انواع منابع تغذیه الکتریکی

سوییچ های قدرت میتوانند ماسفت یا IGBT باشند که با سرعتی حدود چند ده کیلوهرتز قطع و وصل میشوند و ولتاژ مربعی فرکانس بالایی تولید میکنند. در همین مثال که در بالا آورده شد تلفات پل دیود ورودی حدود ۰٫۲۵ وات، تلفات سوییچ قدرت حدود ۲٫۵ وات، تلفات ترانس(یا سلف) حدود ۴ وات، تلفات دیود خروجی حدود ۳ وات و تلفات مدار کنترل و دیگر قیمت ها نیز حدود ۲ وات خواهد بود یعنی در مجموع ۱۱٫۷۵ وات تلفات خواهیم داشت که بازده مبدل تقریبا ۷۹ درصد خواهد شد. فیلتر ورودی وظیفه دارد تا نوسانات فرکانس بالا و نویزهایی که توسط سوییچ های قدرت تولید شده را حذف کند و اجازه ندهد تا این نویزها به شبکه قدرت ورودی برگردند. به شرکتکنندگان در این آزمایشها گفته نشده بود که هنگام دریافت واکسن، درمانهای پزشکی منظم خود را تغییر دهند بنابراین میتوان تصور کرد که بسیاری از آنها داروهای مختلفی را مصرف میکردند. انسان بهطور منظم آلومینیوم را از طریق خوردن و آشامیدن غذای مختلف به بدن وارد میکند. این لختهها ممکن است طی دوهفته پس از دریافت واکسن رخ دهد. بااینحال، بر اساس بهترین روشهای واکسیناسیونِ افراد دارای نقص ایمنی در حالت ایدئال، دریافت واکسن کرونا باید حداقل دوهفته قبل از شروع درمانهای سرکوبکننده سیستم ایمنی انجام شود.

منابع تغذیه سوییچینگ بازده بالایی دارند اما از اجزای بیشتر و پیچیده تری نسبت به منابع تغذیه خطی تشکیل شده اند به همین دلیل ممکن است در توان های پایین مزیت زیادی نسبت به منایع تغذیه خطی سایت 3m-healthtourism نداشته باشند. به همین دلیل در منبع تغذیه سوییچینگ خارن کوچکتری (ظرفیت کمتری) نیاز داریم تا همان انرژی را ذخیره کند. نحوه عملکرد به این صورت است که ولتاژ AC ورودی(برق شهر) در همان ابتدا توسط پل دیود DC میشود. به کار میروند بر اساس ساختار داخلی و نحوه تبدیل ولتاژ به دو دسته منابع تغذیه خطی و منابع تغذیه سوییچینگ تقسیم میشوند. اساس کار منابع تغذیه خطی استفاده از یک ترانس برای تبدیل ولتاژ برق شهر به ولتاژ دیگر است. این ترانس ولتاژ ۲۲۰ ولت ورودی را که از برق شهر میگیرد به ولتاژ ۱۵ ولت تبدیل میکند. برای این افراد، ابتلا به کرونا بسیار خطرناکتر از تزریق واکسن است. احساس تب خفیف، لرز، سردرد یا خستگی بعد از تزریق واکسن به این معنی است که سیستم ایمنی بدن شما در حال مبارزه با ویروس کروناست. بااینحال، آنها در موارد بسیار نادر میتوانند در افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند (مانند افراد مبتلا به HIV، سرطان خون و غیره) باعث بیماری شوند.

بهخوبی از ایجاد موارد خفیف و متوسط بیماری در افراد آلوده به سویه بتا محافظت نمیکند. این پاسخ باعث ایجاد حافظه ایمنی میشود، بنابراین بدن میتواند در آینده با ویروس کرونا مبارزه کند. این نوع واکسن کرونا حاوی ویروس کشتهشده کرونا است که توسط سیستم ایمنی بدن تشخیص داده میشود. در ادامه هر کدام از این منابع از لحاظ ساختار داخلی، عملکرد و مشخصات بررسی و مقایسه میشوند. این ترانس ها که عموما بر روی هسته فریت یا پودر آهن پیچیده میشوند نسبت به نمونه ترانس های فرکانس پایین خطی بسیار کوچک، سبک، ارزان و با راندمان بالا هستند. توسط یک ترانس(یا سلف) فرکانس بالا این ولتاژ به سطح ولتاژ مطلوب کاهش یا افزایش داده میشود و سپس دوباره توسط دیود به شکل DC تبدیل میشود. با توجه به بلوک دیاگرام آورده شده در شکل زیر مشاهده میشود که ساختار داخلی منابع تغذیه سوییچینگ بسیار پیچیده تر از منابع تغذیه خطی است. این دیودها ولتاژ فرکانس بالای بعد از ترانس را دوباره به شکل DC تبدیل میکنند. فیلتر خروجی در این مبدل ها میتواند از یک خازن یا سلف-خازن تشکیل شود و نسبت به فیلتر های منابع تغذیه خطی بسیار کوچکتر است زیرا قرار است یک فرکانس بالای چند ده کیلوهرتز را حذف کند نه فرکانس ۱۰۰ هرتزی که در منابع تغذیه خطی است.

