کرونا و اسهال

استفاده از این دسته از مواد خوراکی باعث بدتر شدن حال شما میشود. این مواد شامل انجیر، آلوچه، آبآلو و میوههای مسهل و ملین دیگر میشود. در این مقاله سعی کردیم که به بررسی کرونا و اسهال (که از علائم گوارشی ناشی از آن بود) بپردازیم و تفاوت اسهال ناشی از کرونا و عوامل دیگر را شرح دهیم تا زمانی که این علائم به سراغ شما آمد سریعاً برای درمان خود اقدام کنید. موز دارای موادی نظیر پتاسیم است که میتواند جایگزین املاح از دست رفته ناشی از اسهال در بدن شما باشد. معمولا این ویروس با گذشت ۲۴ الی ۷۲ ساعت، بدون نیاز به داروی خاصی فروکش خواهد کرد اما برای افراد سالمند، کودکان و کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند، بهتر است تا در صورت مواجه با اسهال بیش از ۵-۶ بار در روز، به پزشک مراجعه کنند. بهتر است بدانید، نوعی ویروس جدید گوارشی در کشور شایع شده است که دارای علائم مشابهی با کرونا است. اگر فکر میکنید به کرونا مبتلا شدهاید و علائمی که تا کنون به توضیح آنها پرداختیم را دارید و میخواهید کادر مجربی از متخصصین از شما تست کرونا بگیرند، کافی است با استفاده از دکمه ثبت رایگان در سایت هومکا، درخواست خود را ثبت نمایید یا با شماره تلفن ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس گرفته و درخواست خود را بیان کنید.

در مرحله عملیاتی اول که از ۷ تا ۱۲ سالگی طول میکشد، کودک تفکر منطقی را یاد میگیرد و یکی از مصداقهای این تفکر، فهم ثبات اشیا است. منظور از عشق در مراحل رشدی اریکسون ضرورتاً جنبه رمانتیک آن نیست، بلکه به توانایی فرد در برقرار کردن روابط امن و با ثبات اشاره میکند. با این حال، او هنوز به دنیا از زاویهای عینی نگاه میکند، در مواجهه با دیگران خیلی خودمحور است و نمیتواند به راحتی چیزها را از نگاه دیگران ببیند. چرا که ممکن است ویروس کرونا از طریق مدفوع شما به دیگران سرایت کند. ✔ اسهال؛ ممکن است تا چندین روز طول بکشد. ✔ احساس خستگی شدید؛ حتی افرادی که به نوع متوسط بیماری کرونا مبتلا شدند تا چندین روز احساس خشتگی شدید می کردند. این اطرافیان ممکن است خانواده یا دوستان باشند و حتی همکارانی که او با آنها در ارتباط شغلی است. ممکن است هرروز بدن خود را چک کنیم و کوچکترین ناراحتیها را به کرونا ربط دهیم چرا که علائم کرونا و عوارض کرونا بسیار متنوع و غیرقابل پیشبینی میباشند. چرا که بعد از عطسه و سرفه، استفاده از دستشویی و پاک کردن بینی خود، ویروس کرونا روی دستان شما قرار میگیرد.

فردی که علائم خفیفی را تجربه میکند می تواند در خانه بماند و اسهال خود را با داروهای بدون نسخه و مایعات فراوان درمان کند. اسهال چیست و چه نشانههایی دارد؟ داشتن استرس زیاد میتواند نشانههایی از قبیل سردرد، سرگیجه، تهوع و اسهال را به همراه داشته باشد. بعضی از بیمارانی که به نوع خفیف ویروس کرونا مبتلا شدهاند، تنها دارای علائم گوارشی نظیر اسهال بودهاند. طبق تحقیقاتی که توسط دانشمندان چینی روی مبتلایان کویید ۱۹ انجامشده است، در حدود ۳ تا ۸۰ درصد از بیماران، دارای مشکلات گوارشی بودهاند. خبرهای جدید از آمار مبتلایان و فوتیهای ناشی از این ویروس نگرانیهای زیادی را در این خصوص ایجاد کرده است. اولین مبتلایان به این نوع از ویروس در سال ۲۰۱۲ در کشور عربستان شناسایی شدند. اولین بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور چین شناسایی شدند. حالا که تاریخچه خانواده کووید ها را بررسی کردیم، برویم به سراغ تازهترین عضو این خانواده، یعنی کویید ۱۹. کرونا جزء خانواده کووید ها بهحساب میآید. این خانواده چندین عضو دارد و چند سالی است که زندگی را برای ما انسانها سختتر کردهاند. مراحل رشدی که ژان پیاژه در مبحث روانشناسی رشد پیشنهاد میدهد ، به خوبی، سیر تکامل روانی دوران ابتدایی زندگی را توصیف میکند؛ ولی در مورد بخش بزرگ زندگی ما که از بلوغ شروع میشود به نظر کافی نمیآیند.

