درمان کرونا؛ انواع داروها و روشهای مفید درمانی

این دستگاهها برخلاف ونتیلاتورها نیازی به گذاشتن لوله در نای بیمار کرونا ندارند و به همین دلیل به نیروی متخصص خاص ونتیلاتور هم احتیاجی ندارند. بیماری خفیف: حدود 40 درصد دیگر از مبتلایان گرچه علائم بیماری را مشاهده میکنند، اما این علائم بسیار خفیف و در حد سرماخوردگی یا آنفلوانزای معمولی هستند. زمانی که به سرماخوردگی مبتلا میشویم، هیچ دارویی برای حمله به ویروس سرماخوردگی و از بین بردن بیماری وجود ندارد که برای ما تجویز شود. برای سرفه خشک، شربت ضدسرفه بخورید. بدیهی است برای این گونه از بیماران هیچ نوع درمانی نیاز نیست. متأسفانه در حال حاضر درمانی از این جنس برای کرونا وجود ندارد و هیچ دارویی نمیتواند مستقیماً به ویروس حمله کند. دگزامتازون نوعی کورتون محسوب میشود و به هیچ عنوان نباید برای پیشگیری یا درمان سرپایی بیماران کووید-19 مورد استفاده قرار گیرد. و دریافت مواد مغذی مورد نیاز آسان نیست. این دارو از سوی سازمان غذا و دارو مورد تأیید قرار گرفته و در فهرست رسمی داروهای کشور قرار گرفته است. این روزها که هنوز یک داروی قطعی برای کرونا کشف نشده است، مراکز تحقیقاتی متعددی در سراسر جهان در حال آزمایش داروهای مختلف روی بیماران کووید-19 هستند.

این سازمان همچنین اظهار داشت در مورد استفاده از این دو داروی ترکیبی به لحاظ ایمنی بستریشدگان هیچ نگرانیای وجود ندارد، اما روند پژوهشها و آزمایشها نشان میدهد که ترکیب Lopinavir/Ritonavir تأثیر مثبتی در روند درمان بیماران کرونا نداشته است. تأثیر این دارو در جلوگیری از مرگ و میر ناشی از بیماران کرونایی بستریشده یا کم بوده یا بینتیجه بوده است. سازمان جهانی بهداشت درمان کووید-۱۹ (ناشی از ویروس کرونا) با استفاده از داروهای استروئیدی را «پیشرفتی علمی» عنوان کرد. کرونا یک ویروس است و درمان کرونا نیز درمانی است از رده درمانهای ویروسی. برخی درمان بیماران کووید-19 را هم جز درمانهای دارویی دستهبندی میکنند ولی ما با توجه به تفاوتهای ساختاری این دو نوع درمان تصمیم گرفتیم این شیوه را در بخشی جداگانه مورد بحث و بررسی قرار دهیم. پس بعد از هفته اول، و تصمیم گیری برای ایجاد تغییرات و اجرای آن، دفتریادداشت خود را همچنان بنویسید تا در هفتههای بعد با مرور آن هدفهای دیگری برای دستیابی به تغذیه سالم تعیین کنید. تغذیه سالم یعنی ایجاد تغییراتی، که بتوانید برای همیشه آنها را پیروی کنید.

