کربوکسی تراپی چیست؟

بهبود انعطاف پذیری و درمان شل شدگی و افتادگی پوست

کربوکسی تراپی که با نام رسمی کربن دی اکسید تراپی شناخته شده، فرایندی است که به موجب آن مقادیر کمی از دی اکسید کربن به درون بدن یا سطح زیرین پوست تزریق می‌شود. در این روش غیر جراحی، از یک سوزن کوچک برای تزریق مستقیم دی اکسید کربن در ناحیه موردنظر استفاده می‌شود.

در رابطه با کاهش ریزش و رشد مجدد کو توسط کربوکسی تراپی میتوان به عملکرد کلی این ماده در بدن و افزایش خونرسانی به منطقه اشاره کرد. در این فرآیند، برخورد این گازها با سلول های پیاز مو و گراف آن موجب تحریک واکنش متابولیکی مکانسیم افزایش خونرسانی و در نتیجه تقویت مو ها خواهد شد

درمان ترک پوستی: هنگامی که پوست کشیده و تا حد پارگی کلاژن پیش رود، علائم کششی ظاهر می‌شود. با استفاده از کربن دی اکسید تراپی، کلاژن جدید در پوست ایجاد شده و جلوه بهتری به آن می‌بخشد.

بهترین زمان کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی کاملاً کارآمد بوده و کمک می‌کند تا پوستتان سالم‌تر و جوان‌تر به نظر برسد


دی اکسید کربن در بدن ما در همه زمان ها وجود دارد. ما در تنفس اکسیژن مصرف و در بازدم دی اکسید کربن را از بدن خارح می کنیم. دی اکسید کربن به گردش خون بدن کمک می کند. همه سلول های بدن صرفه نظر از کار خود (سلولهای قلب، مغز، پوست) دی اکسید کربن را به عنوان زباله ازخود خارج می سازند. بنابراین، ما در تنفس اکسیژن را به ریه می رسانیم و سپس به سلول های قرمز انتقال می یابد و به سلول ها می رود تا بتوانند فعالیت و سوخت و ساز خود را انجام دهند و سپس سلول دی اکسید کربن آزادی کرده را به خون داده تا آن را دفع کند. وقتی ما دی اکسید کربن را به سلول ها تزریق کنیم، سلول با مقدار زیادی دی اکسید کربن مواجه می شود. در نتیجه گردش خون در آن نقطه افزایش می یابد تا این دی اکسید کربن اضاقی را دفع کند و همچنین میزان اکسیژن بیشتری به این نقطه می رسانند. در نتیجه این تغییرات ما سلول و سیستم گردش خون را فریب می دهیم. این درمان باعث می شود که

کاربردهای کربوکسی تراپی چیست؟

برخی دیگر از مزایای کربوکسی تراپی عبارتند از:

کاهش ریزش مو و رشد مجدد موهای سر

کاهش سلولیت: هنگامی که دی اکسید کربن به پوست تزریق می‌شود، رسوبات لنفاوی زیر پوست را کنده و با اکسیژن جایگزین می‌کند، از این رو چربی ساخته شده در اطراف نواحی از هم پاشیده و حل می‌شود. همچنین افزایش تخلیه لنفاوی در منطقه مورد نظر، باعث بهبود سلامت کل بدن می‌شود.

یکی دیگر از کاربردهای کربوکسی تراپی کمک به رفع استریا و یا همان ترک های پوستی شکم است. اگر ترک های پوستی تازه هستند و هنوز رنگ قرمز خود را حفظ کرده اند احتمالا استفاده از کربوکسی تراپی، نتیجه بخش تر و البته سریع تر خواهد بود. معمولا توصیه می شود که برای درمان و رفع استریای شکم به صورت هفتگی و طی ۱۲-۸ جلسه کربوکسی تراپی مراجعه شود تا در نهایت شاهد از بین رفتن استریای شکم باشیم.

کاهش سلولیت و تجمع چربی های موضعی

رفع آثار پیر پوستی و جوانسازی پوست

رفع افتادگی و ناهمواری پوستی با تشکیل کلاژن، بهبود سریع‌تر زخم‌ها و جوان‌سازی پوست از دیگر مزایای کربوکسی تراپی است

کاهش موضعی چربی در کنار لیپوساکشن: کربوکسی تراپی بعد از لیپوساکشن، می‌تواند به تعادل چربی در ناحیه تحت درمان کمک کند.

