شیر توپی چگونه کار می کند؟ عملکرد شیر توپی + تصاویرگروه مهندسی ﺻﺪف | kasrasaran

شیر توپی چگونه کار می کند؟ عملکرد شیر توپی + تصاویرگروه مهندسی ﺻﺪف | kasrasaran

شیرهای توپی با ورودی جانبی، شیرهایی هستند که توپی آن‌ها از کنار شیر سوار می‌شود. هر بخشی از بدنه درست مانند الحاق دوتکه فلنج با پیچ و مهره ، سوار می‌شوند. شیرهای توپی با ورودی جانبی معمولاً از فلز آهنگری ساخته شده اند. همچنین شیرهای توپی با ورودی جانبی، فاقد نقص‌هایی هستند که در شیرهای قالب‌ریزی شده ایجاد می‌شود. شیرهای توپی با ورودی جانبی، راحت سوار می‌شوند و اجزاء تریم به راحتی هم‌تراز می‌شوند.

آسیاب گلوله ای‌های بزرگ تا متوسط به صورت مکانیکی حول محور خود دوران می‌کنند، اما انواع کوچک آن معمولاً از یک استوانهٔ سرپوشیده که روی دو محور متحرک سوار است تشکیل می‌شود. آسیاب گلوله‌ای‌های با کیفیت بالا به‌طور بالقوه گران‌قیمت اند و می‌توانند مخلوط را به ذراتی تا ابعاد ۵ نانومتر آسیاب کنند که به صورت فوق‌العاده‌ای سطح تماس و واکنش‌پذیری آن را بالا می‌برد. شیر توپی محصولی است که برای باز و بسته کردن جریان سیال (مایع یا گاز) داخل سیستم لوله‌کشی استفاده می‌شود.

ساختار کلی و عملکرد[ویرایش]

هم­چنین استیل 316 به دلیل دارار بودن 18% کروم و 10% نیکل، استیل 18/10 نیز نامیده می ­شود. در بيشتر آنها عمل كردن شير در حالتي روي مي دهد كه دسته شير تا ۹۰ درجه بچرخد. برخي ازشیرهای توپی داراي عملگرهايي هستند كه بصورت دنده خورشيدي کار مي كنند. اين نوع از دنده ها به شير اجازه مي دهند كه از دستـه كوچك تري استفاده كنند ولي نيروي حاصل از آنها به اندازه يك نگاهی به این وب سایت داشته باشید شير بزرگ است.

  • مهم‌ترين استفاده آنها قطع يا ايجاد جريان سيال در درون لوله می‌باشد.
  • برای استفاده با مایعات خورنده در دمای معمولی طراحی شده است.
  • کاربرد شیرهای توپی یک تکه معمولا در رنج فشاری بالا 1000 PSI تا PSI است و نوع اتصال آن‌ها معمولا به‌صورت رزوه‌ای است.
  • به عنوان مثال شیرهای توپی هیدرولیکی برای استفاده در مدارهای هیدرولیکی و کارهای مشابه که به فشار زیاد نیاز دارند، مناسب هستند.
  • یکی دیگر از کاربردهای آسیاب گلوله‌ای آلیاژسازی مکانیکی است.
اگر خط لوله در فشاری بالاتر از فشار تست هیدرواستاتیک شیر آزمایش شود، ممکن است آسیب ببیند. این را می توان به صورت دستی با چرخاندن دسته یا از طریق انواع مختلف تحریک مانند الکتریکی، پنوماتیکی و هیدرولیک انجام داد. نقش اصلی شیر توپی باز کردن و بستن یک لوله است که به سیالات یا گازها اجازه عبور از آن را می دهد.

نصب و نگهداری شیر توپی

شیرهای توپی با عملکرد دستی دریچه های قطع کننده ای هستند که برای تنظیم جریان رسانه استفاده می شوند. آنها را می توان به صورت دستی یا با یک محرک کار کرد، که آنها را برای مناطق دورافتاده یا برنامه هایی ایده آل می کند که در آن اپراتور نمی تواند به صورت فیزیکی دسته را بچرخاند. شیرهای توپی دریچه های دوار هستند که یک توپ را با سوراخ آن می چرخانند تا جریان سیالات، گازها یا بخارات را در یک سیستم لوله کنترل کنند. آنها در طرح های بسیاری وجود دارند و ممکن است برای تطبیق پذیری بیشتر دارای حفره های چند پورت باشند.

شیر توپی تمام پورت یا مجرای کامل

توسط دکتر زادان فرخ

دکتر زادان فرخ متخصص قلب هستم