به همین دلیل محققان خواستار مطالعات دقیق برای آزمایش ترکیبات مختلف واکسنها شدهاند. برای ارزیابی اثربخشی واکسن فعلی در برابر انواع کرونا، مطالعات بیشتری لازم است. است. این سیستم کنترلی میتواند به صورت دیجیتال یا آنالوگ باشد و زمان روشن و خاموش شدن سوییچ های قدرت را تعیین میکند. در این دوره تمامی اجزای منابع تغذیه سوییچنگ برسی میشوند و ۲ نمونه منبع تغذیه سوییچینگ به صورت عملی توسط هر کدام از کارآموزان آماده میشود. ویالهای حاوی 10 دوز بعد از بازشدن باید در صورت نگهداری در دمای 2 تا 8 درجه سانتیگراد در عرض کمتر از 6 ساعت مصرف شوند. آیا میتوانم قبل یا بعد از زدن واکسن داروی مسکّن مصرف کنم؟ آیا بعد از زدن واکسن نیاز به خوردن یا نوشیدن مواد خاصی داریم؟ علاوه بر خصوصیات منحصربهفرد یک واکسن، عوامل مختلفی از جمله سن فرد، شرایط کلی سلامتیاش، بیماریهای قبلی او، قرارگرفتن در معرض ویروس کرونا یا گردش ویروسهای مختلف در بدنش ممکن است توان واکسن را تحت تأثیر قرار دهد. تأثیر واکسن بر امکان رانندگی بیخطر و یا کار با تجهیزات و ماشینآلات موردبررسی قرار نگرفته است. تأثیر واکسنها بر بیماریهای همهگیر به عوامل مختلفی بستگی دارد. واکسنها سالانه جان 3 میلیون نفر را نجات میدهند.

اگر محققان علائم نگرانکنندهای را در داوطلبان مشاهده کنند، میتوانند آزمایش را متوقف کنند. برخی از افراد مبتلا به پارکینسون پس از واکسیناسیون، مواردی از بدتر شدن علائم خود را گزارش کردهاند. در نتیجه، پس از واکسیناسیونِ کامل میتوانید با خیال راحت با دوستان و خانواده خود ملاقات کنید. در حال حاضر دادهها برای اطلاع از زمان بهینه دریافت واکسن کرونا در میان افرادی که قصد دارند درمانهای سرکوبکننده سیستم ایمنی را انجام دهند، کافی نیستند. برای اطلاع از انواع واکسن کرونا، کارایی، نحوه عملکرد و ایمنی و همچنین عوارض آنها میتوانید از مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید. بااینحال، آنچه از نحوه عملکرد آن میدانیم نشان میدهد که احتمال واکنش منفی بین واکسن کرونا و هر داروی دیگری بسیار ناچیز است. افراد میتوانند از ماسک استفاده نکنند و نیز فاصله اجتماعی را رعایت نکنند هرچند این موارد بستگی به قوانین هر کشوری دارد. 93٪ محافظت در برابر موارد شدید بستری شدن در نوع دلتا. تحقیقات پیرامون اثرگذاری این واکسن در برابر انواع شدید بیماری نوع بتا درحالانجام است. محافظت قطعی در برابر نوع آلفا. این آزمایشها میتواند تعیین کند که آیا واکسن کرونا از بدن در برابر ویروس کرونا محافظت میکند یا خیر.

