بیماری ویروس کرونا، آنچه والدین بایستی بدانند

Aesthetic» بکار برد و به تدریج واژه زیبایی شناسی در قرن نوزدهم دلالتی وسیع تر یافت و به فلسفه ذوق، نظریه هنرهای زیبا و علم زیبایی اطلاق گردید و در دوران اخیر هم زیبایی شناسی / استتیک اغلب با فلسفه هنر برابر سایت 3m-healthtourism دانسته شده است۲. حوزه زیبایی به مراتب از حوزه هنر گستردهتر است ، همانطور که اشاره شد ، هنر به آثاری گفته میشود که ساخته و پرداخته دست بشر باشد و هر چند که زیبایی یکی از عناصر قابل توجه آثار هنری است، اما زیبایی محدود به آثار هنری نمیشود و علاوه بر آثار هنری، برای آثار طبیعی هم قابل استفاده است، به عنوان مثال همانطور که یک مجسمه یا نقاشی را زیبا می دانیم، همچنین ممکن است یک گل ،جنگل و یا کوه را هم زیبا بدانیم ، بنابراین قلمرو زیبایی شناسی / استتیک از قلمرو هنر وسیع تر است و زیبایی های طبیعی را هم شامل می گردد، زیرا زیبایی محدود به مصنوعات بشری نیست.

همان، صص ۸۰- ۸۱. یعنی نقاشان هم به واقعیت و تقلید از آن می پردازند و هم عناصر ذهنی و درونی خویش را دخالت می دهند. وی تا حدی در این فرانمایی عواطف و احساسات درونی از مفاهیم اخلاقی و ارزشی استفاده می کند، و بر این باور است که پاره ای از احساس های ما برای انتقال یافتن به وسیله هنر شایستگی کمتری را دارا هستند که از جمله آنها انتقال احساس غرور، میل جنسی و ناخرسندی از زندگی می باشد. تولستوی بر خلاف سبک کلاسیک هنر را از شناخت و فعالیت عقلی و تا حدی آگاهانه جدا می کند و به بروز احساس و عاطفه می اندیشد، وی معتقد است که اگر هنرمند دارای صمیمیت باشد، می تواند به بیان روشن احساسات و عواطف خود بپردازد و با موفقیت بر مخاطبان خود اثر ژرف بگذارد. اما میان پاره أی از اشکال هنر عینی همچون عکاسی تا هنر ذهنی همچون موسیقی ما دائما با فرانمایی و باز نمایی مواجه هستیم و از جنبه معرفت شناسی هیچ هنری از آن دو عنصرخالی نیستند و هر هنری مقداری از آن دو جنبه را برخوردار هست، یعنی می توان به میزان این فرانمایی یا بازنمایی در یک هنر اشاره نمود، اما در هیچ یک از اقسام هنر در استفاده از این دو عنصر به نقطه صفر نمی رسیم ، زیرا همانطور که اشاره شد در عینی ترین هنرها نیز، باز به میزانی می توان ردپای فرانمایی یعنی علائق ، سلیقه ها، آرمانها،اندیشه ها و به یک معنا گزینش خاص هنرمند را یافت .

