طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی پرنیان

همان طور که در تصاویر مشاهده می کنید طراحی مطب تغذیه، سالن انتظار، کانتر ساده و لوکس برای پذیرش بیمار و یک محیط تخصصی برای منشی، مطب تخصصی پزشک و بخش معاینه بیمار با یک سبک و یک تم رنگی بسیار منحصر به فرد و خاص انجام شده است. در اتاق پزشک بخشی مجزا در نظر گرفته می شود که در نگاه اول شبیه به یک آشپزخانه کوچک می باشد که از کابینت ها، کشوها و کمدهای آن می توان برای نگهداری و طبقه بندی ابزار و وسایل کار استفاده کرد. در هنگام دیزاین و طراحی مطب دکتران سعی می شود که از کم ترین فضا بهترین استفاده شود، با طراحی داخلی درست و بهینه می توان فضاهای کوچک مطب را بزرگ تر و دلنشین تر جلوه داد. در انتها باید بگوییم که در دکوراسیون مطب فیزیوتراپی تمامی تلاش طراحی بر ایجاد فضایی آرامش بخش برای بیماران بود. به گفته مت بریگز دکترای فیزیوتراپی مرکز بالینی وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو، سوزن خشک اقدامیست که برای بهبود درد ماهیچه ای – استخوانی (دردی که از ماهیچه ها و مفاصل شما منشأ می گیرد)، طراحی شده است. شاید یکی از مسائلی که باعث این امر می شود هزینه های گزاف اینگونه طراحی ها و چیدمان مطب دکتر است.

با توجه به مشکل و بیماری فرد و همچنین معاینه فیزیوتراپیست ممکن است ۳ الی ۴ جلسه درمان برای هر ناحیه نیاز باشد هرچند اکثر گرفتگی های عضلانی درهمان جلسه ی اول یا دوم بصورت کامل رفع میشوند. در حقیقت سوزن خشک برای درمان مشکلات بافت نرم همچون التهاب، تاندونیت، انقباض، نقاط حساس، گرفتگی بافت، گردش خون مویرگی، ورم، و سایر مشکلات اسکلتی عضلانی استفاده میگردد. با تحول طب سوزنی و سوزن خشک، بر هر یک از ۳۶۵ نقطه، که در اصل توسط یک علامت چینی نامگذاری شده بود، نامی مناسب نهاده شد که نام هر نقطه، ذهنیتی درباره مزیت یا محل آن به ما می دهد. همانطور که گفتیم ، طراحی دکوراسیون تا حد زیادی به صنف آن مرتبط می شود، برای مثال قطعا دکور مناسب برای یک فروشگاه پوشاک و لباسنسبت به فروشگاه لوازم آرایش و بهداشتی متفاوت خواهد بود؛ هر چند که برخی از موارد کلی بین تمامی پروژه ها مشترک هستند. اما به مرور با پیشرفته طراحی داخلی، مراکز درمانی و مطب ها شاهد الگوهای دکوری خاص و متفاوتی برای ارائه بودهاند و از این جهت توانستند. اما اگر در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی، تفاوتهایی وجود داشته باشد، از این جهت می توان، کودکان را ترغیب به مراجعه به دندانپزشک کرد.

قدمت این روش در کشور آمریکا حدود ۱۵ سال است که در کشورمان نیز از سال ۱۳۹۰ توسط پروفسور نوربخش استاد گروه فیزیوتراپی دانشگاه جورجیای آمریکا وارد ایران و به گروهی از فیزیوتراپیستهای ایرانی آموزش داده شد. انتخاب تجهیزات فیزیوتراپی این کلینیک بر طبق بهترین استاندارد های مد نظر کارفرما صورت گرفته است. نکته بسیار مهم در بازسازی کلینیک های پوست، در نظر گرفتن فضایی مجزا برای خدمات زیباسازی است. حتی در بعضی موارد ارتفاع دیوار های پارتیشن نزدیک به 2 متر در نظر گرفته شده است. طبیعتا مادران باردار به واسطه شرایط خاصشان، اضطراب و نگرانی های زیادی دارند. کودکان در دسته افرادی هستند که بسیار از مطب دندانپزشکی و کارهای مخصوص دندان ترس دارند. طراحی دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی با توجه به این موضوع که افراد وقت زیادی را باید در این محیط سپری کنند، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. جنبه های دیگری از طراحی دفتر – مانند پیکربندی میز، مقدار نور طبیعی، میزان نویز محیط و غیره – همه به روی مراجعان می توانند تاثیر گذار باشند. از دیگر فواید طب سوزنی امکان استفاده از آن برای درمان بسیاری مشکلات دیگر مانند ناباروری، تشویش و آسم است.