برای کنترل تب از داروهای مسکن آشنا استفاده کنید. رعایت برنامه غذایی متعادل و تغذیه سالم، در کنترل دیابت و فشار خون بالا نقش دارد. 3- تغذیه سالم، در کنترل و بهبود علائم بعضی از بیماریهای مهم نیز کمک کننده است. البته بسیاری از این افراد هرگز از ابتلا و بهبود خود مطلع نمیشوند، اما حتی اگر به واسطه تست کرونا هم متوجه ابتلای خود شدند نباید هیچ داروی خاصی را مصرف کنند، چرا که جای هیچ نگرانی نیست. تنها نکته مهم در خصوص بیمار بیعلامت کرونا این است که در صورتی که به واسطه تست کرونا از ابتلای خود مطلع شد، دست کم به مدت دو هفته خود را در خانه و به دور از دیگر اعضای خانه قرنطینه نماید. پژوهشگران ایرانی معتقدند آزیترومایسین اثر خوبی بر روی بیماران دارد، به گونهای که زمان ترخیص بیمارانی که این دارو را مصرف کردهاند، حدود 4 روز کاهش داشته است. مثلاً به ما استامینوفن داده میشود تا تب یا درد عضلانی احتمالیمان از بین برود، یا به طور مثال آنتیهیستامین برای رفع حساسیتها و کاهش آبریزش بینی است؛ هدف دوم هم تقویت بدن برای مقابله با ویروس است. روش تزریق پلاسمای خون یک روش نسبتا قدیمی است که در گذشته برای درمان برخی دیگر از بیماریها هم به کار برده شده است.

از این رو در تاریخ 15 تیرماه 99 سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که دو داروی ترکیبی لوپیناویر/ریتوناویر (Lopinavir/Ritonavir) که در درمان بیماران مبتلا به ایدز تجویز میشوند، دیگر برای مداوای مبتلایان به کووید۱۹ استفاده نخواهند شد. مطمئناً قبول دارید که برای پیشرفت مداوم باید ارزیابی شوید! همچنین این دارو روی بیمارانی که نیاز به اکسیژن داشتند، اما حال آنها در حد نیاز به اتصال به ونتیلاتور وخیم نبوده است، هم مؤثر بوده و باعث کاهش یک پنجم از آمار مرگ آنها شده است (منبع). کارآزمایی انجامشده روی هزار بیمار نشان داد که دارو زمان بیماری را از 15 روز به 11 روز کاهش میدهد. مثال آشنای بیماری ویروسی که تقریباً همه ما آن را تجربه کردهایم، سرماخوردگی است. بیماریهای ویروسی معمولاً داروی خاصی ندارند و خود بدن میتواند با ساخت پادتنهای لازم با ویروسها مقابله کند. این فعالیت بیش از حد میتوان برای بدن آسیبزا باشد، از این رو با تجویز برخی داروها به بیمار، سیستم ایمنی بدن فرد مبتلا را تا حدی تضعیف میکنند.

تقریباً هر روز خبر جدیدی در مورد یکی از داروهای مورد آزمایش منتشر میشود و البته گاهی بعد از چند روز این خبرها تکذیب میشوند. آیا حداقل مقدار واحدهای مورد نیاز را از هر گروه غذایی دریافت میکنید؟ توصیه: حداقل نصف غلات مورد نیازتان را از غلات سبوسدار (مانند نانهای سبوسدار، برنج قهوهای، ماکارونیهای سبوسدار …) انتخاب کنید. وگرنه لازم است با تغییر برنامه غذایی خود و ایجاد تغییرات مورد نیاز، سلامت خود را بیمه کنید. ویروس کرونا جدید که از زمستان 1398 در جوامع انسانی شیوع پیدا کرد، عضو جدید و خطرناکی از این خانواده است که به علت قدرت سرایت بسیار بالا و برخورداری از قدرت کشندگی مشکلات زیادی را برای نوع بشر در سراسر جهان ایجاد کرده است. عوارض این دارو بیشتر میتواند تهوع، استفراغ و نظایر آن باشد اما ممکن است روی برخی افراد عوارض دیگری نیز ایجاد نماید. الف. مصرف بیشتر میوهها و سبزیجات ریسک ابتلا به دیابت، فشار خون بالا و برخی از انواع سرطان را کاهش میدهد. ب. مصرف کمتر چربیهای اشباع (روغنهای جامد) ریسک افزایش کلسترول خون را کاهش میدهد. در صورت موفقیت بدن و شکست بیماری، مقداری از پادتنها در خون فرد باقی خواهد ماند.