اساس کار آنها بر پایه ایجاد یک ولتاژ فرکانس بالا و اعمال آن بک ترانس(یا سلف) و سپس DC کردن دوباره آن ولتاژ است. 76٪ در کاهش خطر ایجاد علائم، 15 روز یا بیشتر پس از دریافت دو دوز. 91% در افراد در معرض خطر جامعه مانند افراد بالای 65 سال. 85٪ در جلوگیری از کرونا ویروس در افراد بالای 65 سال. ساخت آن سادهتر از انواع دیگر است. امروزه منابع تغذیه خطی در کاربرهای توان پایین بیشترین استفاده را دارند چون هزینه ساخت آنها کم است و ساختار آنها بسیار ساده میباشد. باتوجهبه پژوهشهای صورتگرفته، ترکیبکردن واکسنها دارای مبنای علمی و منطقی است. همچنین این ماده در طیف وسیعی از محصولات مراقبت از نوزادان استفاده میشود و برای واکسنها ایمن است زیرا باعث مسمومیت نمیشود. این داروها ممکن است واکسن کرونا را برای شما کماثر کنند. بهعبارتدیگر، اینطور نیست که اگر عوارضی نداشتید، تصور کنید واکسن بر بدن شما بیاثر بوده است. واکسن کرونا مدرنا برخلاف فایزر قابلحمل و نگهداری در طولانیمدت در دمای استاندارد فریزر است. واکسن کرونا مدرنا با استفاده از یخچال معمولی تا 30 روز نگهداری میشود. در دو نوبت به فاصله 28 روز.

بیشتر واکنشها به واکسنها خفیف است و طی چند روز بهخودیخود از بین میرود. همه واکسنها مثل واکسن کرونا حاوی یک جزء فعال به نام آنتیژن هستند که پاسخ ایمنی ایجاد میکند. واکسنها بهنوعی سیستم ایمنی بدن را برای ایجاد آنتیبادی آموزش میدهند. پاسخ ایمنی قوی ایجاد میکند. این روند گاهی اوقات میتواند عوارضی مانند تب، لرز یا سردرد ایجاد کند. همه واکسن ها باید روند مشخصی را طی کنند تا بتوانند مورد استفاده عموم قرار گیرند. مانند هر واکسن دیگری، انواع واکسن کرونا نیز میتوانند عوارض جانبی خفیف و کوتاهمدت مانند تب درجه پایین یا درد یا قرمزی در محل تزریق ایجاد کنند. آیا واکسن کرونا میتواند در افرادی که دارو مصرف میکنند واکنش آلرژیک ایجاد کند؟ ازآنجاکه ویروس ضعیفشده شباهت زیادی به عفونت طبیعی دارد، چنین واکسنهایی محافظت قوی و طولانیمدتی ایجاد میکنند. نمونههایی از واکسنهای ضعیفشده زنده شامل واکسن سرخک، اوریون و سرخجه و تب زرد است. آیا واکسنهای غیرکرونایی میتوانند فرد را در برابر این ویروس محافظت کنند؟

مسئولان این دو شرکت اخیراً تقاضای مجوز برای دوز سوم واکسن را برای تقویت پاسخ ایمنی دادهاند. این دیودها حتما باید سریع باشند و زمان بازیابی معکوس کوچکی داشته باشند وگرنه موجب آسیب دیدن کل مدار میشوند. تثبیتکنندهها از بروز واکنشهای شیمیایی در داخل واکسن کرونا جلوگیری میکنند و باعث میشوند اجزای واکسن کرونا به ویال واکسن نچسبد. باقیماندهها مقادیر بسیار کمی از مواد مختلفی است که طی تولید واکسن کرونا استفاده میشوند. این خازن ریپل ولتاژ بعد از پل دیود را کاهش میدهد معمولا طوری خارن را قرار میدهیم که ولتاژ بعد از پل دیود کمی کمتر از ۱۰ درصد ریپل داشته باشد. تحقیقات برای پاسخ به این پرسش ادامه دارد. گلبولهای سفید دفاعی هستند که آنتیبادیهایی تولید میکنند که به قطعات ویروسی که ماکروفاژها بر جای گذاشتهاند حمله میکنند. بااینوجود، این سازمانها به این افراد توصیه میکنند که قبل از دریافت واکسن با متخص زنان در این زمینه مشورتهای لازم را داشته باشند.