زمانی که یک کلینیک زیبایی و پوست به ظاهر و دکور داخلی اهمیت داده است و سعی کرده است تا محیطی زیبا و چشم نواز را برای مخاطبان فراهم کند، قطعا از نکات مرتبط با زیبایی شناسی آگاه است و بسیار بسیار بیش از این نیز به زیبایی ای که مراجعه کنندگان مد نظر دارند و در صدد دستیابی به آن هستند، اهمیت خواهد داد. ممکن انجام داده اما در نظر گرفتن فضایی خصوصی برای مادران شیرده فراهم نمود. برای طراحی داخلی اتاق اطفال، سقف شیبدار را با پیروی از سایر فضاها در اینجا هم ادامه دادیم؛ با این تفاوت که در این اتاق برای نزدیک شدن فرم سقف به کلبه از قابهای چوبی، که درونش با کاغذ دیواری رنگی پوشش داده شده، استفاده کردیم. برای مثال برای طراحی داخلی مطب اطفال نیازمند فضایی شاد و کودکانه است در صورتی که برای طراحی مطب روانشناس نیازمند ویژگی هایی برای آرامش حداکثری بیماران است.

این روش تحریک، از طریق کانال عصبی انسان با عنوان کانالهای انرژی، کار میکند. درست همان گونه که رگهای خونی، خون را به بدن میرسانند تا بدن را از لحاظ فیزیکی تغذیه کنند، کانالهای انرژی، کانالهای مجزایی هستند که انرژی الکتریکی را در بدن به چرخش درمیآورند. نور از طریق نمای شیشه ای به فضای داخلی می تابید، اما طراحان باید تقسیم بندی فضا را به گونه ای انجام می دادند تا نور به تمامی فضاها برسد. از این رو برای تقسیم بندی فضا به جای قرار دادن دیوار، از کابینت ها استفاده کردند و فضای بالای کابینت ها را شیشه قرار دادند. از این رو ما برای این بخش، از خطوط نوری نازک با ترکیبی از نور سفید و زرد استفاده کردیم.

در تمام فضای داخلی این کلینیک رنگ سفید به عنوان رنگ غالب استفاده شده و مناسب ترین انتخاب برای یک کلینیک فیزیوتراپی است. ممکن است شما بخواهید درباره ارتباط میان رنگ و حالات روحی، تحقیق بیشتری کنید و بیشتر بدانید؛ برای مثال، مطالعات نشان داده است که رنگ فیروزه ای یا آبی، اگر به عنوان رنگ اصلی و غالب در اتاق به کار رود می تواند اثر آرامش بخشی داشته باشد زیرا این نوع رنگ باعث کاهش فشار خون می شود از طرفی دیگر، رنگ آبی تیره یا جوهری به تنهایی، اثر عکس دارد. برای مثال، برای بیمارنی که دچار آسیب دیدگی بیشتری هستند، تجهیزات حیاتی تر را در طبقه پایین در عرصه های خصوصی تر قرار داده اند. و در پایان کار شما وقتی وارد خانه تان می شوید، دقیقا چیزی را دارید که داخل ژورنال های خارجی دیده و خواسته بودید. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که مهندسان معمار و طراحان داخلی، بهترین منابع استاندارد های فضایی را در دسترس دارند و به طور دقیق می دانند که شما برای هر یونیت دندان پزشکی به چه اندازه فضا نیاز دارید تا در عین حفظ آرامش شما، اتلاف فضایی اتفاق نیافتد.

طرح و طب از سال 1391به پشتوانه 9 سال تجربه و سابقه در پروژه های ساختمانی و بیمارستانی فعالیت خود را آغاز کرده است و با بهره گیری از پرسنل مجرب و متخصص به صورت تخصصی در زمینه های بازسازی، دکوراسیون و طراحی اماکن درمانی و کلینیک های پزشکی و دندانپزشکی فعالیت می کند. از جمله نکات دیگر در رابطه با طراحی داخلی مطب روانشناسی نورپردازی می باشد که در طراحی دکوراسیون مطب روانشناس بایستی به آن دقت نمود و از نورهای نقطه ای و ملایم بهره برد. متخصصان فیزیوتراپی نمیتوانند از روش طب سوزنی استفاده کنند و نمیتوان از ارائهدهندگان خدمات درمان با سوزن خشک به عنوان متخصص طب سوزنی نام برد. متخصصان فیزیوتراپی از تکنیکهای طب سوزنی برای بررسی وضعیت زبان و نبض بیمار در فعالیت خود استفاده نمیکنند. یک معمار به عنوان خالق یک فضا و یک مدیر در چیدمان عناصرتشکیل دهنده آن لازم است که زبان رنگ ها را درك کند و خواص آن ها را بشناسد، منطق آن ها را بفهمد و با ترکیب و مکان نمایی مناسب آن ها آنچه را که می­خواهد به ناظرین و ساکنین محیط انتقال دهد، بگوید. اما طبقات بالا تر به فضا های حرکت درمانی یا درمان بیماران سالم تر اختصاص داده شده است.