کووید مستمر یا لانگ کووید چیست؟ منظور از سویههای جدید ویروس چیست؟ طبق آنچه در حال حاضر میدانیم، شواهد حاکی از آن است که ویروس کرونا عمدتاً از طریق افرادی که در تماس نزدیک و به طور معمول در یک متری یکدیگر هستند منتشر می شود. تشخیص و درمان زودهنگام ضروری است، ولی گزارشات اولیه حاکی از آن است که بیشتر در موارد درمانهای ضد التهاب پاسخ داده است. علائم بالینی ممکن است شامل این موارد البته نه محدود به اینها باشد: تب مزمن، خارش، قرمزی چشم، ورم یا قرمزی لبها، زبان، دستها، پا، مشکلات سوءهاضمه، فشارخون پایین، گردش خون ضعیف به اعضا، و سایر علائم التهاب. این که ویروسها در طی زمان جهش مییابند موضوعی کاملاً طبیعی است. سطوحی که خیلی با آنها در تماس هستید، مثل تلفن، دستگیره درها، کلید و پریز برق و رویه کابینتها، به طور منظم تمیز و ضدعفونی کنید. بنا بر نظریه شباهت خانوادگی، ما بدون آنکه نیازمند تعریف خاصی از هنر یا زیبایی باشیم، می توانیم به مجموعه أی از شباهت ها در تمامی اقسام هنر و یا زیبایی اشاره کنیم که آنها به جای تعریف ( Difinition)هنر و زیبایی، معنای ( Meaning) آن دو مفهوم را بیان می کنند. ما در این مقاله کوشش می کنیم تا با یک ارزیابی تطبیقی به تعریفی از هنر دست یابیم که همه اقسام هنر و همه رسانه های هنری را شامل شود.

همچنین والتر استیس در بیان و توصیف هنر می گوید: « به جای آنکه دنبال کنیم هنر چیست، بهتر است ببینیم که هنر چه چیزی نیست، یعنی فرق آن را با دیگر امور مشخص کنیم و از این راه به تعریف و معنای هنر دست پیدا کنیم. توصیههای مربوط به کشور خود را درخصوص راههای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا دنبال کنید. اگر فرزند شما علائم بیماری کرونا را دارد از همان ابتدا کمک پزشکی بگیرید و سعی کنید که از حضور در اماکن عمومی (محل کار، مدارس وسایل نقلیه عمومی) خودداری کنید، تا از سرایت به دیگران جلوگیری شود. اگر خودتان یا فرزندتان تب، سرفه یا مشکل در تنفس و یا هر یک از علائم کرونا را دارید، هرچه سریعتر کمک پزشکی بگیرید. تمام مادران در مناطق آلوده و پرخطر که علائمی چون تب، سرفه یا تنگی نفس دارند، بایستی هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنند و دستورالعملهایی که پزشک یا کارمند بهداشت میدهند را رعایت کنند.

بهترین راهکار برای صحبت کردن درباره اینکه چه اتفاقی افتاده چیست؟ ما همچنان در حال آموختن درباره اثرات کرونا بر کودکان هستیم. آزمایشات بالینی برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی واکسنهای کرونا برای کودکان ادامه دارد. بله، حتی اگر واکسنهای کرونا در سریعترین زمان ممکن تولید شده باشند، بایستی مراحل آزمایشی دقیق و آزمایشات بالینی را بگذرانند تا ثابت شود که معیارهای موردتوافق بینالمللی از لحاظ ایمنی و اثربخشی را دارند. برخی سویههای جدید ویروس، از جمله نوع دلتا به نظر قدرت سرایت بیشتری دارند. کودکانی که این علائم را دارند بایستی سریعآ به پزشک مراجعه کنند. وی معتقد بود که همه ی اشیاء مخلوق ، بهره مند از صور نوعیه یا صورت های جاودانه شان هستند و هر چه در این عالم به چشم می آید تقلیدی از عالم بالا یا مثال می باشد. محمد رضا شفیعی کدکنی، صور خیال در شعر فارسی، انتشارات آگاه، تهران ، ۱۳۵۸، صص ۲۹-۳۰.

