مزایا و معایب تبلیغ در گوگل

در عصر حاضر محتوای تولیدی شما باید به گونه ای به دست مخاطبان تان برسد که طبیعی به نظر برسد. همچنین تماشای اجباری ویدئوی تبلیغاتی ابتدای محتوای اصلی هرچند باعث افزایش نرخ درگیری مخاطب و آگاهی از برند بیشتر میشود، اما در نهایت محبوبیت برند را کاهش خواهد داد، در حالی که تبلیغات گوگل ادز هیچ اجباری همراه ندارند و علیرغم میل مخاطب به اون نشان داده نخواهند داشت. ازآنجاکه مخاطب به تماشای ویدئوی موردنظر خود علاقهمند است، اجرای این تبلیغ پیش از نمایش محتوای دلخواه کاربر باعث میشود افراد خواهناخواه به تماشای این تبلیغ بنشینند، حتی اگر تنها برای چند ثانیه باشد. پس از نمایش اجباری چند ثانیه از این ویدئوی تبلیغاتی، مخاطب میتواند انتخاب کند از این تبلیغات پرش کرده و به ویدئوی اصلی برسد یا برای کسب اطلاعات بیشتر روی صفحه فرود تبلیغات ویدئویی پری رول کلیک کرده و وارد آن شود. در این تبلیغات یک ویدئوی کوتاه ۱۵، ۳۰ یا ۶۰ ثانیهای به طور خودکار پیش از پخش فیلم یا ویدئوی اصلی به مخاطب نمایش داده خواهد شد. این شرکت ادعا میکند که تاکنون ۸۰ میلیون دلار پاداش نقدی داده است.

محبوبترین و شناختهشدهترین سرویس گوگل ادز نمایش تبلیغات در موتور جستجوی گوگل است. گروههای تبلیغاتی در یک کمپین واحد میتوانند بودجه، مکان و تنظیمات هدف گیری دستگاه (موبایل، تبلت یا دسکتاپ) را به اشتراک بگذارند. بعد از ورود به برنامه ریز کلمات کلیدی، با استفاده از ابزار Discover new keywords کلمات کلیدی مورد نظر خود را پیدا کنید. برای کامل کردن کمپین خود، به جز کلمات کلیدی، به یک عنوان واضح و نوشتههای تکمیلی که خدمات شما را مشخص میکنند نیز احتیاج دارید. به همین دلیل اگر میخواهید محصولات خود را به کاربران جوانتر معرفی کنید، ممکن است گوگل ادز برای شما گزینه مناسبتری باشد. به ویژه اگر سایت میزبان، ترافیک ورودی بسیار بالایی داشته باشد.

در این روش تبلیغات یک پیام تبلیغاتی در قالب طرحی گرافیکی جذاب ثابت یا متحرک به مخاطبان ارائه میشود و آنها را به سوی سایت شما هدایت میکند. پس از ساخت اکانت نیز میتوانید هدف خود را تعیین کنید بنابراین به شما پیشنهاد میکنیم که گزینه switch to expert mode را انتخاب کنید. از یک سو با توجه به آنچه درباره مزایای تبلیغات Google Ads گفته شد، اگر شما بتوانید کمپینهای تبلیغاتی گوگل ادز را در این سرویس به درستی انتخاب کنید، محدودیتهای هوشمندانهای برای نمایش تبلیغ در نظر بگیرید، بودجه معقولی داشته باشید و تبلیغات گوگلی را به خوبی پیادهسازی کنید، نتیجه و سود آن نسبت به هزینه پرداخت شده کاملا مقرونبهصرفه و ایدهآل خواهد بود. در حقیقت فیسبوک به شما اجازه میدهد بدون هدایت افراد به خارج آن، اطلاعات آنها را ذخیره بکنید. تبلیغات گوگل سیستمی است که توسط گوگل ساخته شده است تا به شما کمک کند محصولات یا خدمات خود را در موتور جستجوی گوگل و سایت های مرتبط بازاریابی کنید. مهمترین سطح تحلیل در گوگل ادوردز همین کلمه کلیدی است، به عنوان مثال کلمه مرتبط با گوشی نوکیا را در گروه تبلیغاتی مربوط به گوشی نوکیا قرار می دهیم، بنابراین وقتی فرد کلمات مرتبط با نوکیا را سرچ کند، تبلیغ مربوط به گوشی نوکیا نمایش داده خواهد شد.

