۲. رشد انسان دارای الگوهای قابل پیشبینی است

حال که با اولین نوع بیماری کرونا آشنا شدید، وقت آن رسیده است که با سایر جهشهای ویروس و انواع جدیدتر این بیماری که شاید نام آنها را با عنوان «کرونای هندی»، «کرونای آفریقایی»، «کرونا انگلیسی»، «کرونای آلفا» و غیره شنیده باشید هم آشنا شوید. این دارو حاوی تمامی ملزومات مانند باکتریواستاتیک و ضد باکتری برای مبارزه با باکتری هاست. این ضد عفونی کننده ی شیمیایی عملکرد ضد باکتری دارد و باکتری ها و سایر میکروب های مشابه را از بین میبرد. اما به اعتقاد بسیاری از متخصصان بهترین زمان برای حاملگی سنین بین ۲۰ تا ۳۵ سالگی است. این موضوع و خطرات ناشی از نارس بودن نوزاد، کم وزنی در سنین بالاتر از ۳۵ سالگی علیالخصوص بالای ۴۰ سالگی بروز اختلالات کروموزومی به ویژه سندرم داون بیشتر است. را میفهمند و درک میکنند و در صحبتهای روزمره از آنها به فراخور موضوع استفاده میکنند. کودکان در این دورهٔ سنی، روزانه حدود ۵۰ کلمه جدید یادمیگیرند و کلمات بسیار زیادی را میفهمند. را میفهمند و به خاطر میسپارند و اکثراً به تقلید از بزرگسالان؛ خودشان آن کارها را انجام میدهند. روانشناسان تکوینی در پی آن هستند تا چگونگی تکوین روانی انسان را در طول زمان تعیین کنند، برای تحقق این هدف روانشناسان، رفتار افراد را در سنین مختلف به دقت مورد مشاهده قرار میدهند.

به نظر بسیاری از روان شناسان، فرهنگ و جامعه باعث نوعی نگرش در آموزش و پرورش شده، باعث ایجاد تبعیض در رشد شناختی کودکان و نوجوانان میشود. 1. تفاوتهای فردی در رشد: تنوع زیادی از نظر رشدی درمیان افراد وجود دارد. در این دورهٔ سنی، سرعت بسیار زیادی در رشد زبان کودکان وجود دارد. این بیماری بسیار مسری است. کرونای لاندا (P.37) یکی از واریانتها و گونههای بسیار تهاجمی انواع کرونا است. چطور ویروسی دچار جهش و بروز انواع کرونا میشود؟ البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که برخی از ویروسهای جهش یافته کرونا مانند «کرونای لاندا» و «کرونای گاما» در مقابل واکسنهای آنتی بادی مقاوم هستند. در صحبت کردن نیز نسبت به قبل که دو یا سه کلمه را به کار میگرفتند، لغات بیشتری را به کار میگیرند و بهطور متوسط بیش از چند لغت بکار میگیرند، آنان اکثراً با صدای بلند با خودشان صحبت میکنند و کلماتی را که شنیدهاند به کار میگیرند و در عین حال تلاش میکنند تا رفتار خودشان را کنترل نمایند.