گیرندههای ACE2 به تعداد زیادی در ریهها وجود دارند اما منحصر به ریه نیستند و در دستگاه گوارش و کلیه نیز یافت میشوند (از این امکان حمله کرونا به دستگاه گوارش و کلیهها هم وجود دارد). در این دستگاهها جریان ثابت هوا و اکسیژن با فشار (از راه بینی یا دهان) به ریه بیمار فرستاده میشود. در موارد وخیم بیماری، ویروسها به ریه آسیب میزنند. کرونا نام خانواده ای از ویروسها است که در بدن انسانها و حیوانات ایجاد بیماری میکنند. در واقع آزیترومایسینی از جمله داروهایی است که بهترین اثر درمانی در بیماران کرونا را داشته است. روش پلاسمادرمانی در بیماری کرونا از جمله روشهایی است که محققان ایرانی در آن پیشتاز بودهاند. کاری که داروهای آنتیبیوتیک مانند آمپیسیلین انجام میدهند، دقیقاً حمله به باکتریهایی است که بیماری را ایجاد کردهاند. قرص ویتامین C یا همون قرص جوشان دقیقاً چنین هدفی را دنبال میکند. پس چرا منتظرید، دنبال دفتر یادداشت و قلم خود بروید و هر چه از امروز صبح خوردهاید را تا یک هفته یادداشت کنید!

تعذیه سالم یعنی همین! با این ارزیابی متوجه میشوید آیا تغذیه سالم دارید یا نه؟ سپس با ارزیابی آن، توجه کنید آیا از همه گروههای غذایی با تنوع میخورید یا نه؟ نکته بسیار مهم در بیماری کرونا، تنوع عوارض و علائم کرونا است. در ادامه روشهای درمان کرونا در سه بخش حمایتهای تنفسی از بیماران مبتلا کرونا، درمان بیماران حاد با داروی کرونا و درمان کرونا با پلاسمای خون بیماران بهبودیافته توضیح داده خواهد شد. از این رو همچنان مهمترین نوع درمان بیماران کووید-19 حمایت تنفسی است. این آنتی بیوتیک پرمصرف دنیا نخستین بار توسط داروسازان کروات کشف شده است. روش درمان کووید-19 در تزریق پلاسمای خون چگونه است؟ همچنین اگر دچار علائم شدید هستید و زیر نظر پزشک یا در بیمارستان بستری هستید از درمان هایی خانگی نظیر مصرف خودسرانه دارو و یا روشهای سنتی نظیر چاینبات خودداری کنید و تمامی اقدامات درمانی خود را با پزشکتان هماهنگ نمایید. به این معنا که اگر وضعیت جسمانی شما بحرانی نیست و دچار علائم شدید نیستید، از مراجعه به بیمارستانها خودداری نمایید. در بسیاری کشورها بیمارانی که خیلی بدحال نیستند را به دستگاههای ونتیلاتور نمیسپارند.

در دفتر یادداشت خود به حجمهای مصرفی خود نیز دقت کنید. برای ارزیابی خود، دفتر یادداشتی تهیه کنید و یک هفته کامل، تمام چیزهایی که میخورید و مینوشید را در آن با مقدارش یادداشت کنید. تغذیه سالم، نیازمند برنامهریزی و هدفگذاری برای مصرف متنوع گروههای مختلف غذایی است. تغذیه سالم یعنی انتخاب غذاهای متنوع از گروههای غذایی مختلف. و آیا برنامه غذایی شما یکنواخت است و یا متنوع! تنوع: طیف وسیعی از غذاهای متنوع را مصرف کنید. از هر گروه غذایی، انواع غذاهای متنوع را انتخاب کنید. پس دست به کار شوید و سلیقه خود را در انتخاب میوهها و سبزیجات رنگارنگ نشان دهید. فاویپیراویر یک داروی آنفولانزا است، اما تنها داروی این بیماری نیست و در واقع انتخاب اول پزشکان هم نیست و باید با احتیاط مصرف شود. دستگاههای حمایت تنفسی دو نوع دارند: یک نوع دستگاه کمک تنفسی (CPAP) و دیگری دستگاه تنفس مصنوعی مکانیکی (Ventilator). داروهایی که تجویز میشوند معمولاً دو هدف دارند: هدف اول رفع عوارض بیماری است. بعد از غرغره یادتان نرود که روشویی را ضدعفونی کنید.