گوگل ادز راهحلی در اختیار تبلیغکنندگان قرار میدهد تا اهداف بازاریابی خود را بر اساس نیازها و با توجه به بودجه طراحی کنند. همچنین می توانید با استفاده از این محدودیت، یک کشور یا استان را برای عدم مشاهده این تبلیغ انتخاب کنید. اگر خدمات شما ویژه شهر و استان خاصی است، با تنظیم محدودیتهایی برای موقعیت جغرافیایی میتوانید از نمایش تبلیغات در شهرهای دیگر جلوگیری کنید. شما میتوانید محدودیتهایی مانند جنسیت، موقعیت جغرافیایی، رده سنی، علایق و… همچنین در این شیوه تبلیغ هم مانند گوگل ادز میتوانید مخاطبان هدف را انتخاب کنید و از نظر موضوعی، زمانی، جغرافیایی و نمایشدهندگان تبلیغ محدودیتها و فیلترهای مدنظر خودتان را اعمال کنید، اما کنار همه تشابههای این شیوه با گوگل ادز، تبلیغات همسان تفاوتهای مهمی با سرویس تبلیغاتی گوگل دارد. در این میان تبلیغات گوگل ادز (Google Ads) یکی از بهترین، سریعترین و کارآمدترین انواع تبلیغات محسوب میشود که افراد زیادی را به جذب کرده است. تبلیغات نیتیو به گروهی از تبلیغات گفته میشود که میان یا انتهای مطالب سایت نمایشدهنده قرار گرفته و به دلیل داشتن ظاهری مشابه، یکپارچه و همسان با مطالب و آیکونهای سایت، شکل تبلیغاتی مستقلی ندارند.

با ایجاد محتوای با کیفیت بالا و بهینه سازی آن به گونه ای که افراد مناسب آن را در جستجو پیدا کنند، می توانید این کار را انجام دهید. از طریق این تبلیغات محتوای جذابی ارائه میشود که بینندگان تبلیغ را به ثبتنام در یک خبرنامه، دریافت برآورد قیمت یا درخواست اطلاعات اضافی کسب و کار ترغیب میکند. با توجه به اینکه تحقیقات نشان داده است 87٪ از کاربران به هدف خود در صفحه اول نتایج جستجو میرسند و صفحات بعدی را بررسی نمی کنند ، تبلیغات گوگل یکی از سریع ترین و موثر ترین روش های تبلیغات برای فروش محصولات و ارائه خدمات از طریق موتورهای جستجو است. سادهترین احتمال این است که شاید چیزی را فراموش کنید. به این ترتیب جامعه هدف درستتری دارید و احتمال تبدیل این مخاطبان به مشتری بسیار بیشتر خواهد بود.

در غیر این صورت، نگاتیو کیورد شما Broad Match محسوب میشود. در این صورت میتوانید گوگل ادز خود را تنظیم، مدیریت و بهینه کنید. دنیای بازاریابی در سالهای اخیر درخور تغییرات چشمگیری شده و گوگل ادز یکی از پلتفرمهایی است که این تغییر و تحولات را پیش میبرد. یکی از ابزارهای فوق العاده که توسط گوگل ادز در اختیار شما قرار می گیرد، کیورد پلنر(Keyword Planner) نام دارد. کارشناسان ما با بررسی تخصصی سایت و پیشنهادات شما و با استفاده از ابزارها مانند keyword Planner یا KWFinder کلمات کلیدی مفیدی که مشتریان را به سایت شما هدایت می کنند معرفی می نمایند. به طور مثال شخصی که به دنبال ” خرید ادکلن شانل ” است، تبلیغات شما را مشاهده میکند و وارد سایت شما میشود. بهترین تمرینها و پیشنهادات برای استفاده از Google Ads | اصطلاحات Google Ads که باید بدانید | گوگل ادز چگونه کار میکند؟ تبلیغات Google Ads هم از این قاعده مستثنی نیست. ثبت کنید و سایت خود را بر روی این دامنه نیز بالا بیاورید.

همچنین از دیگر تفاوتهای این دو شیوه تبلیغاتی میتوان به گزارشهای بسیار جامع، کامل و جزییات کاربردی در گزارشهای مربوط به تبلیغات گوگل اشاره کرد. در آخر باید گفت هزینه مربوط به تبلیغات گوگل ادز با توجه به کلمات رقابتی مورد نظر هر کسبوکار قیمتهای متفاوتی دارد و طبیعتا کلماتی با رقابت بالاتر گرانتر هستند. بنابراین در صورتی که کمپین تبلیغاتی خود را روی کلماتی بسته باشید که رقابت زیادی داشته و گرانقیمت باشند، ریسک بالایی روی بودجه تبلیغاتی خود کردهاید.این هزینه با توجه به ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی برای ایرانیان به مراتب بسیار گرانتر خواهد بود. بسیار موثر هستند و از نگاه کاربران نسبت به تبلیغات بنری کمتر به عنوان یک تبلیغ مزاحم شناخته میشوند.این روش تبلیغاتی نسبت به گوگل ادز بسیار گرانتر است و برای سازمانهای نوپا یا افرادی که میخواهند تبلیغات کامل و البته طولانیتری داشته باشند، چندان به صرفه نیست.