این روش درمانی برای اکسیژن‌رسانی به‌منظور افزایش گردش خون جهت تولید گلبول‌های قرمز تازه در منطقه تحت درمان و تحریک پوست به ترمیم زخم و جوان‌سازی، مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ افزایش گردش خون، سبب خروج مایعات لنفاوی قدیمی و خون راکد در منطقه موردنظر می‌شود.

کاهش فرورفتگی و سیاهی دور چشم: تزریق کربن دی اکسید در زیر پلک‌ها هرگونه انسداد را از بین برده و شبکه مویرگی را بهبود می‌بخشد.

درمان آلوپسی: تزریق دی اکسید کربن به پوست سر سبب بهبود جریان خون در پوست سر شده و آلوپسی یا ریزش مو را درمان می‌کند.

تقریبا هشت دهم افراد بعد از دو جلسه‌ی اول کربوکسی تراپی شاهد بهبود‌های قابل توجهی از جهت قابلیت کشسانی پوست در اطراف چشم ها هستند . خیلی از این افراد حتی بهبود‌هایی در رنگ پوست، بافت و درخشندگی آن می‌بینند. اگر یک فرد سی ساله، اقدامی پیشگیرانه و غیر تهاجمی مانند کربوکسی تراپی برای حفظ جوانی پوست خود انجام دهد، روند پیری پوست او بسیار متفاوت با کسی خواهد بود که هیچ اقدامی نکرده است.

کربوکسی تراپی یا دی اکسید تراپی چیست؟

همان طور که پیش از این نیز گفته شد یکی دیگر از فواید کربوکسی تراپی، کاهش سلولیت و تجمعات چربی موضعی است. در این مورد تزریق گاز co2، معمولا برای توزیع یکنواخت گاز در بافت های بدن به طور همزمان از ماساژ نیز استفاده می شود. این موضوع می تواند به مرور زمان به کاهش و درمان سلولیت های پوستی منجر شود.

کاهش چربی در بافتها

در نواحی مانند دور چشم که به دلیل عدم گردش خون تیرگی به وجود آمده است و یا در سلولیت ها گردش خون افزایش یابد و درمان صورت گیرد.

گاز دی اکسید کربن حتی می‌تواند در مناطق ظریف مانند اطراف چشم که پوست نازکی دارد، تزریق شود. این روش درمانی بمنظور کاهش چربی و سلولیت، ترک پوستی، زخم‌های باقی‌مانده از آکنه، خطوط و چین‌وچروک‌های ظریف و حتی تیرگی دور چشم مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کربوکسی تراپی یکی از این روش‌های درمانی بدون جراحی است که به واسطه نتیجه بخش بودن آن محبوبیت بالایی نیز دارد. این روش درمانی عموما برای رفع سلولیت، چروک و سیاهی زیر چشم استفاده می‌شود. اما این نکته قابل توجه است که این روش را می‌توان برای نقاط دیگری از بدن مانند پلک، گردن، صورت، بازوها و حتی ریزش و رویش مو نیز اعمال کرد . که در کلینیک زیبایی دکتر نوشین بهزادی کاملا اصولی و توسط خود پزشک انجام می‌شود

کاهش زخم‌های ناشی از آکنه: این روش به دلیل تشکیل کلاژن می‌تواند در کاهش و درمان زخم‌های باقی‌مانده از آکنه مؤثر باشد.

فاقد دوره نقاهت بوده و تورم بلافاصله بعد از عمل کاهش می‌یابد.

در گذشته جایگزینی برای جراحی لیفت صورت و لیفت پلک یا جراحی افتادگی پلک (بلفاروپلاستی) وجود نداشت و واقعا فقط یک انتخاب داشتید: یا علائم پیری را تحمل کنید یا عمل لیفت و تزریق ژل و فیلر انجام دهید. هم ناحیه‌ی اطراف چشم و هم قسمت فک پایین و غبغب، نواحی سختی از جهت درمان با روش‌های غیرجراحی هستند. اما امروزه با کمک ابزار‌های جدید و پیشرفته مانند کربوکسی تراپی و لیزر‌های سفت کننده‌ی پوست، هر کسی در دهه سی یا بالاتر زندگی خود می‌تواند کاندید جوانسازی پوست و سفت کردن آن در نواحی اطراف چشم و فک باشد و البته هر چه فرد جوان‌تر باشد، نتیجه‌ی کربوکسی تراپی بهتر خواهد بود.

