خرید سی پی یو و پردازنده گیمینگ 2023 با بهترین قیمت اگزو گیم

مزیت اصلی پردازنده‌های قابل اورکلاک اینتل که قیمت بالاتری هم دارند، فرکانس بوست بالاتر و توان طراحی گرمایی بالاتر است که امکان بوست بیشتر را می‌دهد. با این حال به نظر ما پردازنده های قابل اورکلاک اینتل ارزش زیادی ندارند و با هزینه کمتر می‌توانید مدل‌های غیر K را خریداری کنید. پس در نظر داشته باشید که نباید به صورت چشم بسته به پیشنهادهایی که در یک راهنمای خرید سی پی یو فقط موارد قدرتمندتر و گرانتر را معرفی می‌کنند تکیه کرد و گاهی اوقات صرف هزینه کمتر، ارزش افزوده بسیار بیشتری خواهد داشت.

این مقدار حرارت را TDP می گویند و هرچقدر مقدار آن بیشتر باشد، پردازنده در دمای بالاتری فعالیت می کند. توجه به TDP در هنگام انتخاب پردازنده، موجب می شود بتوانید خنک کننده مناسب تری برای سیستم خود انتخاب کنید. عموما اکثر پردازنده ها با یک خنک کننده معمولی برای فعالیت های عادی کافی خواهند بود اما اگر از پردازنده های بالارده ای مانند سری K یا X اینتل استفاده می کنید بهتر است بودجه بیشتری برای خرید فن پردازنده مد نظر قرار دهید. سی پی یو چهار هسته ای نوعی از پردازنده است که در معماری آن 4 هسته پردازنده وجود دارد و هر هسته می تواند عملیات و دستور جداگانه ای را پردازش نماید که در نتیجه منجر به عملکرد سریع تر سیستم شما می شود.

  • در مقاله ی بعدی از سایت استوک شاپ به تقسیم بندی انواع مدل های CPU  و تفاوت آن ها می پردازیم .
  • درصورتی که پردازنده دارای هسته‌های بیشتر باشد، هر هسته می‌تواند بصورت مجزا ۲۸۰۰۰۰۰۰۰۰ دستور را پردازش کند.
  • در همین حال، اینتل بالاخره با پردازنده Rocket Lake-S از معماری مبتنی بر Skylake فاصله گرفت و حالا با نسل ۱۳ پردازنده های اینتل به نظر می رسد که دوباره یکه تازی را در بازار تولید و فروش سی پی یوها شروع خواهد کرد.
  • مدت زمان انجام یک کار به‌ وسیله رایانه، به عوامل متعددی بستگی دارد که اولین آنها سرعت پردازشگر رایانه ‌است.
  • کش ال۲ و ال۳ حافظه‌های اختصاصی سی‌پی‌یو است که در هنگام پردازش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اندازه و دقت اعداد صحیحی که یک پردازنده می‌تواند نمایش دهد، مربوط به نمایش عددی می‌شود. اندازهٔ عدد صحیح یک پردازنده، محدودهٔ مقادیر صحیحی که پردازنده می‌تواند به‌طور مستقیم روی آن عملیات انجام دهد را مشخص می‌کند. برای مثال، یک پردازنده ۸ بیتی می‌تواند به‌طور مستقیم، اعداد صحیحی را که به شکل ۸ بیت نمایش داده شده‌اند و دارای یک محدوده مقادیر اعداد صحیح گسسته به میزان ۲۵۶ (28) هستند، دستکاری کند.

بررسی خنک کننده پردازنده Corsair H150 RGB؛ سکوت و سرمای سیبری در کیس شما

اگر قصد دارید از پردازنده برای امور روزمره مانند وب گردی یا تماشای فیلم استفاده کنید، لزومی به پرداخت هزینه های هنگفت نیست و به سادگی می توانید با یک پردازنده اقتصادی یا میان رده امور خود را پیش ببرید. اما اگر انتخاب پردازنده شما برای امور گیمینگ است، همه چیز فرق می کند و تنها مدل های چند هسته ای می توانند پاسخ گوی نیاز تان باشند. بنظر شما مهم ترین نکات خرید پردازنده چیست؟ شما چه پردازنده ای را برای فعالیت های خود انتخاب می کنید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر کاربران تکنوسان مگ به اشتراک بگذارید. در مواردی که بخشی از پردازنده سوپر اسکالر است و بخش‌هایی نیست، آن بخشی که سوپراسکالر نیست، دچار افت عملکرد به دلیل معطلی‌های زمان‌بندی می‌شود. معماری نسل بعد از P5، یعنی P6 قابلیت‌های سوپراسکالر را به ویژگی‌های ممیز شناور خود اضافه کرد و بنابراین باعث افزایش چشمگیر در عملکرد دستورالعمل ممیز شناور شد. اکثر طراحی‌های جدید پردازنده حداقل تا حدودی سوپراسکالر هستند و تقریباً تمام پردازنده‌های عمومی که در دهه اخیر طراحی شده‌اند سوپراسکالر هستند.

Intel Core i5-13400 Processor

پردازندۀ‌ اینتل Core i5 معمولاً در رایانه‌های رومیزی برای استفاده‌های روزمره و برخی کارهای سطح بالاتر استفاده می‌شود. برخی از لپ‌تاپ‌­ها نیز برای ارائه عملکرد بهتر و نیازهای سنگین‌­تر دارای پردازندۀ Core i5 هستند. Core i5 گزینه­‌ای مناسب برای انجام کارهای گرافیکی فشرده نیز در نظر گرفته می‌شود.