تغذیه برای سلامتی

برای لاغری باید در تغذیه ورزشی انواع سبزیجات، میوه، غلات کامل، پروتئین بدون چربی، لبنیات کمچرب و چربیهای سالم را در برنامه غذایی قرار سایت 3m-healthtourism داد. اگرچه این نوع کرم باید دو مرتبه در روز استفاده شود، اما حداقل روزی یکبار را باید از این کرم استفاده کنید. ضدآفتاب خود را هر دو ساعت یکبار تجدید کنید. 2. سرمهای مخصوص پوست سرشار از مواد مغذی مورد نیاز پوست هستند که به سلامت و شادابی هر چه بیشتر پوست کمک میکنند. برای قوی شدن دندانها غذاهای سرشار از کلسیم و فسفر مانند شیر و لبنیات میل کنید. اگر وقت چندانی برای رفتن به باشگاه ندارید، یک پیادهروی آهسته و یا انجام یوگا به بدن شما گردش خون لازم را میدهد و همچنین روند پاکسازی کل بدن شما را سریعتر میکند. دانستن نوع پوست در انتخاب نوع لوازم آرایشی نیز به شما کمک زیادی میکند. مصرف چربیهای سالم به تأمین انرژی بدن کمک میکنند و باعث رشد بدن و محافظت از اندامها میشوند.

هرچه وعده غذایی به زمان تمرین نزدیکتر باشد، باید وعده غذایی کمتر و سادهتر باشد. این کرم را حداقل 15 دقیقه قبل از بیرون رفتن و به مقدار کافی روی پوست استفاده کنید، به گونهای که تمام سطح پوست صورت پوشانده شود. بین این سه عامل در سبک زندگی خود تعادل ایجاد کنید – رژیم غذایی سالم، ورزش، و دارو برای کنترل سطح گلوکز خون. اما ورزش در محیط گرم یا مرطوب بیشتر چنین عارضهای را ایجاد میکند. یک تغذیه خوب و سالم به عملکرد بهتر بدن کمک میکند و آسیب عضلانی را به حداقل میرساند. برای پاکسازی و شستن صورت به روش صحیح، طبق مراحل زیر پیش بروید. مطمئن باشید غذاهای گیاهی مانند آجیل، دانهها و روغن سبزیجات به صورت طبیعی فاقد کلسترول بوده و حاوی چربیهای سالمی هستند که در صورت مصرف متعادل برای شما خوب هستند! همچنین غنی بودن روغن زیتون از آنتیاکسیدان، آن را به گزینهای خوب برای داشتن تغذیه سالم تبدیل میکند. این کار به سلامت، سفت و درخشان شدن پوست بسیار کمک میکند.

قبل از ورزش چه بخوریم؟ خوابیدن با آرایش و عدم شستوشوی صورت میتواند باعث بسته شدن منافذ پوست شود که در نهایت عوارض خاص خود از جمله لک صورت یا جوشهای سرسیاه را به وجود میآورد. یک قاعده کلی وجود دارد که احتمالاً بارها شنیدهاید و آن هم این است که هرگز با آرایش نخوابید. قندی که بهطور طبیعی در میوه، سبزیجات و شیر وجود دارد، جز کربوهیدراتهای ساده هستند. رژیم غذایی خود را با این غذاهای سرشار از فیبر که نقش عمدهای در تنظیم عملکرد روده، جلوگیری از یبوست و نفخ دارد، غنی کنید. پوست صورت در زمان استراحت در شب نیاز به تنفس دارد، برای همین باید از هرگونه آلودگی پاکسازی شود. اگر قرار است مدت طولانیتری در فضای باز و در معرض اشعههای خورشید وقت بگذرانید، باید ضدآفتاب با درجه SPF 60 انتخاب کنید. بنابراین باید همیشه پوست را در شرایط خوبی قرار دهیم تا به شفافیت و درخشان بودن آن کمک کنیم. همیشه بدن و پوست خود را با خوردن آب، میوه و سبزیجات و استفاده از کرم آبرسان هیدراته نگه دارید.