برای ورود به صفحه ثبت درخواست رایگان تست کرونا همین حالا بر روی لینک زیر کلیک کنید. همچنین میتوانید از میوههایی نظیر موز و سیب پخته شده استفاده کنید. در غیر اینصورت، احساس گناه و بیلیاقتی، او را از فعالیتهای مطلوبش باز میدارد. اگر او بین خواستههای خود و دستاوردهایی که داشته هماهنگی ببیند احساس شادی میکند. در صورت موفقیت، او خود را به عنوان بخشی از یک گروه باز میشناسد و به آن احساس تعلق و وفاداری میکند. ✔ گروه هومکا هواره در تلاش است که شما تجربه خوبی از خدمات این مجموعه داشته باشید. ✔ گروه هومکا سلامت شما را در اولویت خود قرار میدهد. ✔ هومکا با مراکز درمانی معتبر شهر تهران و کرج همکاری میکند. به طور روزانه تمامی سطوحی که با آنها در تماس هستید از قبیل سنگ دستشویی و توالت فرنگی، دستگیره دستشویی، شیر آب کلید برق و تمامی وسایلی که فکر میکنید در طول روز با آنها در تماس بودید را با مواد ضد عفونی کننده، ضد عفونی کنید .

تا قبل از این، او به محدودهای بین خودش و محیط اطراف آگاه نیست. همانطور که در بخش قبل توضیح دادیم، دلایل ایجاد اسهال در افراد متفاوت است. استفاده از مواد غذایی ملین، به دلیل تحریک کردن روده، اسهال شما را تشدید میکند. کسانی که دچار سندروم روده تحریک پذیر هستند بهتر است که از نان فاقد گلوتن استفاده کنند. معمولا این ویروس گوارشی با علائم بیان شده قابل تشخیص است، اما برای تشخیص بهتر عفونت، پزشک ممکن است آزمایش ESR و تست CRP را نیز تجویز کند. با این حال ، اگر فرد با شخص مبتلا یا مشکوک به کووید-۱۹ در ارتباط بوده است، ممکن است در معرض ویروس قرار گرفته باشد و سپس اسهال ، حالت تهوع ، استفراغ یا از دست دادن اشتها را تجربه کند. همان طور که اشاره کردیم، بعضی از مبتلایان به ویروس کرونا علائم گوارشی نظیر اسهال، استفراغ و بیاشتهایی را تجربه میکنند که در بخش بعد به بررسی آنها میپردازیم. برای درمان استفراغ معمولاً داروهای نظیر دومپریدون و اندانسترون تجویز میشود.

تواناییهای ذهنی و شناختی کودک در ۱۰ سال اول زندگی، متفاوت با افراد بزرگسال است. کودک به تدریج یاد میگیرد که جهان را از زاویه نگاه دیگران هم ببیند و به این ترتیب از خودشیفتگیاش تا حدودی کاسته میشود. او میفهمد که فکرها و احساساتش مخصوص خود او هستند و دیگران لزوماً مانند او نمیفهمند و احساس نمیکنند. شکست در این مرحله، باعث احساس رکود و بیثمری میشود. اگر دانش روانکاوی، ناهنجاریهای ناشی از شکست در برابر موانع زندگی را در مرکز توجه خودش قرار داده بود، روانشناسان جدید میخواستند بفهمند فردی که از عهده دشواریهای زندگی بر میآید چگونه آدمی خواهد شد. اگر با خانواده خود زندگی میکنید، بهتر است که از دستشویی مجزایی استفاده کنید. بنابراین بهتر است در صورت مشاهده علائم مربوط به اسهال، هر چه زودتر به مراکز درمانی برای تست کرونا مراجعه کنید. اگر علائم گوارشی شما شامل اسهال، در درد و حالت تهوع بود از خوردن غذاهای چرب و سسها خودداری کنید. ✔ درد شکم در بالای ناف و نواحی بالای آن و در ناحیه معده (شبیه دردی است که در زمان مسموم شدن تجربه میکنید).

پیشفرض این دانش، شباهت بنیادی روان انسانها با هم و شباهت چالشهایی است که در زندگی با آن رو به رو هستند. فردی که از مراحل قبلی به خوبی عبور کرده باشد، از ۱۹ سالگی تا پایان چهارمین دهه زندگی در حال ساختن روابط عاطفی و انسانی با اطرافیانش است. حالا که تا اینجای مطلب آمدهاید، ممکن است علاقهمند باشید که بعد از به پایان رساندنش مطالب بیشتری در زمینه روانشناسی بخوانید. مدتزمان آن به چند هفته نمیکشد و در موارد معدودی ممکن است به همراه خون باشد. درصورتیکه علائم شما بیشتر از ۵ الی ۶ روز باقی ماند یا شدت آنها بیشتر شد، مثلاً در اسهال خود لکههای خون مشاهده کردید و یا تب و تنگی نفس به دیگر علائمتان افزوده شد، حتماً به دکتر مراجعه کنید. در کنار این تلاشها افراد به تدریج موفق میشوند به اهدافشان برسند و در همین حال است که به فکر گذاشتن اثری از خود میافتند که بعد از مرگشان باقی بماند. از ۲ تا ۷ سالگی وارد مرحلهای میشویم که کودک قرار است در آن به زبان مسلّط شود. اگر محدودیتهای ترددی در تهران و کرج باعث شده تا نتوانید به مراکز درمانی معتبر برای تست کرونا مراجعه کنید، اگر میترسید که با مراجعه به مراکز درمانی تست کرونا، در معرض محیطهای آلوده یا افراد مبتلا قرار بگیرید، کافی است که همینالان برای ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل توسط هومکا، اقدام کنید.