متخصصان فیزیوتراپی از سیستمهای سنتی مریدان همچون نیروی چی یاکانالهای انرژی در درمان بیماران خود استفاده نمیکنند. متخصصان فیزیوتراپی عمدتاً شرایط اسکلتی عضلانی و مشکلات مربوط به آن را درمان میکنند، در حالی که متخصص طب سوزنی بر ایجاد توازن در کل سیستم بدن تمرکز دارند. این روش، اثرات ضد التهابی بر روی بافت عضلانی دارد. دردهای میوفاشیال ناشی از تریگر پوینت های عضلانی است در این روش درمانی سوزنهای طب سوزنی توسط فیزیوتراپیست از طریق پوست به ناحیه مورد نظر در عضله مبتلا وارد می شود. اگر میخواهید به طراحی داخلی کلینیک پوست و مو بپردازید بهتر است به یک شرکت بسیار معتبر در این زمینه اعتماد کنید ، شرکت طرح و طب توانسته در چند سال اخیر در زمینه طراحی کلینیک و دکوراسیون مطب فعالیتهای زیادی را انجام بدهد ، همچنین نمیتوان فعالیتهای ماهرانه این شرکت را نادیده گرفت برای اینکه بخواهید یک دیزاین بسیار شیک و مدرن برای مطب و کلینیک پوست و مو داشته باشید باید به تمامی فضاها دقت کنید و اینکه بدانید کیفیت فضای داخلی تاثیر مستقیم بر ذهن بیمار دارد. فیزیکال تراپیست ها در این تکنیک یک سوزن را با هدف درمان موضعی عضله و بافت همبند وارد بدن میکنند و چندین بار همان ناحیه را سوزن می زنند؛ در صورتیکه در طب سوزنی چندین سوزن بطور سطحی روی پوست زده می شود و معمولا به مدت حداقل ۲۰ دقیقه سوزن ها روی بدن می ماند.

آن نقطه می تواند درد را در بخشی از بدن که دورتر از آن نقطه است، نیز تسکین دهد، که در این صورت به آن، نقطه ماشه میگویند. استفاده از این تکنیک نیز همانند طب سوزنی منجر به آزاد سازی اندورفین و کورتیزون در خون می شود اما علاوه بر این با غیرفعالسازی نقاط ماشه ای در سطح سلولی منجر به کاهش درد و بهبود عملکرد بیومکانیکی می شود. پیدایش نقاط ماشه ای، یکی از این تغییرات هیستولوژیک بافتی است که عوارض فراوانی برای سامانه عضلانی-اسکلتی در پی دارد. نورپردازی سقفی یکی از مزایای این نوع دکوراسیون است، زیرا با تابش نور خطی فاصلهی کف و سقف بیشتر نشان داده میشود. این درد، بهصورت درد عضلانی در ناحیه درمان شده و در نواحی علائم ذکر شده توضیح داده شده است.

سوزن خشک یا درای نیدلینگ یک تکنیک و روش جدید درمانی در فیزیوتراپی است که از یک سوزن بسیار نازک و مخصوص جهت مواردی مانند رفع و درمان گرفتگی، اسپاسم عضلات و نقاط ماشهای (تریگرپوینت) عضلات، افزایش گردش خون موضع، از بین بردن بافتهای اسکار ناشی از جراحی طراحی داخلی مطب و … تحقیقات مختلف انجام شده در این حوزه نشان میدهد با وجودی که طب سوزنی برای درمان مشکلات عمومیتر مانند سردرد، درمان چاقی و سایر مشکلات مانند آن مناسب است، سوزن خشک دارای نتایج مناسبتر در درمان بیماریهای اسکلتی عضلانی مانند انواع کمردرد، دردهای مزمن مفصل و سیاتیک میباشد. اما در مورد کلینیک هایی با خدمات ویژه دندانپزشکی و یا کلینیک های دارای چندین تخصص که خدمات مختلف دندان را ارائه می دهند به ازای هر یونیت دندانپزشکی ۴ صندلی در فضای انتظار لازم است. به طور ایدهآل، دکوراسیون باید انواع آمار جمعیتی بیماران را منعکس کند؛ برای مثال، دکوراسیون داخلی مطب پزشک اطفال باید دارای اسباببازیهای بادوام و امن، تلفنهای همراه جالب برای بازی، جداول فعالیت ذهنی، نقاشیهای دیواری رنگارنگ، یک مجموعه تلویزیونی با فیلمهای کارتونی و موارد دیگری که اطفال را سرگرم میکند باشد. مکانیسم اثر آن هنوز بصورت کامل شناخته نشده است ولی برخی پژوهشگران توضیحات علمی قانع کننده ای در این زمینه ارائه داده اند از جمله دکتر شاه و همکارانش اعتقاد دارند که فرو بردن سوزن مخصوص در نقطه ی ماشه ای باعث ترشح برخی مواد شیمیایی میشود که چرخه اسپاسم و درد را متوقف میکند ضمنا باعث ایجاد یک پاسخ توییچ از عضله میشود که منجر به ریلکسیشن عضله می گردد.

توسط دکتر زادان فرخ

دکتر زادان فرخ متخصص قلب هستم