در بارداری بعدی این پادتنها ممکن است به ارهاش مثبت خون جنین حمله کند. کودکان ممکن است در ۳ سالگی، صحبت کنند ولی مطمئناً تعداد کلماتی که یادگرفته اند بیشتر از آنی است که بیان میکنند. 4. عامل ارهاش: اگر مردی با ارهاش مثبت با زنی با ارهاش منفی ازدواج کند، چنانچه فرزندشان ارهاش مثبت داشته باشد ممکن است خون مادر در مقابل ارهاش مثبت پادتن تشکیل دهد. این دارو با نام های تجاری Tagamet، Tagamet HB و Tagamet HB200 در دسترس است. دلیل نام گذاری این بیماری به اسم کشور انگلیس، شیوع این نوع ویروس جدید از این منطقه بود. در حال حاضر این نوع از جهش های کرونا در ۲۹ کشور جهان شیوع پیدا کرده و باعث مرگ هزاران نفر شده است. تهاجمیترین نوع ویروس جهش یافته کووید-۱۹ با بالاترین آمار مرگ و میر، نوع «کرونای دلتا» یا «کرونای هندی» است. کودکانی که زود به حرف میآیند یا زود به راه میافتند معمولاً و احتمالاً در مقابل با کودکانی که دیر به حرف میآیند یا دیر به راه میافتند در بزرگسالی باهوش ترند. حد فاصل اجتماعی با دیگران (۱.۵ تا ۲ متر) را رعایت کنید. از سوی دیگر روانشناسان به تبیین تکوین میپردازند که در آن دو الگوی عمومی و اختصاصی را مد نظر دارند.

۷. وراثت و محیط هردو در رشد تأثیر دارند: تحقیقات روانشناسان رشد نشان دادهاست که وراثت (آمادگیهای ارثی که از طریق ژن به فرزندان انتقال مییابد) و محیط (فراهم بودن امکانات لازم جهت افزایش توانمندیهای کودک) میتواند در وضعیت آینده کودک تأثیر داشته باشد. یادگیری کودکان اغلب از طریق تقلید کردن از رفتار بزرگسالان صورت میگیرد و آنان ابتدا یادگیری را با تقلید شروع میکنند. این تغییرات از طریق جفت به جنین منتقل میشود و باعث تأثیرات منفی بر جنین خواهد شد. مصرف این دارو در غلظت پایین باعث غیر فعال کردن باکتری ها و در غلظت بالا باعث از بین بردن باکتری ها میشود. از این ماده با غلظت پایین علاوه بر تولید دهانشویه های خوراکی، در تولید مواد نگهدارنده نیز استفاده میشود. از این ماده در تولید قرص های جویدنی لیکوفار، دهانشویه ها، خمیر دندان ها، اسپری های تنفسی، اسپری های گلو و اسپری های بینی استفاده میشود. داروهای خوراکی حاوی این ماده با نام های تجاری Periochip، Peridex و Perichlor در بازار موجودند. آشنایی با انواع واکسن های کرونا؛ بهترین واکسن کرونا کدام است؟

محیط مطلوبی را برای رشد همهجانبه کودک و نوجوان ایجاد میکند. روشن است چنانچه وضعیت اقتصادی خانواده و جامعه در سطح بالایی باشد کودک و نوجوان از حداکثر امکانات محیطی، چه در محیط خانواده و چه در مدرسه برخوردار خواهد بود. به شرایط روانی خود و اعضای خانواده دقت داشته باشید. بهطور مثال پیاژه رشد (تحول شناختی) انسان را در چهار مرحله و تا پایان ۱۶ سالگی، اریکسون رشد روانی – اجتماعی انسان را از تولد تا پایان عمر و در ۸ مرحله مطرح میکند. 3. تفاوتهای فردی، اعتبار و مسئولیت ویژهای برای هر فرد ایجاد میکند و به او وجود مستقل میبخشد. رانیتیدین از ایجاد این مشکل جلوگیری میکند. خوشبختانه این مشکل قابل کنترل است و میتوان بعد از تولد نوزاد و با آزمایش خون آن (نمونه بند ناف) چنانچه مادری ارهاش منفی و فرزند ارهاش مثبت دارد، با تزریق آمپول روگام از تولید پادتن خون مادر جلوگیری شود. اختلالات و بیماریهای دیگر نظیر ایدز، سیفلیس، مسمومیت حاملگی نیز موجب اختلالاتی در نوزاد خواهد شد. 3. بیماریها و اختلالات مادر: بیماریهای ویروسی نظیر سرخجه، آبله مرغان در دوران اولیه بارداری بسیار خطرناک است؛ و یکی از سختترین بیماریهای ویروسی در سهماهه اولیه بارداری سرخجه است که ممکن است منجر به ناهنجاریهای قلبی، ناشنوایی، نابینایی یا عقب ماندگی ذهنی نوزاد شود.