بنابراین بدیهی است که نرخ تبدیل در سرویس تبلیغاتی گوگل بسیار بیشتر از تبلیغات همسان خواهد بود. این سرویس نقاط قوت، امکانات و قابلیتهای مختلفی دارد که کار با آن را بسیار راحت و البته کارآمد کرده است. اگر بتوانید در مذاکره با سایت نمایشدهنده تبلیغ شیوه پرداخت برای تبلیغ بنری را به ازای کلیک در نظر بگیرید، برای شما بهصرفه خواهد بود. اگر در تبلیغات گوگل ادز فراموش کنید کمپینی را که طراحی و پیادهسازی کردهاید، غیر فعال کنید، احتمال دارد این موضوع هزینه سرسامآوری برای شما به بار آورد و همه شارژ اکانتتان را استفاده کند. برخی از کاربران تبلیغات گوگل را رایگان میدانند؛ هر چند تبلیغ گوگل ادز رایگان نیست، اما بهینه سازی هزینه آن سبب شده تمام مبلغی که در ازای این تبلیغ پرداخت میکنید، بازگشتپذیر بوده و نرخ تبدیل سایت شما را افزایش دهد. آیا تبلیغات گوگل رایگان شده است؟ ایجاد یک حساب در گوگل ادوردز بدون هزینه و رایگان می باشد و برای نمایش تبلیغات نیز هزینه ای نمی پردازید. در توضیحات فوق آموزش حذف تبلیغات پاپ اپ در کامپیوتر برای شما عزیزان مطرح شد که در این میان با انجام این موارد میتوانید پاپ اپ های ناخواسته ای که در سایت های مختلف برای شما اجرا میشود را مسدود نمائید.

در چنین شرایطی سازمانهای کوچک هیچ شانسی برای رقابت نخواهند داشت. در مجموع میتوان گفت این روش برای سازمانهای نوپا انتخاب هوشمندانهای نیست. اگر تبلیغات گوگل ادز درست طراحی شود، این نوع تبلیغ میتواند در موفقیت کسبوکار تبلیغکننده تأثیر بسزایی داشته باشد. اما واقعا این سوال به وجود می آید که اگر بخواهیم بی طرفانه به این قضیه نگاه کنیم آیا تبلیغ در گوگل ادز مفید است؟ همچنین در شبکه جستجو یا موتور جستجوی گوگل (Search Network) هم شیوه کار به این صورت است که مخاطبان در موتور جستجوی گوگل یا بعضی سرویسهای همکار گوگل نیازها و درخواستهای خود را جستجو کرده و براساس جستجوها، نتایج تبلیغاتی مختلفی را خواهند دید. گوگل یک ویژگی جذاب برای افرادی که تبلیغ در گوگل را به تازگی شروع میکنند ایجاد کرده است. این امر به ویژه در صورت شروع یک تجارت آنلاین یا مشاغل محلی کوچک بسیار مهم است. آنها ترجیح میدهند این موارد را نادیده بگیرند و روی نتایجی که به طور طبیعی نمایش داده شده، کلیک کنند.این موضوع میتواند باعث ریزش بخشی از مخاطبان شما باشد. در یک تعریف ساده میتوان گفت گوگل ادز یا (Google AdWords) یکی از سرویسهای تبلیغاتی گوگل است که در آن افراد میتوانند به ازای پرداخت هزینه به گوگل، محصولات خود را در دو بستر شبکه تبلیغاتی گوگل یعنی شبکه نمایش یا موتور جستجوی گوگل با تنظیمات و هدفگذاری خاصی نشان دهند.در شبکه نمایش یا (Display Network) گوگل، تبلیغات موردنظر شما به شکل ویدئو، بنر یا حتی متن در سایتهای همکار گوگل به مخاطبان نمایش داده میشود.