چنانچه قصد سفر دارید، بایستی توصیههای داخلی و محلی درمورد اینکه آیا سفر در زمان مورد نظر مجاز است یا خیر را درنظر بگیرید. من واکسن زدهام، آیا هنوز هم نیازی به دادن تست کرونا دارم؟ ولی ترس و انگزنی شرایط را مشکلتر هم میکنند. تعداد کودکانی که دچار عوارض کووید مستمر شدهاند مشخص نیست، ولی طبق بررسیهای انجام شده، علائمی که در کودکان مشاهده شده شامل خستگی، مشکلات سوء هاضمه، گلودرد، سردرد و درد عضلانی و ضعف میباشد. سایر علائم عبارتند از: تنگی نفس، درد یا فشار در قفسه سینه، بدن درد و دردهای عضلانی، سردرد، از دست دادن حس بویایی یا چشایی، گیجی، گلودرد، گرفتگی بینی یا آبریزش بینی، اسهال، حالت تهوع و استفراغ، درد شکمی و بثورات پوستی. ، کبودی لبها یا صورت، درد یا فشار در قفسه سینه، گیجی، ناتوانی در بیدار بودن/عدم تعامل، ناتوانی در آشامیدن یا بلعیدن مایعات، درد شدید شکم. میدانیم که امکان دارد افراد با هر سنی مبتلا شوند و ناقل باشند، گرچه در افراد مسنتر و/یا کسانی که بیماری پیش زمینهای دارند امکان بروز نوع شدید بیماری بیشتر است. کودکان در آزمایشات اولیه واکسنهای کرونا درنظر گرفته نشده اند، زیرا سیستم ایمنی بدن آنها با بزرگسالان متفاوت است و این تفاوت بسته به سن کودک میتواند به طور قابل توجهی فرق داشته باشد.

بلافاصله دستمال کاغذی را در سطح آشغال بیندازید. اگر فرزندم علائم بیماری کرونا را داشت چه کار کنم؟ به هنگام سفر، چه اقدامات احتیاط­آمیزی بایستی برای خانواده­ام به کار گیرم؟ من چه چیزهایی باید بدانم؟ امیل زولا رمان نویس فرانسوی در کتاب خود « رمان تجربی» ( Le Roman experimental ) بیان می کند که هنر باید تکرار تمام عیاری از واقعیت باشد و این نظر پس از او توسط نقاشانی که بر علیه رمانتیسم به پا خاستند، ترویج شد. وضعیت پس از کرونا، که گاهی به آن کووید طولانی نیز میگویند، اصطلاحی برای توصیف علائمی است که پس از بهبودی اولیه از کرونا، هفته ها یا ماهها در برخی افراد همچنان در افراد باقی میماند. کلمات بسیار مهم هستند و استفاده از کلماتی که بر کلیشه های موجود تکیه میکنند، ممکن است باعث جبههگیری برخی افراد در جهت دفاع از خود و اطرافیانشان شود. چنانچه علائم تنفسی (سرفه یا عطسه) دارید، برای محافظت از دیگران استفاده از ماسک پزشکی توصیه میشود، یا وقتی که از شخص مبتلا به کرونا نگهداری میکنید. شایعترین علائم شامل تب، سرفه و خستگی است. افراد همچنین ممکن است با دست زدن به دهان، بینی یا چشمان خود بعد از تماس با سطوح آلوده به ویروس نیز مبتلا شوند.

بنابراین همانطورکه ما در نقاشی اکسپرسیونیستی، مواجه با فرانمایی هستیم و ایده و افکار تصویرگر در اثر او تاثیر دارد، همچنین در عکاسی هم به مقداری کمتر باز با یک نوع فرانمایی مواجه هستیم. کارشناسان همچنان در حال بررسی این سویهها در سراسر دنیا هستند تا درک بهتری از اثر آنها، ازجمله روی کودکان، پیدا کنند. بیماری همهگیر کرونا (کووید-۱۹) زندگی کودکان و خانواده هایشان را در سراسر دنیا زیر و رو کرده است. کارشناسان سراسر دنیا همچنان در حال مطالعه درباره چگونگی تاثیر این جهشها در رفتار ویروس از جمله تاثیر احتمالی آنها بر اثربخشی واکسنهای کرونا هستند. اطلاعات نادرست و باورهای غلط زیادی درباره بیماری کروانا در فضای مجازی وجو دارد. هرروز اخباری درباره سویههای جدید ویروس کرونا می شنویم. براساس نظر سازمان بهداشت جهانی، انتظار میرود که واکسنهایی که تاکنون تایید شدهاند مصونیت حداقلی دربرابر سویههای جدید ایجاد کنند. اعلام وضعیت اضطراری برای بهداشت عمومی، موقعیت استرسزایی برای همگان ایجاد میشود. اطلاعات صحیح را از منابع معتبر همچون مقامات وزارت بهداشت، سازمان ملل، یونیسف و سازمان بهداشت جهانی دریافت کنید. اگر ماسک به صورت میزنید، بایستی به صورت صحیح استفاده کرده و آن را دور بیندازید، تا هم موثر باشد و هم خطر انتقال ویروس کاهش یابد.