در این مثال سوییچ قدرت باید ولتاژ حدود ۴۵۰ ولت و پیک جریان ۱ آمپر را تحمل کند. دقت کنید ولتاژ ورودی رگولاتور خطی حتما باید حداقل حدود ۲ ولت از ولتاژ خروجی آن بیشتر باشد تا رگولاتور درست کار کند. رگولاتور باید ولتاژ ۱۷ تا ۲۱ ولت را به ۱۵ ولت برساند پس چیزی حدود ۲ تا ۶ ولت افت دارد و چریان آن نیز ۳ آمپر است پس تلفات رگولاتور نیز به طور میانگین ۱۲ وات است یعنی در نهایت حدود ۳۳ وات تلفات داریم و بازده این مبدل برابر ۵۷ درصد میشود. بنابراین با توجه به توان نامی ترانس که ۴۵ وات است چیزی حدود ۱۸ وات تلفات دارد. سپس ولتاژ خروجی ترانس توسط پل دیودی و خازن فیلتر به ولتاژ DC تبدیل شده و با استفاده از یک تثبیت کننده ولتاژ خطی یا رگولاتور به یک ولتاژ DC خیلی تمیز و با کیفیت تبدیل میشود. در ورودی از یک ترانس استفاده شد که نهایتا بازده آن به ۶۰ درصد میرسد.

در این ویدئو دکتر رضا قانع شیرازی در مورد واکسن بهارات هندی و نواواکس آمریکایی به شما توضیحاتی ارائه میدهند. در این ویدئو دکتر رضا قانع شیرازی در مورد واکسن فایزر به شما توضیحاتی ارائه میدهند. اگر میخواهید با مزایای هسته فریت و هسته های آهنی بیشتر آشنا شوید پیشنهاد میکنم این صفحه را ببینید. تا سال ۱۹۷۰ استفاده از منابع تغذیه خطی تنها راه تبدیل ولتاژ الکتریکی بود اما از سال ۱۹۷۰ به بعد با ارائه منابع تغذیه سوییچینگ، کاربرد منابع تغذیه خطی محدود شد. در اوایل آوریل، CDC و FDA در هنگام تحقیق درباره گزارش شش مورد از موارد لختهشدن نادر اما جدی در زنان 18 تا 48 ساله، مشترکاً توصیهای مبنیبر توقف استفاده از واکسن کرونا جانسون و جانسون صادر کردند. عوارض جانبی جدی یا طولانیمدت برای واکسنها ممکن اما بسیار نادر است. بیشتر واکسنها از طریق تزریق و برخی از طریق دهان یا اسپری در بینی وارد بدن میشوند. واکسنها معمولاً ابتدا در بزرگسالان آزمایش میشوند و سپس وقتی ایمنی آنها در بزرگسالان تثبیت شد، در کودکان ارزیابی میگردند. در زیر لیستی از مواد رایج در بسیاری از واکسنها ازجمله واکسن کرونا به همراه اطلاعاتی در مورد هدف و ایمنی آنها آورده شده است.

بازده منابع تغذیه خطی معمولا بین ۴۰ تا ۵۰ درصد است به همین دلیل این منابع تغذیه در توان های بالا که تلفات زیاد میشود بسیار گران هستند دلیل اینکه بازده منابع تغذیه خطی اینقدر پایین است در مثال فوق کاملا واضح است. بازده منابع تغذیه سوییچینگ میتواند از ۷۵ درصد درتوان های پایین تا ۹۵ درصد در توان های بالا تغییر کند. این شرکت در ماه نوامبر اعلام کرد که آزمایش بالینی فاز 3 را برای مطالعه استفاده از این واکسن کرونا با استفاده از دو دوز با فاصله دو ماه آغاز میکند تا میزان اثربخشی آن را با یک دوز مقایسه کند. دو دوز با فاصله 4 تا 12 هفته. پیک این ولتاژ DC برابر با ۲۰ ولت خواهد شد چرا که پل دیود افت ولتاژ ۱ ولت را دارد. این واکسن کرونا از روش دیگری نسبت به واکسنهای کرونا mRNA برای دستوردادن به سلولها بهمنظور ساختن پروتئین گیرندههای کرونا ویروس استفاده میکند. بااینحال، انواع واکسنهای کرونای مجاز FDA واکسنهای زنده نیستند، بنابراین میتوانند با خیال راحت برای افراد دارای نقص ایمنی تجویز شوند.

توسط دکتر زادان فرخ

دکتر زادان فرخ متخصص قلب هستم