دیجیتال مارکتینگ چیست؟ آموزش جامع بازاریابی دیجیتال نوین

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ آموزش جامع بازاریابی دیجیتال نوین

جزء هر دسته که قرار بگیرید، یک اصل برای هر دوی شما و حتی افراد قدیمی در دیجیتال مارکتینگ وجود دارد و آن هم این است که، بازاریابی دیجیتال به طور مداوم در حال پیشرفت است و شما باید خود را مداوم در مورد آن به روز شرکت دیجیتال مارکتینگ سی یو وب نگه دارید. برخلاف بیشتر فعالیت‌های بازاریابی آفلاین، بازاریابی دیجیتال به بازاریابان اجازه می‌دهد نتایج دقیق را در هر زمان ببینند. اگر تا به حال در روزنامه‌ها تبلیغ کرده باشید، متوجه خواهید شد که ردیابی میزان مشاهده آن صفحه از روزنامه که تبلیغ شما وجود دارد، چقدر سخت و حتی نشدنی است. هیچ راه مطمئنی وجود ندارد که بفهمید آیا آن تبلیغ عامل فروش کل بوده است یا خیر. بازاریابی دیجیتال این امکان را برای شما فراهم می‌کند که به صورت روزانه کمپین‌ها را ردیابی کنید و در صورت عدم بازگشت سرمایه بالا، مبلغی را که در یک کانال خاص خرج می‌کنید، کاهش دهید. شما به هیچ عنوان نمی‌توانید عملکرد کمپین بیلبوردی خود را بررسی کنید و میزان بازگشت سرمایه از آن را اندازه گیری کنید.

  • در حالی که وقتی از تبلیغات دیجیتال حرف می‌زنیم، فرض بر این است که محصول مشخصی داریم و صرفاً می‌خواهیم با استفاده از ابزارهای دیجیتالی، پیام خود را به مخاطب برسانیم.
  • برای نمونه شما می‌توانید به صورت دقیق انتخاب کنید که دوست دارید در چه مکان‌هایی تبلیغات شما دیده شوند.
  • اشاره به یک نکته البته حائز اهمیت است ، یک گزینه استثنا وجود داره ، تبلیغات پایین و بالای صفحه در هنگام بازی های فوتبال هرچند در بسیاری از کشور های این مدل تبلیغات خلاف قانون هست و اجرا نمی شه اما در ایران بسیار مهم و تاثیر گذار هست همچنان .

اگر به‌منظور شناسایی نیازهای مخاطب برای تهیه پرسوناهای جامع وقت بگذارید و با هدف جذب و تبدیل آن مخاطبان به مشتری بر روی تولید محتوای باکیفیت تمرکز کنید، احتمالاً در طول شش ماه نتایج قابل‌ملاحظه‌ای را به دست خواهید آورد. توجه داشته باشید که وجود یک پیوند محکم فی ما بین بازاریابی و فروش اهمیت فراوانی دارد. یک گزارش آماری نشان می‌دهد که شرکت‌هایی که بخش‌های بازاریابی و فروش هماهنگی دارند، شاهد یک رشد سالانه 20 درصدی هستند، در حالیکه میزان درآمد شرکت‌هایی که در این زمینه ضعف دارند هر سال 4 درصد کاهش پیدا می‌کند. لذا با ایجاد هماهنگی بین اقدامات و بخش‌های بازاریابی و فروش و همچنین بهبود فرآیند خرید مشتری به کمک فناوری‌های دیجیتال، بر درآمد کسب‌وکار و موفقیت آن تأثیر مثبتی خواهید گذاشت.

دیجیتال مارکتینگ نیاز اصلی همه کسب و کارهای آنلاین است و بخشی جدا نشدنی از فروش محصولات و خدمات در دنیای مدرن! تبلیغات نیتیو نسبت به سایر تبلیغات با اطمینان بیشتری جذابیت و آگاهی از برند را افزایش می‌دهند. با تولید محتوای مناسب برای بالای قیف بازاریابی که به ایجاد آگاهی از برند کمک می‌کند و تغذیه‌ سرنخ‌های فروش (لید جنریشن) با محتوای مخصوص میانه قیف، قادر به هدایت مشتریان خود به انتهای این قیف می‌شود.