روانشناسی تکوینی یا روانشناسی تحولی که در سالهای گذشته با عنوان روانشناسی ژنتیک شناخته میشد؛ شاخهای از علم روانشناسی است که به توصیف و تبیین تغییرات در طول زندگی فرد میپردازد و از رشتههای مختلف زیستشناسی، جامعهشناسی، تعلیم و تربیت و پزشکی کمک میگیرد. تقسیمبندی دورههای مختلف زندگی بر اساس نوع دیدگاه و زمینههای مطالعاتی در رشد صورت میگیرد. در ادامه به صورت خلاصه، علائم شایع کرونا و راه های جلوگیری از آن را خواهید خواند و سپس به سراع علائم اختصاصی در جهش های مختلف می رویم. 5. رشد انسان دارای ابعاد مختلف و فرایندی پیچیدهاست. ۲. رشد انسان دارای الگوهای قابل پیشبینی است. الگوهای قبلی را میتوان مقدمهای دانست که به عنوان جزئی از سطح رشد بعدی در میآیند. مفاهیم زمانی، مثل: امروز، دیروز و فردا، مفاهیم مکانی مانند: خانه و بیرون از خانه و مغازهها و پارک را درک میکنند و این توانایی را دارند تا اشیاء را طبقهبندی کنند، مثل: غذاها، حیوانات و گلها. آنان در این سن، مفهومهای خاص مثل: بالا و پایین، رو و زیر، این طرف و آن طرف و…

هر دارو به موازات ایجاد اثرات درمانی مورد نظر، ممکن است سبب بروز عوارض ناخواسته نیز بشود. این دارو در زمینه ی محافظت از دندان ها در برابر پلاک ها و حفره ها نیز موثر است. اما یکی از کتابهای بسیار مفید در این زمینه کتاب «نگران بچه؛ روشهای روانشناختی رفتار با کودک» نوشته دکتر احمد اسماعیلزاده برزی است. 4. برای تربیت کودکان نمیتوان از روشهای مشابه استفاده کرد. در طی این دوره، جملات کودکان به مرور پیچیدهتر میشود و در جمله به تدریج کلمات بیشتری به کار میبرند. میزان تهاجمی بودن این ویروسها بسیار بالا است و به راحتی سرایت میکند. روانشناسی تکوینی، علمی است که جریان تحولات و تغییرات (کمی و کیفی) جسمی، ذهنی، عاطفی، و عملکرد فرد را در طول عمر از لحظه تولد (از لحظه انعقاد نطفه) تا هنگام مرگ مطالعه میکند. اگر چه روانشناسی تکوینی به تمام مراحل زندگی انسان از تولد تا مرگ میپردازد، اما بر کودکی و نوجوانی تأکید دارد. این اصل به مفهوم وجود دورههای حساس در زندگی اشاره دارد، مانند رشد قد در زیر یک سال و وجود امکانات محیطی از جمله تغذیه مناسب میتواند در افزایش آن تأثیر داشته باشد. این اصل به مفهوم تفاوتهای فردی در میان انسانها اشاره میکند.