با شیوع کرونا به عنوان یک ویروس ناشناخته و جدید، پزشکان به فکر افتادند از داروهای مؤثر در درمان بیماریهای دیگر برای بهبود حال بیماران مبتلا به این ویروس جدید استفاده کنند. پس از آمریکا، اتحادیه اروپا هم بر عملکرد این دارو مهر تأیید زد و تجویز این دارو را برای بیماران کرونایی مجاز دانست. در همین مطلب در خصوص نحوه درمان این گروه از بیماران صحبت خواهیم کرد. در ادامه با انواع حمایتهای تنفسی آشنا خواهیم شد. در صورتی که این دارو بتواند تأییدیههای لازم را اخذ کند، قطعاً اطلاعات جدیدتر را در اختیار خوانندگان عزیز کرومارکت قرار خواهیم داد. دو گونه خطرناک دیگر از این خانواده ویروسهای سارس و مِرس بودند که در سالهای قبل باعث مرگ انسانها شدند، اما چون قدرت سرایت آنها در حد ویروس جدید نبود، تعداد کشتهشدگان هیچیک به هزار نفر در کل جهان هم نرسید. تعادل: یک رژیم غذایی متعادل (استفاده از حداقل تعداد واحدهای مورد نیاز از هر گروه غذایی) تضمین کننده دریافت مواد مغذی مورد نیاز است.

در این بخش میخواهیم با داروی دیگری آشنا شویم که در موارد حاد بیماری کرونا مورد سایت 3m-healthtourism استفاده قرار میگیرد. برای این که به این سوال مهم پاسخ دهیم و به چگونگی درمان بیماران کرونا بپردازیم، لازم است ابتدا به وضعیت بیماران کرونا توجه کنیم. محققان برای مراحل پیشرفته بیماری داروهای کاهنده سیستم ایمنی بدن را توصیه میکنند، چرا که در این مرحله فعالیتهای ایمنی بدن ممکن است به بدن آسیب برسانند. بعضی سلولهای انسانی دارای یک آنزیم در غشای خود هستند که «مبدل آنژیوتانسین 2 یا همان ACE2» نام دارد. در صورتی که دارای علائمی خفیف شبیه سرماخوردگیهای معمولی هستید، نیازی به مراجعه به بیمارستان ندارید. ویروس کرونا دارای چهار پروتیین ساختاری S, M, E و N است. اما این دارو تأثیر مستقیمی روی ویروس کرونا ندارد و به هیچ وجه جز داروهای ضدویروس طبقهبندی نمیشود. همان قدر که تحقیقات از تأثیر دگزامتازون روی بیماران بد حال کووید-19 حکایت دارد، مصرف آن را روی بیماران سرپایی کرونا و افرادی که در منزل درمان میشوند بیاثر دانسته است. در واقع کار این دارو این است که برای ویروس نقش بازی کند تا به سمت او آمده و به آن بچسبد که زمینه ساز نابودی ویروس میشود.