شرایط پوستی مختلفی وجود دارد که با استفاده از دی اکسید تراپی به‌طور مؤثر درمان می‌شوند و شایع‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

رفع چین و چروک در صورت ، روز چشم،پشت دستها

از آنجایی که در کربوکسی تراپی، جریان خون افزایش پیدا کرده و قابلیت ارتجاعی پوست نیز بیشتر می شود، می توان انتظار داشت که از این روش نتیجه بسیار خوبی در درمان و رفع چین و چروک ها حاصل شود. به همین دلیل نیز بسیاری از افراد برای درمان چروک های پیشانی، زیر چشم و… به سراغ کربوکسی تراپی می روند. ناگفته نماند که از این روش می توان برای درمان سیاهی های زیر چشم نیز استفاده کرد.

روشن کردن واژن

یک روش درمانی بدون درد و غیرتهاجمی است.

از میان کاربردهای کربوکسی تراپی می توان به مواردی همچون رفع چین و چروک ناحیه پوستی، رفع استریای شکم، رفع تیرگی ناحیه ژنیتال و کشاله ران و زیر بغل، از بین بردن سلولیت و چربی های اضافه، رفع چروکها و تیرگی زیر چشم و… اشاره کرد. نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که تعداد جلسات لازم برای انجام کربوکسی تراپی در هر کدام از این موارد، متفاوت خواهد بود. در ادامه به طور مفصل تری به روش های استفاده از کربوکسی تراپی خواهیم پرداخت

 یکی از کاربردهای مهم کربوکسی تراپی به رفع تیرگی پوست ناحیه تناسلی بانوان مربوط می شود در این روش که در ۸-۶ جلسه انجام می شود، پوست ناحیه تناسلی و واژن به مراتب روشن تر از قبل میشود. اگر همزمان با کربوکسی تراپی از پمادهای موضعی و هم چنین لیزر نیز استفاده شود، تاثیر به مراتب بیشتری را شاهد خواهیم بود. این روش عوارض خاصی ندارد و معمولا تنها مشکل آن وجود سوزش های جزئی در زمان تزریق است.

رفع استریا یا ترکهای پوست شکم

به عمل تزریق گاز دی اکسید کربن در زیر پوست برای افزایش گردش خون و تحریک پوست به تولید کلاژن، کربوکسی تراپی می‌گویند. این عمل در هر نقطه‌ای از بدن از جمله صورت، گردن، بازوها، شکم، ساق و ران پا و باسن قابل انجام است.

برای انواع پوست مناسب است.

رفع تیرگی و چروک‌های دور چشم

در رابطه با کاهش چربی با کربوکسی تراپی نیز می توان به تشابه آن با فرآیند کاهش سلولیت اشاره کرد. در این فرآیند، برخورد این گازها با سلول های چربی موجب تحریک واکنش متابولیکی مکانسیم سوخت چربی و در نتیجه کاهش چربی خواهد شد.

با افزایش سن، قابلیت کشسانی پوست به میزان زیادی افت می‌کند و جاذبه نیز به طور مداوم پوست صورت را به پایین می‌کشد. تغییرات مرتبط با آسیب نور خورشید نیز سبب می‌شوند این افتادگی و پیری پوست قابل رویت‌تر باشد و یکی از علائم پیری پوست صورت، ایجاد خطوط پنجه کلاغی در دهه سی زندگی است که البته باید غبغب و افتادگی پوست فک پایین در دهه چهل زندگی و پف پای چشم در دهه پنجاه عمر را نیز به آن اضافه کنید.

این روش همچنین می‌تواند برای درمان سایر مشکلات مانند رشد مو و اختلالات عروقی مفید باشد. برای بهترین نتیجه می‌توان آن را با سایر روش‌های درمانی ترکیب کرد.

کاملاً ایمن و بی‌خطر است چرا که از سیستم اکسیژن‌رسانی طبیعی بدن برای بهبود و سلامت پوست استفاده می‌کند.

توسط دکتر زادان فرخ

دکتر زادان فرخ متخصص قلب هستم