هر چه مصرف میوه و سبزیجات را بیشتر کنید و در مقابل از خوردن غذاهای چرب، فرآوری شده و غذاهای حاوی قند خودداری کنید، بیشتر شاهد تغییرات ظاهری مثبت در پوست خود خواهید بود. خوردن غذاهای سالم در کنار ورزش روزانه میتواند تأثیر بسیار مثبتی روی سلامتی داشته باشد. اینکه چه چیزی را در چه زمانی میخورید، روی احساس شما هنگام ورزش مؤثر است. این روزها زیبایی پوست صورت به یکی از اولویتهای افراد در زندگی روزمره تبدیل شده است. 1. روز خود را با پاشیدن آب کمی گرم به صورت شروع کنید. تخممرغ عسلی یا کاملا آب پز؟ قطعا تخممرغ کاملا آبپز شده! اگر تخممرغ را خام یا نیمپز بخورید، ممکن است بخاطر باکتری سالمونلا که گاهی اوقات در تخممرغ یافت میشود، احتمال مسمومیت غذایی را افزایش دهید! استفاده از روشهای درمانی مراقبتی نادرست و نامتناسب با پوست صورت، ممکن است باعث ایجاد آکنه، خشکی، ایجاد التهاب یا تشدید مشکلات پوستی شود. هنگام شستوشوی صورت توجه داشته باشید که در صورت انتخاب نادرست پاککننده، ممکن پوست شما از حالت لطافت خارج شود. این مسئله به قدری اهمیت دارد که حتی ممکن است منجر به پیری زودرس پوست شود. روتین مراقبت از پوست روزانه خود را خیلی پیچیده و وقتگیر نکنید تا آن را به صورت مداوم انجام دهید.

مراقبت از پوست از این جهت بسیار اهمیت دارد که همۀ ما در طول روز سلولهای زیادی را در این ناحیه از دست میدهیم. اما در انتخاب ضدآفتاب باید یک نکته مهم را به یاد داشته باشید و آن هم SPF آن است. اگر زمان سرو وعده غذایی به زمان ورزش نزدیک است باید غذای کمتر و سبکتری مصرف کنید. همیشه به صورت روتین پوست خود را ماساژ دهید. 3. از آنجایی که دمای زیاد آب باعث تحرک پوست و دمای پایین هم باعث خشکی پوست میشود، پس همیشه صورت خود را با آب ولرم بشویید. 5. برای زیبایی پوست صورت، همیشه از مرطوب کننده استفاده کنید. سبزیهای تیره و برگدار، انواع توت، زغال اخته، اسفناج، کلمپیچ و شکلات تلخ از جمله غذاهای دارای آنتیاکسیدان هستند که برای پوست مفید خواهند بود. کمبود خواب یکی از علل اصلی خستگی پوست، تیره شدن رنگ آن و گود شدن زیر چشم است. مراقبت از پوست تنها جنبۀ زیبایی ندارد، بلکه بخشی از سبک زندگی سالم است که در سلامت عمومی بدن هم تأثیرگذار خواهد بود. ضمن اینکه بهتر است درباره برنامه مراقبت از پوست خود با توجه به نوع پوست با پزشک متخصص مشورت کنید.

غذاهای رنگارنگ خصوصاً سبزیجاتی با این خصوصیت می تواند حجم زیادی از آنتیاکسیدانها را وارد بدن کند. در اینجا به معرفی تمامی عواملی پرداختیم که میتواند در داشتن پوستی فوقالعاده به شما کمک کند. پوست هنگام خواب کلاژن جدیدی تولید می کند که از افتادگی این ناحیه از بدن جلوگیری میکند. با داشتن خواب کافی در روز نه تنها از نظر ذهنی و فیزیکی احساس آرامش میکنید، بلکه به شما در حفظ وزن سالم بدن کمک میکند. میوهها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات به داشتن تغذیه سالم کمک میکنند. ۲ راه برای کنترل قند خون: از مصرف شیرینی و دسر پرهیز کنید و کربوهیدراتها را به اندازه مصرف کنید، البته نه هر نوع کربوهیدراتی به جز غلات-کامل یا قهوهای رنگ، حبوبات سالم و میوههای تازه را به اندازه مصرف کنید. برای جذب بهتر آهن سبزیجات برگ سبز مانند جعفری و حبوبات مانند عدس را با مواد غذایی غنی از ویتامین سی همچون آب پرتقال تازه و لیمو ترش مصرف کنید. از کمبود آهن (آنمیا) با مصرف گوشت قرمز و مرغ که جذب آهن خوبی دارند پیشگیری کنید. اولین کاری که برای زیبایی پوست صورت باید انجام دهید این است که نوع پوست خود را به خوبی بشناسید.

این غداها به پایین آوردن کلسترول و تاثیر مثبت بر سلامت قلب به طور کلی کمک میکند! برای ایجاد یک لایه محافظتی قویتر به طور همزمان از کلاه آفتابی و عینک استفاده کنید. اگرچه تعداد ساعت لازم برای خواب کافی در افراد مختلف متفاوت است و با یک آزمون و خطا میتوان متوجه این مورد شد، اما به طور متوسط باید در طول شبانهروز حداقل 8 ساعت خواب کامل داشته باشید. موارد زیر از جمله فاکتورهای مؤثر در داشتن پوستی فوقالعاده هستند که باید به صورت روتین انجام دهیم. یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای داشتن پوستی شفاف، ورزش کردن به شکل مرتب است. هنگام خرید مواد غذایی به برچسب آنها دقت کنید. آیا روغن گیاهی هیدروژنه در ترکیبات غذایی روی برچسب محصول قرار دارد؟ از ترکیبات و ماسکهای آبرسان حاوی اسید هیالورونیک، ویتامین ای و هیالورونات سدیم استفاده کنید. 4. برای درمان لکهها به شکل روزانه میتوانید از ترکیبات حاوی بنزوئیل پراکسید قوی استفاده کنید.