به هیچ عنوان نباید برای پیشگیری یا درمان سرپایی بیماران به کار رود. ویروس کرونا از این آنزیم به عنوان گیرنده استفاده میکند تا خود را به درون سلول برساند. در هر حال این دارو هنوز در مراحل آزمایش است و نمیتوان به عنوان یک داروی تأییدشده و رسمی روی آن حساب کرد. استامینوفن یک مسکن خوب و بیضرر است. عطر هم مثل همان است. همان طور که گفته شد در مراحل حاد درمانی، بدن دچار التهاب میشود و به دنبال آن سیستم ایمنی بدن فعالیتهای خود را شدت میدهد. داروی دیگری که توانسته است تا حد زیادی اعتماد پزشکان و محققان علوم پزشکی را جلب کند یک داروی ژاپنی به نام فاویپیراویر است. اصول یک تغذیه سالم و متعادل چیست؟ برای تغذیه سالم مجبور نیستید یک رژیم محدود و سخت داشته باشید. آیا من تغذیه سالم دارم؟ آیا به مقدار فراوان آب میخورید؟ آیا نوشابههای سرشار از قند میخورید؟ آیا به مقدار فراوان در طول روز میوه و سبزی میخورید؟ و یا اگر متوجه شدید، در روز از محصولات پرچرب استفاده میکنید، میتوانید انواع کمچرب آن را جایگزین کنید. را میتوانید در سالاد خود در هر وعده غذایی داشته باشید. پس با رعایت میانهروی در مصرف شیرینیجات، چربیها و نمکها میتوانید از همه غذاهای دلخواه خود بهرهمند شوید.

این ویتامین کمک میکند تا امنیت بدن و قدرت دفاعی آن افزایش یابد. ماسک اکسیژن اولین نوع کمک تنفسی به بیماران کرونایی است. اولین یاریرسان دستگاه تنفسی ماسکهای اکسیژن هستند که برای بیمارانی که وضیت نسبتاً مناسبی دارند، مورد استفاده قرار میگیرد. اما سؤالی مهمی که میخواهیم به آن پاسخ دهیم این است که آیا برای کووید-19 درمانی هم وجود دارد؟ چون ممکن است در روز چندین بار تنقلات مورد علاقهتان را بخورید و از دیگر گروههای غذایی غافل شوید و یا شاید هنگام گرسنگی هر چه دم دستتان باشد بخورید و به کیفیت چیزی که میخورید اصلاً اهمیت ندهید. هیچ غذایی به تنهایی تأمین کننده مواد مغذی مورد نیازتان نیست. 1- غذاهای سالم تأمین کننده مواد مغذی مورد نیاز بدن است. در روش تزریق پلاسما، به دنبال آن هستیم تا با انتقال پلاسمای خون افراد بهبودیافته به بدن بیماران جدید، از آنتیبادیهای آنها برای کمک به بدن بیمار جدید استفاده کنیم. برای داشتن تغذیه سالم، در قدم اول باید بدانید، یک رژیم متعادل چیست! و هر هفته این سوالات را از خود بپرسید و بر موفقیتهای خود در داشتن تغذیه سالم بیافزایید. چرا داشتن تغذیه سالم مهم است؟

در چنین شرایطی یکی از روشهای کمک به بیمار کاهش سطح فعالیتهای ایمنی است و این کاری است که برای آن میتوان به داروی دگزامتازون تکیه کرد. ممکن است متوجه شوید فقط در صبحانه خود حجم زیادی نان میخورید ولی از دیگر گروههای غذایی خبری نیست بنابراین میتوانید با کاهش مصرف آن، میوهها و سبزیجات را نیز وارد صبحانه خود کنید و به این ترتیب به طرف تغذیه سالم حرکت کنید. APN01 با وارد کردن آنزیم مهندسی شده hrsACE2 که نسخه ساختگی پروتئین ACE2 محسوب میشود، ویروس را گمراه کرده و آنرا وادار میسازند به جای سلولهای اصلی بدن، توان خود را صرف آلودهسازی این آنزیم ساختگی کند. همچنین اگر متوجه شدید در طول روز به ندرت میوهها و سبزیجات میخورید، وارد کردن میوهها و سبزیجات رنگارگ را جزو اهداف خود قرار دهید. در صورتی که پس از مطالعه این مقاله باز هم سؤالی در ذهن شما وجود دارد میتوانید از بخش نظرات همین صفحه، پرسش خود را مطرح کنید. چرا که بیماران زیادی هم هستند که با وجود استفاده از رمدسیویر بهبود پیدا نکردهاند. بلکه میخواهیم به بدن بیمار کمک کنیم تا بر ویروس غلبه کند و بهبود یابد.

توسط دکتر زادان فرخ

دکتر زادان فرخ متخصص قلب هستم