آموزش سقف وافل ، فصل اول ، جلسه اول ️ سهند سازه بتن ️ | elitarchgroup

با توجه به جدید بودن این تکنیک، یافتن اکیپ تخصصی و با تجربه برای اجرای آن اندکی دشوار است. این شیوه از سقف برای نخستین بار حدود ۲۵۰۰ سال پیش و در سازه های مربوط به هخامنشیان و رومیان به کار گرفته شد. شما می توانید در هر زمانی سوالات خود را با کارشناسان شرکت نوسا مطرح کنید. این نوع سقف نیاز به روش ‌های نگهداری خاص دارد و این ممکن است کمی دشوار باشد. شما می توانید درباره سقف های اینتل دک اطلاعات بیشتری کسب کنید.

آموزش سقف وافل ، فصل اول ، جلسه اول ️ سهند سازه بتن ️ | elitarchgroup

سقف وافل بنیتک به دو صورت سقف وافل یکطرفه برای دهانه های کوچک و سقف وافل دوطرفه برای دهانه های بزرگ استفاده نور طبیعی می‌شود. در سقف هاى بتنی نیاز به كنترل خیز کوتاه مدت و بلند مدت و ترك ها مورد توجه می باشد که این کنترل و الزام ما را مجاب به استفاده از دهانه های کوتاه میکند. هزینه تمام شده اجرا سازه با سیستم سقف وافل بین20 تا 25 درصد از سیستمهای کوبیاکس و یوبوت ارزانتر تمام میشود. نمای بسیار زیبایی از زیر سقف برای بهره بردار ایجاد نموده که عموماً نیازی به اجرای سقفهای کاذب نیست. در کاربری هایی چون پارکینگ های طبقاتی، مراکز اداری و تجاری و تفریحی میتواند از لحاظ ظاهری می توان تغییر بسزایی در نوع فضای داخلی ساختمان ایجاد نموده و به جذابیت فضای معماری بیفزاید. سقف وافل دوطرفه از کاربرد و گستردگی بیشتری نسبت به سقف وافل یکطرفه برخوردار می‌باشد.

  • در سقف های کوبیاکس یا یوبوت فضای زیرین قالب ها به راحتی قابل دسترس بتن تازه نیست و بتن تازه با ویبراسیون به سمت این فضاها هدایت می شود .
  • برای کسب اطلاعات کامل در مورد نحوه استفاده از میلگرد در سقف وافل لازم است که با کارشناس سازه خود نیز مشورت کنید.
  • در این نوع سقف میتوان تیرهای فرعی را حذف نمود و یا سقف‌ ها را به‌ صورت کامپوزیت اجرا کرد.
  • شایان ذکر است با همه گیر شدن این سیستم ما در شرکت فرازمان بر آن شدیم تا مقاله ای جامع از ضوابط و نحوه طراحی سقف وافل تهیه کنیم که در لینک (طراحی سقف وافل) می توانید جواب تمامی سوالات خود را بیابید.
  • این نوع دال برای پوشاندن دهانه‌های وسیع مناسب است و چون دوطرفه می‌باشد در هر چهار طرف خود دارای تکیه‌گاه می‌باشد.

لازم به ذکر است سقف وافل برای مناطق مسطح توپوگرافی و مکان ‌های شیب ‌دار توصیه نمی ‌شوند. این سقف‌ ها در ارتفاعات بیشتری از کف نسبت به سقف‌ های دیگر نصب می‌ شوند و برای ساخت به قالب ‌های مخصوصی نیاز دارند که ساخت این قالب ‌ها به نوبه‌ ی خود بسیار هزینه ‌بر است. ساخت اینگونه سقف ‌ها به نظارت‌ های بسیار دقیق و نیروی کار حاذق و متخصص نیاز دارد که در کار خود خبره باشند.

مزایای اجرایی

در سقف‌های وافل بر خلاف سقف‌های بلوکی، تیرچه از پیش ساخته نیست و تعیین اندازه آن بر اساس فاصله لبه دو قالب صورت می‌گیرد. منظور از نازک‌کاری قرار گرفتن پوشش نهایی به روی اجزای زیرین یک سازه است. در این مرحله ممکن است از سقف کاذب یا نمای سقف جهت نازک‌کاری استفاده شود. کاهش مصرف میلگرد و به نسبت، کاهش هزینه‌ها از مزایای استفاده از سقف یک‌طرفه است. در دهانه های بلند به نحوی آرماتور بندی انجام بشود که محل اورلپ آنها با هم فاصله داشته باشند و همه ی آرماتورها در یک نقطه وصله نشوند. استفاده از 2عدد پروفیل برای هر قالبلازم بذکر است قالب های قفلدار تولیدی این مجموعه با توجه به ساختار و هندسه آنها نیاز به تنها یه پروفیل به ازای هر قالب دارند که این امر باعث صرفه جویی اقتصادی و زمانی بسیاری می‌شود.

انواع قالب سقف وافل

توسط دکتر زادان فرخ

دکتر زادان فرخ متخصص قلب هستم