استفاده همزمان ویتامین سی (Vitamin C) و آهن در رژیم غذایی انتخاب مناسبی است! تونرها برای پاکسازی انتخاب مناسبی هستند. خصوصا نوع فرابکر آن، بخاطر مزایایی که برای سلامتی قلب دارد. انتخاب روشهای مؤثر برای مراقبت و رسیدگی به پوست، در ابتدا نیاز به شناخت نوع پوست دارد. مراقبت از سلامتی و بدن تاثیر مثبتی بر سلامت و زندگی خانواده شما دارد. برای داشتن رژیم لاغری سالم وعده و میانوعدههای غذایی سالم را انتخاب کنید، ورزش مورد علاقه خود را در برنامه روزانه جای دهید، به فعالیتهایی که از آن لذت میبرید، مشغول شوید؛ مانند کتاب خواندن و علاوه بر اینها استراحت کنید. تعداد دفعات شستوشوی روزانه پوست خود را بر اساس نوع پوست خود تعیین کنید. پس حتی اگر نیاز است از یک متخصص پوست برای تشخیص نوع پوست خود کمک بگیرید. اگر میخواهید تغذیه مناسب ورزش را کاملا اصولی شروع کنید، خوب است که با یک دکتر تغذیه مشورت کنید.

عدم توجه به پاک کردن آرایش قبل از خواب در طولانی مدت تاثیر منفی روی زیبایی پوست صورت دارد و میتواند منجر به پیری پوست شود. برای پاک کردن آرایش از یک تونر، کرم پاک کننده، شیر پاککن، میسلار واتر یا هر چیزی که با پوست شما سازگارتر است استفاده کنید. 5. از یک حوله نرم و پاکیزه برای خشک کردن پوست خود کمک بگیرید. از آب میسلار و یک پد مخصوص برای پاک کردن آرایش دور چشم کمک بگیرید. 6. در نهایت پس از طی کردن تمامی این مراحل، مصرف ضدآفتاب را فراموش نکنید. و پنیر را که به محافظت از لثهها کمک میکند، فراموش نکنید. از منابع خوب دیگر میتوان به حبوباتی مانند انواع لوبیا و عدس، و سبزیجات برگدار مانند اسفناج و جعفری اشاره کرد. با مصرف هویج، سبزیجات سبز رنگ، ماهی و آجیل، چشمهایی سالم داشته باشید، در یک بشقاب ترکیبی از سالمون پخته شده را به همراه اسفناج بخارپز شده، هویج و سیبزمینی قرار دهید و روی آن بادام بریزید. میوهها و سبزیجات رنگی، غلات کامل، قهوه و چای به صورت طبیعی سرشار از آنتیاکسیدان هستند که از آسیب به سلول جلوگیری میکنند و موجب سلامتی و تندرستی میشوند. انرژی بیشتر با غذاهای سرشار از آهن!

برخی تحقیقات نشان میدهد که خوردن کربوهیدرات قبل از ورزش به تأمین انرژی کمک بسیار زیادی میکند و این امکان را به فرد میدهد که تمرینات سنگینتری داشته باشید یا طولانیتر ورزش کنید. رژیمهای کمکربوهیدرات باعث میشوند، حدود 35 تا 40% کالری موردنیاز از کربوهیدراتها تأمین شوند و به چربیسوزی کمک میکنند. از نمکپاش هنگام غذا استفاده نکنید؛ بخاطر داشته باشید که نمک یک عادت طعمی است، بنابراین میتوانید این عادت را به تدریج کاهش دهید. برای لذت بردن از سبک زندگی سالم، بین میزان دریافت غذا و سطح فعالیت روزانه خود تعادل ایجاد کنید! SPF یک فاکتور اساسی در میزان محافظت کرم از پوست در برابر خورشید است. این به معنی میزان زیاد چربی با ترانس بالا است؛ نوعی چربی که تاثیر منفی بر سلامت دارد، خصوصا برای قلب شما. میترسید که غذاهای با چربی بالا برای کلسترول شما بد باشد؟ با بالا رفتن سن افراد، این پروتئین در بدن کاهش پیدا میکند و باید برای پیشگیری از عوارض ناخواسته، کمبود آن در بدن را جبران کنید. استفاده از این کرم خصوصاً زمانی که پوست حساسی دارید یا در مواقعی که در حال مراقبتهای پوستی گستردهتری هستید، اهمیت بیشتری پیدا میکند. زیبایی پوست صورت یکی از عوامل مهم در ایجاد حس خوب و اعتمادبهنفس در افراد خصوصاً بانوان است.

توسط دکتر زادان فرخ

دکتر زادان فرخ متخصص قلب هستم