سیستم های کنترلی در چیلر تراکمی جهان تهویه اعتماد چیلر تراکمی، هواساز، فن کویل-بتا تهویه

سیستم های کنترلی در چیلر تراکمی جهان تهویه اعتماد چیلر تراکمی، هواساز، فن کویل-بتا تهویه

این کنترلر از دو بخش فشار بالا و فشار پایین تشکیل شده که فشارهای بالا و پایین کمپرسور را تشخیص می دهد. در زمان افزایش فشار رانش کمپرسور بیش از حد مجاز، کنترل کننده فشار بالا فرمان قطع صادر لینک می کند. هم چنین با کاهش فشار به میزان کمتر از حد تنظیم شده، کنترلر فشار پایین فرمان قطع می دهد. هم چنین توجه داشته باشید که بخش فشار پایین خود از دو جزء فشار قطع و فشار وصل تشکیل شده است. به عبارتی دیگر، تبرید یعنی کاهش دمای محیط با استفاده از انتقال گرما از یک محیط ( ماده ) به محیط ( ماده ) دیگر که دمایش بالاتر است. در سیکل جذبی از یک ماده جاذب ( مانند لیتیوم برماید ) به عنوان سیال واسط استفاده می گردد.

  • حرارت خروجی از موتورهای احتراقی، حرارت مازاد نیروگاه ها و خروجی توربین ها نمونه هایی از این منابع هستند.
  • برخلاف چیلر تراکمی، چیلر جذبی، با انرژی الکتریکی، کار نمی کند.
  • مصرف برق چیلر های جذبی بسیار ناچیز است زیرا از گاز طبیعی، گازوئیل یا گرمای تلف شده به عنوان منبع اصلی انرژی استفاده می کنند.
  • این تجهیز سرمایشی به‌واسطه مایعی مانند آب حرارت مازاد و اضافی ماشین‌آلات را جذب و آن را به محیط هدایت می‌کند.

سپس بخار آب ایجاد شده در خنک کننده به جذب کننده منتقل شده و این سیکل ادامه پیدا می کند. اما از دستگاه چیلر و دستگاه مینی چیلر برای سرمایش ساختمان‌های مسکونی با چندین واحد کوچک تا بزرگ، به صورت مرکزی استفاده می‌شود. نحوه استفاده از دستگاه چیلر به این صورت است که دستگاه در فضای بیرون از ساختمان (روی بام یا حیاط یا موتورخانه) قرار می‌گیرد و به فن کویل و هواساز موجود در قسمت‌های مختلف ساختمان با لوله کشی آب سرد متصل می‌شود.

ضریب عملکرد چیلرهای جذبی

محلول غليظ برای جذب مجدد بخار آب به ابزوربر فرستاده شده و بخار آب جدا شده از آن به کندانسور فرستاده ميشود. در کندانسور در اثر انتقال حرارت با لوله هاي آب که از برج خنک کننده وارد کندانسور ميشود و از دست دادن گرماي نهان تقطير، بخار آب تقطير شده و برای استفاده مجدد در اواپراتور جمع آوری ميشود. ششمین تفاوت چیلر و مینی چیلر را میتوان در فشار کاری و فشار مجاز مدار آب این دو دستگاه دانست . معمولا مدار آب در چیلرهای بزرگ تحمل فشار استاتیکی بیشتری را نسبت به مینی چیلر دارا هستند و این فشارهای مجاز در کاتالوگ دستگاه ها ارائه میشود . پنجمین تفاوت چیلر ومینی چیلر را میتوان در نحوه تسهیم هزینه های انرژی در پروژه های مسکونی و تجاری دانست .

قیمت و خرید چیلر تراکمی، جذبی، صنعتی

نحوه کار این سه دسته مشابه بوده و همگی دارای حداقل یک مبدل حرارتی می باشند. قطعاتی که در دستگاه چیلر و مینی چیلر به کار می‌روند بسیار شبیه به یکدیگر هستند. اما با این تفاوت که پمپ آب سرد چیلر و منبع انبساط به صورت جداگانه از چیلر نصب می‌شوند.

شرکت فـــــــرم دما درسال 1364 به شمـــــاره ثبت 966 در اراک (سهامی خاص) شروع بـــــکار کرد. در چیلرهای جذبی بر خلاف چیلر تراکمی از جذب کننده و مولد حرارتی (ژنراتور) به جای کمپرسور استفاده می شود. غالبا در چیلرهای جذبی از سیستم لیتیوم برمید به عنوان خنک کننده استفاده می گردد. در این سیستم در قسمت جذب کننده، بخار آب توسط لیتیوم برماید غلیط جذب شده و در قسمت مبدل حرارتی، آب در اثر حرارت به بخار تبدیل می شود. در کندانسور که دارای فشار 1.0 اتمسفر می باشد، بخار آب به صورت مایع در می آید و در خنک کننده تحت فشار 0.01 اتمسفر، آب دوباره به بخار تبدیل می گردد. آب برای تبخیر شدن، گرمای نهان تبخیر خود را از محیط خنک شونده دریافت می کند و به این وسیله موجب سرمایش محیط می گردد.

توسط دکتر زادان فرخ

دکتر زادان فرخ متخصص قلب هستم