کارشناسان مرتباً در حال بررسی سویههای جدید ویروس کرونا که تولید بیماری میکنند هستند تا ببینند آیا راحتتر انتقال پیدا میکنند، بیماری سختتری ایجاد میکنند، یا میتوانند روی اثربخشی واکسن تاثیری داشته باشند. آیا فرزند من میتواند واکسن کرونا بزند؟ من نگران اذیت و آزار، تبعیض و انگزنی هستم. با گسترش این بیماری، اطلاعات نادرست راجع به آن نیز گستردهتر شده است که گردش این اطلاعات نادرست منجر به تبعیض و انگزنی میشود. اطلاعات زیادی درباره بیماری کرونا در فضای مجازی وجود دارد. گزارشاتی مبنی بر نوع نادر ولی در عین حال شدید سندروم التهابی مولتیسیستم (MIS-C) برای کودکان و نوجوانان به خصوص در رابطه با کرونا وجود دارد. کودکان و نوجوانان همچنین ممکن است دچار سندروم التهابی مولتیسیستم (MIS-C) شوند، که وضعیتی نادر ولی جدی است و به نظر شبیه بیماری کرونا میباشد. در حالی که کودکان و افراد بالغ علائم مشابهی را تجربه میکنند، کودکان بهطور کلی کمتر از بزرگسالان به طور جدی بیمار میشوند. این که شما درباره بیماری کرونا نگران باشید کاملاً قابل درک است.

استفاده از ماسک به تنهایی کافی نیست و باید با شستشوی مرتب دستها، پوشاندن بینی و دهان به هنگام سرفه و عطسه، و پرهیز از تماس نزدیک با افرادی که علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا دارند (سرفه، عسه و تب) همراه باشد. از مکانهای شلوغ، سربسته و فضاهای سرپوشیده با تهویه نامناسب پرهیز کنید و سعی کنید در جاهای عمومی حتما فاصله اجتماعی را رعایت کنید و حداقل یک متر با دیگران فاصله داشته باشید. بهترین راه برای محدودکردن سرایت بیماری کرونا این است که همه افراد درصورت امکان و موجود بودن واکسن، واکسینه شوند و به توصیههای موجود درمورد جلوگیری از سرایت ویروس همچنان عمل کنند، ازجمله حفظ فاصله فیزیکی، پوشیدن ماسک، شستشوی مرتب دستها و تهویه مناسب برای مکانهای سرپوشیده. در این میان، مسئله مهم همچنان واکسینه شدن و ادامه انجام اقداماتی است که انتشار ویروس را کاهش میدهند و یا شانس جهش ویروس را کم می کنند، ازجمله حفظ فاصله اجتماعی، پوشیدن ماسک، تهویه مناسب، شستشوی مرتب دستها و درخواست کمک پزشکی درصورت داشتن علائم. ویروس همچنین در مکانهای دارای تهویه نامناسب و/یا سربسته و شلوغ، جاهایی که افراد مجبورند ساعات طولانی کنار هم باشند نیز امکان انتشار دارد. کارشناسان همچنان در حال تحقیق درباره نحوه انتقال و انتشار ویروس و مکانها و موقعیتهای پرخطرتر هستند.