این دارو نیز در درمان رفلاکس معده و هالیتوزیس موثر است. رفلاکس اسیدی معده به معنای بازگشت تمامی محتویات معده به مری است؛ این رفلاکس باعث ایجاد بوی بد دهان میشود. 5. اضطراب مادر: اگر چه بین سیستم عصبی مادر و جنین هیچ ارتباطی وجود ندارد، اما حالات عاطفی مادر مانند، نفرت، ترس و اضطراب در سیستم عصبی مادر تأثیر گذاشته باعث آزادسازی بعضی از مواد شیمیایی (مانند اپی نفرین و استیل کولین) و وارد شدن آن به جریان خون میشود و همچنین تحت این شرایط بعضی از غدد فعال شده و مقادیر زیادی هورمون را به خون وارد میکنند. این ماده خواص ضد عفونی کنندگی و اکسید کنندگی دارد و در از بین بردن میکروب های بیماری زا مانند قارچ ها، ویروس ها و باکتری ها موثر است. این ماده با غلظت کم در داروهای خوراکی و با غلظت بالا در برابر باکتری های سیاه زخم کاربرد دارد. باید به هنگام شستشو باقیمانده ی غذا و باکتری را از زبان، گونه ها و سقف دهان نیز پاک کنید. در صورتی که علائم اولیه کرونا را تجربه می کنید، شک دارید که با فردی ناقل یا آلوده در تماس بوده اید یا اگر درگیر ویروس کووید-19 شده اید هر چه سریع تر باید برای درمان اقدام نمایید.

اقدام به واکسیناسیون (واکسنهای تحت تایید سازمان جهانی بهداشت مانند آسترازنکا، فایزر، مدرنا و غیره). این بیماری اغلب به خاطر عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان و عادات بد ایجاد میشود. بوی بد دهان میتواند یک مشکل کوتاه مدت و موقتی باشد و یا یک بیماری بلند مدت و موضعی. این تخریب ممکن است مختصر یا گاهی باعث فلج مغزی، ناشنوایی یا عقب ماندگی ذهنی شود. گاهی ممکن است فرد حتی حس چشایی و بویایی خود را از دست ندهد. در کرونای دلتا برخلاف نوع اولیه ویروس کووید-۱۹،در اغلب موارد، فرد حس چشایی یا بویایی خود را از دست نمیدهد. به همچنین، ماندن باقیمانده ی غذا در دهان و یا بیماری های لثه نیز میتوانند عوامل ایجاد هالیتوزیس باشند. این دارو در برابر انواع خاصی از قارچ و ویروس نیز موثر است. این اسامی تنها بخشی از انواع جدید کرونا است. این جهش در مواردی حتی به اندازهای است که ویروس جدید از نوع اولیه بیماری بسیار مسریتر و خطرناکتر میشوند.

سومین هدف روانشناسی تکوینی این است که حاصل مطالعات توصیفی و تبیینی خود را در مورد پرورش انسان به کار بگیرد و تکامل روانی انسانها را به حداکثر سایت 3m-healthtourism برساند. بهطور مثال در بعضی از جوامع توجه به فردیت باعث تربیت افراد مستقل میشود یا در بعضی دیگر از فرهنگها روح همکاری و جمع گرایی به عنوان یک اصل پذیرفته شده و رفتارهای متناسب با آن مورد توجه و تشویق قرار میگیرد. در این سن کودکان بسیار سؤال میپرسند و هدف آنان از این پرسشها یا ارضای کنجکاوی است یا اینکه به دلیل به دست آوردن توجه بزرگسالان است. اما توجه داشته باشید در صورتی که عامل اصلی عفونت برطرف نشود، مصرف خودسرانه این داروها تنها باعث مقاومت دارویی و نیاز به آنتی بیوتیک های قویتر میگردد. داروهایی که معرفی میشوند عموما بطور موقت اثر بوی نامطبوع دهان را از بین میبرند و برای رفع دائمی باید علت اصلی بوی بد دهان آن رفع گردد. ترکیبات حاوی کلروفیل در این قرص، باعث تازه شدن نفس و رفع بوی بد دهان میشود. کودک تازه متولد یافته ابتدا در سر رشد میکند و بعد از رشد گردن میتواند سر خود را نگهدارد. به عبارتی سویه تازه دستکم ده بار خطرناکتر از سویه دلتای کرونا است که آن نیز سال گذشته ابتدا در آفریقای جنوبی شناسایی شد.