شناسایی مخاطب هدف دیجیتال مارکتینگ

به همین دلیل می توان گفت که بازاریابی اینترنتی از روش های بازاریابی است که به عنوان زیر شاخه دیجیتال مارکتینگ قرار می گیرد. در بازاریابی دیجیتال شما با استفاده از روش‌ها و ابزارهای مختلف آنلاین تلاش می‌کنید پیام‌تان را به مخاطبان برسانید. به همین دلیل ممکن است با یک پیام ساده بتوانید طیف وسیعی از مخاطبان را پوشش دهید. اما در فضای آفلاین به دلیل محدودیت کانال‌های توزیع محتوا ممکن است این اتفاق رخ ندهد. با اینکه اصل و اساس آن‌ها یکسان است، ولی هر کدام از جنبه‌ای به این موضوع نگاه کرده‌اند. یکی از تعاریف اصلی که بسیاری از کارشناسان به آن استناد می‌کنند، تعریف وب‌سایت معتبر هاب اسپات از بازاریابی دیجیتال است.

اگر یک کسب‌وکار B2C دارید، مستقیم با افراد در ارتباط هستید و جنبه انسانی کسب‌وکار شما مهم می‌شود. پس باید روی شبکه‌ّهای اجتماعی مانند اینستاگرام برای جذب مشتری آنلاین و روابط عمومی بسیار تمرکز کنید. دیجیتال مارکتر نیز باید به این ابزار مسلط باشد و بتواند از طریق تحلیل داده‌های به دست آمده از ابزارهای مختلف نقاط ضعف و قوت کمپین‌ها را پیدا کرده و آنها را بهینه سازی کند. دنیای دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده‌ است و یادگیری تمام مفاهیم و تکنیک‌های آن یک شبه ممکن نیست.

تفاوت بازاریابی دیجیتال (آنلاین) و بازاریابی سنتی (آفلاین)

استفاده از این ابزار دیجیتال مارکتینگ می‌تواند بر افزایش آگاهی از برند یا بیشتر شدن تعداد علاقه‌مندان به محصول/خدمت شما یا فروش بیشتر، تاثیر مثبت بگذارد. از طرفی وردپرس صرفا یک ابزار است، اگر «بازاریابی محتوا» را ندانید، چگونه محتوا تهیه کنید و آن را به زبان چه کسی تعریف کنید. لازم است با فرایندهای هدف‌گذاری، مخاطب‌شناسی، استراتژی محتوا، تقویم سردبیری، تولید محتوا، انتشار محتوا، ترویج محتوا، تجزیه و تحلیل و گزارش‌گیری آشنا شوید.

اصطلاحبازاریابی دیجیتال یادیجیتال مارکتینگ از دو دهه پیش تاکنون به عنوان زیرمجموعه‌ای ازمدیریت بازاریابی و نیز مدیریت تبلیغات مورد اشاره قرار می‌گیرد. اگرچه برخی‌ها بر این باورند که عمر ایمیل مارکتینگ دیگر به سر آمده است اما استفاده از این روش هم می‌تواند برایتان بسیار مفید باشد. اگر بتوانید ایمیل‌های شخصی سازی شده برای مشترکین خود بفرستید نرخ کلیک و باز شدن بیشتری نصیب‌تان خواهد شد.

کتاب اسکات بیش از جنبه‌های تکنیکال به ابعاد مدیریتی بازاریابی دیجیتال پرداخته است. اما می‌تواند برای همه‌ی کسانی که علاقه‌مند به دیجیتال مارکتینگ هستند مفید باشد. رشته دیجیتال مارکتینگ در ایران هم به رغم برخورد سرد دانشگاه‌ها، مسیر توسعه‌ی خود را طی کرده و انتظار می‌رود در آینده جای خود را در دوره‌های رسمی مدیریتی (مثلاً دوره MBA در مقطع کارشناسی ارشد) باز کند. ما در بحث آموزش دیجیتال مارکتینگ در دانشگاه‌ها در این باره بیشتر صحبت کرده‌ایم. برای این که یک دیجیتال مارکتر موفق بشوید، باید مجموعه‌ای از مهارت‌ها را فرابگیرید و در یکی از آن‌ها متخصص شوید. برای اطلاعات بیشتر پست «چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم؟» را ببینید.

توسط دکتر زادان فرخ

دکتر زادان فرخ متخصص قلب هستم