شیوع دوباره بیماری کرونا در برخی کشورها یادآور این نکته مهم است که بایستی نکات پیشگیرانه را همچنان ادامه داد. تحقیقات بیشتری برای درک بهتر اثرات بلند مدت کرونا بایستی انجام گیرد، ولی کودکان و نوجوانان بدون مشکلات پزشکی مزمن و پیشزمینهای، همچنین کسانی که علائم خفیفی هنگام ابتلا به کرونا از خود بروز دادهاند، نیز تحت تاثیر این اثرات بلند مدت قرار گرفتهاند. تاکنون شواهدی مبنی بر اینکه این سویهها بهخصوص کودکان را هدف قرار میدهند یا بیماری شدیدی در نوجوانان ایجاد میکنند وجود ندارد. به عنوان مثال یک گل یا غروب آفتاب از جنبه زیبایی شناسی زیباست اما به آن اثر هنری نمی گویند، چون در طبیعت بدون آنکه بشر در آنها دخالتی داشته باشد ، وجود دارند اما یک مجسمه ، نقاشی، خانه، دیوارگچ بری شده هر چند از نمونه های طبیعی خود زیباتر نباشند اما به آنها اثر هنری گویند چون مخلوق دست بشر هستند. در مکانهای عمومی که امکان انتقال ویروس وجود دارد و نمیتوانید فاصله اجتماعی را حفظ کنید، حتما ماسک بپوشید. با توجه به مزایای تغذیه با شیر مادر و نقش کمرنگ شیر مادر در انتقال ویروسهای تنفسی، مادر میتواند ضمن رعایت کلیه راهکارهای احتیاطی لازم همچنان به شیردهی ادامه دهد.

علائم ممکن است بین ۲ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس بروز کند و از بیماری بسیار خفیف تا شدید متغیر باشد. اگر فرزند شما یا یکی از اعضای خانوادهتان پس از ابتلا به بیماری حاد کرونا، همچنان علائمی جدید یا مزمن دارند، بایستی با پزشک خود مشورت کنید. یکی از نظریه های معروف در تعریف هنر ، نظریه باز نمایی / نسخه برداری (representation) یا نظریه عینی است که در نزد پاره أی از فیلسوفان کهن ، گاه با مفاهیمی همچون محاکات یا تقلید شناخته می شود. علاوه بر رعایت اقدامات پیشگیرانه استاندارد به هنگام سفر، و به منظور جلوگیری از قرنطینه شدن یا بروز هرمشکلی به هنگام بازگشت به کشور خود، توصیه می­شود که آخرین به­روزرسانیها درخصوص کووید-۱۹ را در وبسایت «انجمن حمل و نقل هوایی بین المللی» ملاحظه فرمایید که شامل فهرستی از کشورها و محدودیتهای اعمالی مربوطه است. همچنین بایستی محدودیتهای اعلام شده برای مبادی ورودی یا مقصد خود، یا هر توصیه امینتی دیگری درباره سفر خود، را چک کنید.

بیماری ایجاد شده با ویروس کرونا که به آن بیماری کرونا ۲۰۱۹ (COVID-19) میگویند، اولین بار در ووهان چین شناسایی شد. بیشتر علائم مشابه آنفولانزا، سرماخوردگی معمولی است، به همین دلیل برای تایید این که کسی کووید-۱۹ گرفته باشد، بایستی آزمایش شود. علاوه بر این علائم، نوازادان ممکن است به هنگام شیردهی مشکل داشته باشند. فقط درصورتی داشتن این استانداردها، واکسن مجاز به دریافت اعتبار از سازمان بهداشت جهانی و آژانسهای نظارتی ملی خواهد بود. ماسکهای یک بار مصرف را فقط یک بار استفاده کنید. دستهای خود را مرتباً با آب و صابون یا محلول ضدعفونی الکلی بشویید. ویروس عمدتاً ازطریق قطرات تنفسی فرد آلوده به هنگام سرفه، عطسه، صحبت کردن، خواندن یا تنفس منتشر شود. به عنوان مثال موسیقی به تئوری فرانمایی یا فرم خیلی نزدیک تر است تا به نظریه بازنمایی. CO مخفف کرونا، VI مخفف ویروس و D به معنی بیماری (در انگلیسی). ویروس کرونا چگونه منتشر میشود؟ چگونه از خود و دیگران را در مقابل کرونا محافظت کنم؟ یونیسف مرتباً در حال کار با متخصصین بهداشت میباشد تا حقایق و نه ترسها را ترویج کند، و پاسخهای درستی برای برخی سوالات خانوادهها ارائه دهد. هوای کلیه فضاهای داخلی را به خوبی تهویه نمایید.