با گذشت زمان محققین توانستند به ژنوم این ویروس دسترسی پیدا کنند و ساختمان و عملکرد آن را بشناسند. برای مطالعه بیشتر در این زمینه، کتابهای متعددی در بازار پیدا میشوند. شاید بخواهید با کتابهای بیشتری در زمینه روانشناسی آشنا شوید. مطالعه کتاب روانشناسی رشد نوشته لورا برک و ترجمه یحیی سید محمدی، یکی از کتابهای مطرح در این زمینه است. افرادی که مایلند دانش عمیقتری در این حوزه به دست بیاورند نیز میتوانند به منابع دانشگاهی مانند روانشناسی رشد نوشته لورا برک و ترجمه یحی سید محمدی مراجعه کنند. تفاوت این ویروس با کرونا این است که درگیری ریه در آن گزارش نشده است و مدت زمان درگیری با عفونت نیز بسیار کوتاه است. کرونا در ایران و کشورهای جهان با سرعت زیادی شیوع پیدا کرده است. او در این مرحله با تکرار مداوم سعی میکند به شیوه انجام کارها مسلط شود و در صورت موفق شدن، اعتماد به نفس پیدا میکند. در این مرحله که مرحله عملیات صوری نام دارد کودک دیگر با زبان آشنایی کامل پیدا کرده و میتواند از آن برای اهداف غیر عینی استفاده کند. نشانههای این بیماری هنوز بهطور کامل مشخص نشده است و با مرور زمان نشانههای جدیدی از ویروس کرونا مشاهده میشود.

اگر تا آن زمان جنبه های تاریک روان آدمی مورد بررسی قرار میگرفت، روانشناسی جدید به جنبه های روشن آن توجه میکرد. یکی از کارهایی که در زمان ابتلا به کرونا ویروس و بروز علائمی نظیر اسهال باید انجام دهید، خوردن مایعات است. اما از طرفی افراد مبتلا به نوع خفیف ویروس کرونا، اسهال میگیرند. طبق این تحقیقات، محققین متوجه شباهت ۹۰ درصدی ژنوم ویروس کرونا با ژنوم حیوانی به نام پانگولین و خفاش شدند. در ابتدای فعالیت این ویروس روی بدن انسان، هنگامی که پزشکان روی نمونههایی از بیماران مبتلا تحقیق میکردند، متوجه علائمی شبیه بیماری سارس شدند. در همین مرحله است که کودک متوجه میشود با دیگران فرق دارد. او در این مرحله به نقش بازی کردن علاقهمند میشود که مقدمه فهم جهان دیگران است. این مرحله از رشد روانی از تولد تا ۲ سالگی را در بر میگیرد و در این مرحله، کودک از طریق حواس و حرکتهایی که انجام میدهد دنیای اطراف را درک میکند. چهارمین مرحله رشد روانی اریکسون از ۶ تا ۱۱ سالگی طول میکشد و در این مرحله، کودک سعی میکند کارهایی را تکرار کند و به دنبال نتایج قابل تکرار است. او به تدریج برای فهم منطقی چیزها تلاش میکند، ولی این توانایی در مرحله بعدی به دست میآید.

همانطور که گفتیم، یکی از علائم گوارشی که در بیماران مبتلا به ویروس کرونا مشاهده شده است، اسهال سایت 3m-healthtourism است. بیشتر افرادی که به نوع خفیف کرونا مبتلا شدهاند و علائمی نظیر اسهال دارند تنها با استراحت در خانه خوب میشوند. اگر علائم گوارشی نظیر اسهال و تهوع دارید، خوردن مواد غذایی مناسب، استراحت در خانه و رعایت نکات بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی را در دستور کار خود قرار دهید و در صورتی که سه روز از شروع علائمتان میگذرد و بهتر نشدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. ۱۵ درصد از افرادی که علائم گوارشی دارند، تنها با مایع درمانی و استراحت در منزل درمان شدهاند. با شناخت درست از این ویروس و علائم آن میتوانیم استرسهای ناشی از این دوران را برای خود و خانوادهمان کمتر کنیم. گزارش های متعددی منتشر شده که نشان می دهد افرادی که به کرونا نوع خفیف مبتلا شده اند، فقط دارای علائم گوارشی نظیر اسهال بوده اند.تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا به بررسی این ویروس خطرناک و عوارض گوارشی ناشی از آن بپردازیم. اسهال میتواند یکی از علائم کووید-۱۹ باشد ، اما اگر خود به خود بروز کند معمولاً جای نگرانی نیست.

توسط دکتر زادان فرخ

دکتر زادان فرخ متخصص قلب هستم