پس این شیوه تبلیغات در ذات خود چندان بد نیست، اما استفاده از آن شرایط، هوشمندی، تسلط و دقت بسیار بالایی را میطلبد. ما در ایران تبلیغ در کنار گوگل ادز رشد واقعی تجارت شما را ادامه می دهیم. صرف نظر از اینکه از کدام اصطلاح استفاده می کنید، بهترین سایت تبلیغات یکی از متدهای جدید و مهم بازاریابی است. گوگل ادز (Google Ads) نام پلت فرم تبلیغات گوگل است و با استفاده از یکی از امکانات آن می توان بر اساس کلمات کلیدی خاصی که شما به عنوان تبلیغ کننده انتخاب می کنید، تبلیغ شما در صفحه نمایش جستجوی گوگل نمایش داده می­شود. AdRoll با استفاده از توان وب سایت هایی مانند فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و گوگل به تبدیل بازدید کنندگان به خریدار کمک می کند. ما هنوز منتظریم تا جزئیات بیشتری در مورد این تغییرات به دست آوریم، ولی با توجه به اطلاعات موجود می توان گفت که این تحولات ممکن است آغاز دوران سادگی و در عین حال بهبود کارایی باشد. کسبوکارهایی مانند فروش پوشاک یا خدمات نظافت از جمله مشاغلی هستند که میتوانند برای بازه زمانی پایان سال به جای تمرکز روی بهبود سئوی سایت که بسیار زمانبر است، از گوگل ادز استفاده کنند.

شما یک بار برای همیشه اطلاعات سایت یا بلاگ خود را در این سایت قرار داده و کد لازم را در سایت خودتان می گذارید، سپس انجام مابقی کارها مانند پیدا کردن مشتری و پرداخت را به عهده سایت BuySellAds قرار می دهید. در پرداخت کلیکی برای تبلیغات بنری، تبلیغ شما به تناسب علاقه کاربر و ارتباط موضوعی تبلیغ با صفحات مختلف سایت به مخاطبان نمایش داده خواهد شد. برای تبلیغات کلیکی گوگل باید بسیار هدفمند بود. همچنین هزینه تبلیغات در گوگل در مقایسه با سایر شیوههای تبلیغ آنلاین بسیار کمتر است. در حقیقت گوگل ادز یکی از مؤثرترین شیوههای تبلیغات آنلاین به شمار میرود. شما میتوانید به تناسب نتیجه تحلیل و بازخورد تبلیغات یکی از دو شیوه را برای تبلیغات خود انتخاب کنید. این موضوع تا حد بسیار زیادی میتواند تأثیرگذاری تبلیغات شما را بیشتر کند. تایید حساب کاربری شما از 7 روز تا 30 روز متغیر می باشد. برای پاسخ دادن به این سوال دو نوع تبلیغ را در نظر می گیریم : اولین نوع می تواند تبلیغات در سایت های بزرگ باشد و دومین نوع می تواند ایجاد تبلیغ در گوگل ادز باشد.

عدد ایمپرشن و هزینه مربوط به آن در این روش پرداخت برای هر سایت متفاوت است که به تناسب تعداد ورودی، کلیک و نرخ تبدیل اعلام خدمات گوگل ادز میشود. در این شیوه سایت میزبان و نمایشدهنده تبلیغ شرایط ویژهای را تعریف کرده و اعلام میکند تبلیغات بنری شما تا زمانی روی سایت نمایش داده میشود که ایمپرشن خاصی به دست آورد. برای اینکه در این مرحله دچار مشکل نشوید، یک تور کمکی برای شما در نظر گرفته شده که اگر روی گزینه Get started کلیک کنید، مراحل کار را به شما نشان می دهد. با وجود این تبلیغات بنری هنوز هم یکی از جذابترین و کارآمدترین انواع تبلیغات است که خیلی از افراد از آن استقبال میکنند. گوگل بهعنوان یکی از موتورهای بسیار محبوب جستجوی در دنیا شناخته میشود. توجه داشته باشید که اهمیت نگاتیو کردن کلمات در کمپینهای شبکه جستجوی گوگل به مراتب بیشتر از کمپین نمایش گوگل است. چند سالی است که با مشخص تر شدن اهمیت گوگل ادز یا سرویس تبلیغات گوگل برخی سایت های ایرانی نیز اقدام به ارائه این سرویس و تسهیل تبلیغات در گوگل کرده اند. بودجه و زمانبندی را مشخص بکنید. در واقع، کافی است متن تبلیغ خودتان را بنویسید، تصاویر و لوگوی خودتان را بارگزاری کنید و همه چیز را به گوگل بسپارید تا با توجه به اندازۀ دستگاه کاربر، تبلیغ شما را به بهترین شکل ممکن نمایش دهد.

توسط دکتر زادان فرخ

دکتر زادان فرخ متخصص قلب هستم