آیا کودکان هم مبتلا می شوند؟ بخش آیا کودکان به کرونا مبتلا می شوند؟ آیا سویههای جدید کرونا برای کودکان خطرناک هستند؟ آیا واکسنهای کرونا ایمن و اثربخش هستند؟ اگر شما واکسنهای خود را کامل زدهاید ولی علائم کرونا دارید، باید حتماً با پزشک خود تماس بگیرید و بپرسید آیا نیازی به دادن تست دارید یا خیر. آیا واکسنهای کرونا دربرابر سویههای جدید موثرند؟ آیا باید برای محافظت دربرابر بیماری کرونا ماسک پزشکی بزنم؟ در آینده، ممکن است تغییراتی در برنامه واکسیناسیون نیاز باشد مثلا استفاده از دوز یادآور تا بدین ترتیب دربرابر سویههای جدید نیز حفاظت شویم و مصونیت ایجاد شود. این قطرات ممکن است گاهاً بزرگ یا بسیار کوچک باشند و افراد می توانند حتی بدون داشتن علائم بیماری، ناقل باشند. والدین بایستی همچنان فرزندان خود را تشویق به رعایت نکات احتیاطی همانند قبل کنند تا دچار بیماری کرونا و یا ناقل آن نشوند. استنشاق قطرات یا ذرات تنفسی آلوده به ویروس یا تماس مستقیم چشم، بینی یا دهان میتواند هر کسی را آلوده کند. به هنگام عطسه یا سرفه، جلوی دهان و بینی خود را با آرنج خم شده یا دستمال کاغذی بگیرید.

آیا مادری که آلوده به کرونا ویروس باشد، میتواند همچنان به نوازد خود شیر بدهد؟ آیا کودکان به بیماری کرونا مبتلا می شوند؟ کودکان در هر سنی ممکن است به بیماری کرونا مبتلا شوند. در چنین شرایطی حائز اهمیت است که خود را نسبت به وضعیت آگاه نگهداریم و نسبت به یکدیگر مهربان و حمایتگر باشیم. درتاریخ اندیشه، ابنسینا از جملهی نخستین کسانی است که به تعریف مفاهیم و اصطلاحات پرداخت و در کتاب «حدود» درخواست شاگردش جوزجانی را اجابت نمود و در این کتاب و علاوه بر آن در دانش نامه علائی به تعریف اصطلاحات منطقی و فلسفی پرداخت . بنابراین هنرمند تنها به بیان واقعیت نپرداخته ، بلکه بخشی از واقعیت را جدای از بستره و زمینه اصلی آن تفکیک نموده و به تصویر کشیده است . به عنوان مثال شاید عکاسی از عینی ترین و بازنماترین هنرها باشد، زیرا عالم خارج را به تصویر می کشد اما در آن هم ، هنرمند به یک گزینش و انتخاب دست می یازد، مثلاً در میان دهها تصویر ، یک نما را که با فکر، اندیشه، سلیقه و یا انتخاب او سازگارتر است ، انتخاب می کند . از نظر معتقدین به نظریه فرانمایی، تصویر و ترسیم واقعیت در همه هنرها یکسان و برخوردار از یک سطح مساوی در بازنمایی نمی باشد و گاهی قرار دادها در فهم و برداشت ما از تصویر شی خارجی و بازنمایی واقعیت اثر دارد ، مثل استفاده از نشانه ها و نمادهایی که کاربرد هر یک از آنها در اثر هنری می تواند به معنای خاصی باشد به طوری که اگر کسی این علائم یا نمادها را نشناسد، نمی تواند یک اثر هنری را بفهمد.

توسط دکتر زادان فرخ

دکتر زادان فرخ متخصص قلب هستم