قیمت CPU ️ مقایسه مشخصات و خرید ارزان سی پی یو کامپیوتر زومیت

کمپانی AMD در سال 2003 توانست با تولید پردازنده، وارد عرصه رقابت با کمپانی بزرگ اینتل شود و در طی چند سال به شهرت عظیمی دست پیدا کند. فروش بالای سی پی یو های AMD آن را به دومین شرکت برتر تولید کننده پردازنده در جهان تبدیل کرده است. این کمپانی تا به امروز 4 سری مدل سی پی یو را همراه با خانواده و نسل های مختلف وارد بازار کرده اما در بین تمامی مدل ها، سری رایزن توانسته بیشترین استقبال و فروش را در بین سایر مدل ها کسب کند. خرید آنلاین امروزه در میان مردم بسیار رواج یافته است و محاسن فراوانی مانند در دسترس بودن، جستجوی آسان، امکان مقایسه از بین انبوه کالاها، صرفه جویی در وقت و انرژی و …

مثلا در برخی مدل‌های اینتل یک K در انتهای شماره مدل پردازنده قرار گرفته است. اما در طرف دیگر بیشتر پردازنده‌های AMD از اورکلاک پشتیبانی می‌کنند و به همین دلیل این شرکت نیازی به درج K در نام پردازنده‌های خود نمی‌بیند. سوکت‌ها معمولا هرچند سال یک‌بار بروزرسانی می‌شوند و با پردازنده‌های قدیمی سازگاری ندارند. به همین دلیل به ندرت پیش می‌آید که ارتقا پردازنده بر روی یک سوکت از رده خارج ارزش داشته باشد، مگر اینکه پردازنده جدید را با تخفیف زیاد خریداری کرده باشید یا اینکه پردازنده چندین هسته و رشته پردازشی بیشتر نسبت به پردازنده قدیمی‌تان داشته باشد. توجه داشته باشید که در این حالت، چگونه برخی از فاکتورهای پردازنده، میتوانند توان نهایی در پردازش یک CPU را تحت الشعاع قراردهند. پردازنده  Corei3-560، دارای تعداد هسته و سرعت پردازش معادل  Corei5-661 است.

با دانستن این عدد شما می‌توانید یک خنک کننده پردازنده متناسب با گرمای پردازنده خودتان خریداری کنید و همچنین مطمئن شوید که واحد منبع تغذیه یا پاور کامپیوترتان می‌تواند توان مورد نیاز پردازنده را تامین کند. البته باید توجه داشته باشید که یک سی‌پی‌یو اورکلاک شده گرمای بسیار بیشتری از حالت عادی تولید می‌کند. دانستن توان طراحی گرمایی بیشتر از همه به شما در انتخاب و خرید سیستم خنک‌کننده و همچنین پاور مناسب کمک می‌کند. در حال حاضر بیشتر از یک دهه از شناخته شدن پردازنده های Intel Corei3 ،Intel Corei5 و Intel Corei7 توسط مشتریان میگذرد. با این حال بسیاری از افراد هنوز در خرید وانتخاب بین این پردازنده ها مردد میباشند و تفاوت بین آنها را دقیقا نمیدانند. این سردرگمی ها با ارائه طراحی جدیدی به نام  Sandy Bridge در سال ۲۰۱۱ توسط کمپانی  Intel شد انتظار می رود بسیار بیشتر شد.

  • یکی از ساده‌ترین روش‌های مورد استفاده برای افزایش موازی سازی این است که اولین مراحل واکشی و رمزگشایی دستورالعمل را پیش از اینکه اجرای دستورالعمل قبلی تمام شود، شروع کنیم.
  • CPU در حین فعالیت گرما تولید می‌کند و فن و هیت سینک لپ تاپ وظیفه‌دارند که گرمای تولیدشده را از دستگاه خارج نماید.
  • برای مثال، یک پردازنده ۸ بیتی می‌تواند به‌طور مستقیم، اعداد صحیحی را که به شکل ۸ بیت نمایش داده شده‌اند و دارای یک محدوده مقادیر اعداد صحیح گسسته به میزان ۲۵۶ (28) هستند، دستکاری کند.
  • حافظه «Cache» نوعی حافظه موقتی است که به‌‌صورت یکپارچه در کنار سی پی یو قرار می‌گیرد و فرایند دریافت اطلاعات از حافظه کامپیوتر را تسریع می‌کند.
  • تعداد عملیاتی که پردازنده در هر ثانیه انجام می‌دهد را سرعت آن معرفی می‌کنند و با واحد هرتز (Hertz) مگاهرتز (MHz برای پردازنده‌های قدیمی‌تر) یا گیگاهرتز (GHz) بیان می‌شود.

برای اطمینان از عملکرد صحیح پردازنده، باید مدت دورهٔ ساعت، بیشتر از حداکثر زمان مورد نیاز برای منتشر شدن تمام سیگنال‌ها در سرتاسر CPU باشد. با ست کردن طول دورهٔ ساعت به میزان بالاتری از بدترین حالت مدت زمان تأخیر انتشار، می‌توانیم تمام CPU و روشی را که برای انتقال داده برمبنای لبه‌های بالا رونده و پایین روندهٔ سیگنال ساعت استفاده می‌کند، طراحی کنیم. مزیت این کار این است که پردازنده به‌طور چشمگیری ساده‌تر می‌شود؛ هم از نظر طراحی و هم از نظر تعداد اجزا. البته این مشکل نیز وجود دارد که تمام CPU باید منتظر کندترین عناصر خود باشد، حتی اگر بخش‌هایی از CPU بسیار سریع تر باشد. این محدودیت، به میزان زیادی به وسیلهٔ روش‌هایی که موازی سازی CPU را افزایش می‌دهند، جبران شده‌است. در همین راستا تولید‌کنندگان پردازنده‌ها ،‌ هر هسته‌ی فیزیکی را به دو هسته‌ی مجازی (Thread) تقسیم‌بندی می‌کنند که هر یک از این هسته‌ها امکان اجرای یک‌رشته پردازش مجزا را دارد و هر هسته با داشتن دو ترد، می‌تواند دو رشته‌ی پردازشی را به‌طور هم‌زمان اجرا کند.

راهنمای خرید پردازنده (CPU)

این عدد روی کاغذ باید با تعداد هسته‌ها یکی باشد، ولی بسیاری از پردازنده‌ها به لطف پشتیبانی از قابلیت چند رشته‌ای (Multithreading) می‌توانند از یک هسته دو رشته بسازند. سرعت پردازنده یا کلاک که با یکای گیگاهرتز نشان داده می‌شود نشان دهنده سرعت پردازش اطلاعات توسط سی پی یو است. سرعت کلاک بالا از ویژگی های یک پردازنده خوب به‌شمار می‌آید و هرچقدر این عدد بیشتر باشد، پردازنده قدرت بیشتری دارد. بیشتر پردازنده‌های جدید به صورت هوشمند و بسته به دما و همچنین وظایفی که در لحظه مشغول انجامشان هستند سرعتشان را زیاد یا کم می‌کنند؛ از همین رو شما در بخش مشخصات دو فرکانس را تحت عنوان فرکانس پایه و فرکانس افزایشی مشاهده خواهید کرد. قویترین سی پی یو AMD سری ThreadRipper و قدرتمندترین پردازنده‌های اینتل هم سری Xeon W مثل سری Intel Xeon W-3400 هستند.

شرکت های سازنده پردازنده لپ تاپ