در زمینه ارتباط صحیح والدین و کودک کتابهای بسیار مفیدی نوشته شده که غالباً ترجمه میباشد. رفتار والدین با فرزندان چه خشن و چه محبت آمیز، چه منع کننده باشد و چه او را آزاد بگذارند غالباً مطابق الگوی فرهنگی خاص که در آن جامعه قرار دارد انجام میگیرد. در آن فرهنگ برای اینکه فرد به عنوان عضو جامعه پذیرفته شود، خانواده و سایر اعضای جامعه تلاش میکنند در پرورش وی ارزشها و باورهای جامعه را لحاظ کنند و بر اساس فرهنگ حاکم بر جامعهٔ خود به تربیت فرزندان بپردازند. این افراد به لحاظ فضای زندگی، وسایل بازی و محرکهای مناسب جهت پرورش قوای حسی از تحریکات مناسبی برخوردار هستند. خانوادهای که از لحاظ اقتصادی در سطح مطلوبی باشد، والدینی که از تحصیلات بالایی برخوردار باشند، نگاه مسئولیت پذیر در والدین، پذیرش بدون قید و شرط بدون توجه به ناتوانیهای فرزند و… 2. محیط اقتصادی: کودکی که متولد میشود با توجه به وضع اقتصادی والدین از امکانات و محرکهایی برخوردار است. به طوری که در اکثر نظریههای رشد کودک و نوجوان، به اهمیت رفتار والدین توجه شدهاست. عوامل اشاره شده در رشد کودک و نوجوان بسیار با اهمیت میباشد. همچنانکه میدانیم ویژگیهای ژنتیکی هر انسان منحصر به فرد میباشد لذا هر فرد با توجه به همان ویژگیها و تأثیر محیط میتواند شکل واحدی در رشد داشته باشد با اینحال برای راحتی در تحقیقات و ارائه الگو به یک سطح در رشد اشاره میشود که ما باید در تعمیم دهی دچار خطا نشویم، و این نکته را در نطر بگیریم همیشه یک فرد دارای ویژگیهای مخصوص به خود میباشد اگر چه در خیلی از ویژگیها با گروه خود مشترک باشد.

آنان در ۳ سالگی بیش از ۱۲۰۰ کلمه به کار میگیرند و با آن کلمات صحبت میکنند. سنین پایینتر از ۲۰ سالگی به دلیل وزن کم و عدم رشد کافی احتمال مشکلات حاملگی، از قبیل کم خونی و مسمومیت حاملگی بیشتر است. در ۵ سالگی آنان بین ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ کلمه بکار میگیرند. این دارو به همچنین در از بین بردن زیست لایه نیز موثر است. پروبیوتیک ها به نوعی جایگزین دهانشویه ها برای از بین بردن باکتری های مضر دهان هستند. این دارو یک ضدعفونی کننده ی شیمیایی است که در برابر هر دو باکتری های گرم-مثبت وگرم-منفی موثر است. 1. محیط فرهنگی و اجتماعی: در هر جامعه ای سنتها، باورها نگرشها و بهطور کلی فرهنگ خاصی حاکم است. 8. دورههای حساس در رشد: تغییرات محیط بیشترین تأثیر کمی را زمانی بر ویژگی دارند که درحال سریعترین تغییر خود باشد و کمترین تأثیر در ویژگی در زمان کمتر تغییر آن است. 3. محیط خانوادگی: نوع ارتباط والدین با همدیگر و همچنین چگونگی تعامل آنها با فرزندان میتواند در چگونگی شکلگیری شخصیت تأثیر بسزایی داشته باشد. یکی از بحثهای مهم در روانشناسی رشد کودک و نوجوان، نحوه ارتباط والدین است. اگر شما هم به دنبال دارو و قرصی برای درمان بوی بد دهان هستید، بهتر است بدانید هالیتوزیس نشان دهنده ی نیاز دهان و دندان به شستشوی مرتب و اصولی است.

توسط دکتر زادان فرخ

دکتر زادان فرخ متخصص قلب هستم