راهنمای اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی سال 1401 ثبت نام و ارسال | تکس مپ

همچنینمشاوره مالیاتیو استفاده از تجربیات مشاوران خبره در این مسیر، بسیارموثر است. شما با تکمیل فرم زیر می‌توانید کارشناس بخش مشاوره را مطلع کنید تا در اولین فرصت با شما تماس حاصل نماید. در این راستا، شما می‌توانید فقط با یک تماس با مشاورین مالیاتی مؤسسه دادیس، از آخرین تغییرات قانون مطلع شوید تا همواره مشمول مالیات عادلانه باشید. حالت سوم، شخصی در یک محل یا به‌عبارتی درکارگاه خود فعالیت‌های متفاوتی دارد؛ در این شرایط شخص می‌تواند با ارائه یک اظهارنامه فعالیت‌های خود را ابراز و مجموع درآمد و هزینه‌های خود را ذکر کند.

  • اشخاص حقیقی با توجه به شرایطی که دارند در سه حالت مختلف در سه گروه تقسیم بندی می‌شوند.
  • براساس آیین نامه ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی کلیه اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی گروه اول موظف به ارسال صورت معاملات فصلی هستند.
  • کارشناسان شرکت توسعه سیستم های کاربردی و حسابداری ملک با بیش از سی و پنج سال سابقه در ارائه ی خدمات حسابداری و حسابرسی، به صورت رایگان به تمامی شرکت ها و اشخاص مشاوره ی مالی و مالیاتی میدهند .
  • شما با تکمیل فرم زیر می‌توانید کارشناس بخش مشاوره را مطلع کنید تا در اولین فرصت با شما تماس حاصل نماید.
  • در خصوص واحدهای مشارکتی تنها تکمیل یک اظهارنامه کافی است و نیازی به ارائه اظهارنامه انفرادی به تفکیک شرکاء نمی باشد.
  • ۲- صاحبان کارخانه‌ها، واحدهای تولیدی و بهره‌بردارانِ معادنِ دارای جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری از وزارتخانه مربوطه.

در صورت اعتبار ستادی و میدانی اطلاعات ثبت‌شده با پرونده‌های فیزیکی، وارد آخرین مرحله از این گام می‌شوید (موسوم به وضعیت 45 که ارسال اظهارنامه الکترونیک است). اطلاعاتی که در مرحله قبل ثبت کردید، توسط سازمان امور مالیاتی کشور به صورت الکترونیک اعتبارسنجی می‌شود. مجددا درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی را باز کنید (my.tax.gov.ir)، و از بخش «ورود» با نام کاربری و رمز عبورتان وارد پنل کاربری خود شوید.

تنظیم و تکمیل اظهارنامه اشخاص حقیقی

در صورت قرارگیری در این گروه، افراد موظف هستند تا نسبت به ثبت اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی اقدام نمایند. این اشخاص موظف هستند تا گزارش کامل از موجودی کالا، اطلاعات مربوط به واردات و صادرات کالا، خلاصه سود و زیان و همچنین ترازنامه مالی خود را به سازمان مالیات ارائه دهند. کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی مشمول مالیات، می بایست پس از ثبت شرکت / موسسه / تعاونی /فروشگاه/کارگاه، نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند.

نکته : تعیین سطح گردش بانکی اشخاص حقیقی فاقد شغل

راهنمای اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی سال 1401 ثبت نام و ارسال | تکس مپ مالیات پرداختی رو هم میشه علی الحساب در نظر گرفت و در اظهارنامه جدید لحاظ کنید. در اظهارنامه صاحبان مشاغل در قسمت حسابهای بانکی شغلی، فهرست حسابهای بانکی در این قسمت بارگذاری شده، اگر حساب بانکی متصل به دستگاه پوز است در قسمت ویرایش، تیک مربوطه فعال شود. در فرم تبصره 100 مالیات، گردش پوز در قسمت اطلاعات فروش از سایر منایع و در فیلد گردش دریافتی POS قابل مشاهده است. بهتر است به تکالیف قانونی خود در موعد مقرر عمل کنید و در صورتی که هیچ فعالیتی نداشته اید اظهارنامه صفر ارسال کنید. یکی از آیتمها در محاسبه مالیات مقطوع تبصره 100، سابقه مالیاتی (میزان مالیات سال قبل) است.

در صورتی که اسناد و مدارکی خلاف اظهارات مودی مبنی بر کتمان درآمد وی به دست آید، اسناد جدید ملاک مطالبه مالیات تراکنشهای بانکی قرار می‌گیرند؛ همچنین برابر ماده 192 ق.م.م، مشمول 30% جریمه غیرقابل بخشش برای کتمان درآمد خواهد بود. اطلاعات مربوط به سال عملکرد، فعالیت اقتصادی، گروه شغلی و نوع اظهارنامه را ثبت و تایید نمایید. اظهارنامه مالیاتی را برای پرونده درآمدی که قصد دارید اطلاعات آن را گزارش نمایید، انتخاب نمایید. اگر هر کدام از این دو تا مبلغ، از ۵ میلیارد و پانصد میلیون تومان بیشتر باشه، شما در سال ۱۴۰۰ جزو گروه اول اشخاص حقیقی خواهید بود. در صورتی که درآمد مشمول مالیات مؤدی بیشتر از 50 میلیون تومان تا 100 میلیون تومان باشد، در این صورت مالیات ایشان به نرخ 20% محاسبه می‌شود. جهت کسب اطلاعات کامل در خصوص آخرین قوانین مربوطه به تبصره ماده 100 جهت عملکرد دوره مالی 1401 می‌توانید به لینک مرتبط مراجعه بفرمائید.

مدارک لازم برای ثبت اظهارنامه مالیاتی 1402

توسط دکتر زادان فرخ

دکتر زادان فرخ متخصص قلب هستم