سرمایه گذاری خطرپذیر؛ معجزه زندگی اکوسیستمی سالم در ایران

سرمایه گذاری خطرپذیر؛  معجزه زندگی اکوسیستمی سالم در ایران

هفتمین رویداد فعالان، کارآفرینان و مدیران کسب‌وکار در اکوسیستم سلامت نوآورانه کشور با عنوان MedTaktak (MTT7th) در روز پنج‌شنبه 19 اسفند 1302 تحت حمایت MedTour Press در مرکز زبان فارسی برگزار شد.

بهروز حاجیان تهرانی، مدیرعامل پیشتازتاب زمان، یکی از بنیانگذاران Synapse Accelerator و Xenom Longevity که یکی از حامیان اصلی هفتمین رویداد مادتکتک نیز بود، گفت: طول عمر آینده سلامت در جهان است. به گفته حاجیان تهرانی، پیش بینی و پیشگیری; بخش سلامت جهان را شکل خواهد داد. او همچنین از ایجاد فناوری برای جاودانگی انسان در آینده خبر داد.
مدیر عامل شرکت پشتزتاب زمان ضمن اشاره به شرایط اسفناک اقتصادی و اجتماعی امروز و تاثیر آن بر مهاجرت نیروی انسانی از اکوسیستم سالم کشور انتقاد کرد. به گفته محمد فاضلی، جامعه شناس و استادیار سابق دانشگاه شهید بهشتی در پادکست ایران کنسرن، در چند سال گذشته 5 میلیون نفر از ایران مهاجرت کرده اند و این روند در سال های آینده نیز ادامه خواهد داشت. “شکی نیست که مهاجرت متخصصان بهداشت یک مسئله بزرگ خواهد بود.” در آینده. ایران هم خواهد بود.»
مدیرعامل پیشتازطب زمان افزود: در این شرایط معتقدم باید برای خود امید ایجاد کنیم که با مرور تاریخ کشور متوجه می شویم که بقا و تلاش برای توسعه در دگرگونی شرایط کنونی بسیار موثر خواهد بود.

اکوسیستم استارتاپ فعلی پایتخت ایران است. شما باید بمانید و آن را حفظ کنید

حاجیان تهرانی کشورهای حوزه خلیج فارس را با ایران مقایسه کرد و گفت: موضوع مهم و امیدوارکننده ای است و با وجود همه مشکلات، اکوسیستم اقتصادی نوآورانه ای در ایران شکل گرفته است اما در مقابل کشورهای حوزه خلیج فارس این کار را انجام نداده اند. تا زمانی که به این فضا نزدیک شوید. “و به همین دلیل است که ما باید زنده بمانیم و این سرمایه مهم، این اکوسیستم را حفظ کنیم.”
او گفت: «فکر می‌کنم از شکست استارت‌آپ‌ها درس گرفته‌ایم، به همین دلیل است که تعداد استارت‌آپ‌های شکست خورده را شاخص مهم سرمایه‌گذاری می‌دانم».
حاجیان تهرانی افزود: بر اساس یک تحلیل، تعداد استارت آپ های موفق در کشور ما کمتر از یک درصد است، در حالی که تعداد استارت آپ های موفق در کشورهای توسعه یافته بین 5 تا 10 درصد است.
وی تاکید کرد: طبق بررسی‌های تیم ما، به شرکت‌های استارت‌آپ در شتاب‌دهنده‌ها و پارک‌های علم و فناوری کمک فنی و حرفه‌ای داده شد، اما ساختار بازاریابی برای آن‌ها اعمال نشد و بسیاری از شرکت‌ها مربی برای حضور در بازار سرمایه نداشتند. ” این یک ضعف ساختاری جدی است که نشان‌دهنده عدم توجه به نقش مهمی است که سرمایه‌گذاری خطرپذیر به‌عنوان یک بال برای هدایت استارت‌آپ‌های ایرانی به سمت موفقیت ایفا می‌کند. اساساً باید توجه داشت که یکی از مولفه های اصلی اکوسیستم نوآوری کشور، سرمایه گذاری خطرپذیر است و ریسک های زیادی را برای سرمایه گذاری در استارت آپ ها متحمل می شوند، در حالی که می توانند در زمینه های ساختمانی سرمایه گذاری کنند و سودهای کلانی کسب کنند.

دنیای سلامت دیجیتال به سرعت در حال تغییر است

به گفته حاجیان تهرانی، مشکلی که در اکوسیستم استارتاپی از آن غفلت کرده ایم، نقش غیرقابل انکار صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر و صندوق های خطرپذیر در توسعه اکوسیستم استارتاپی و به طور کلی اکوسیستم اقتصاد نوآور کشور است. شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر ۲۰ درصد در دنیا سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما بیش از ۵۰ درصد سودآوری کسب کرده‌اند، بنابراین صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌توانند معجزه‌ای برای بقای اکوسیستم استارتاپی ایران باشند.
مدیرعامل پیشتازتاب زمان گفت: پیشتازتاب 25 سال پیش راه اندازی شد و پس از گذشت چندین سال توانستیم با حمایت سرمایه گذاری خطرپذیر شتاب دهنده سیناپس بیشترین تعداد محصولات دانش بنیان را در بازار کشور تولید کنیم.
به گفته حاجیان تهرانی، دنیای سلامت دیجیتال به سرعت در حال تغییر است. به همین دلیل ما به ابزاری نیاز داریم که بتواند با این تغییرات سازگار شود.
وی تصریح کرد: در این راستا ما به عنوان سرمایه گذار در کشور اعتبار کسب کرده ایم و در زمان شیوع ویروس کرونا توانستیم بیش از 50 درصد کیت های تشخیصی را در کشور تهیه کنیم.

منبع: https://medtourpress.ir/%D9%84%D8%A7%D9%86%D8%AC%DB%8C%D9%88%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%B4%DA%A9%D9%84-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87/

#سرمایه #گذاری #خطرپذیر #معجزه #زندگی #اکوسیستمی #سالم #در #ایران

توسط دکتر زادان فرخ

دکتر زادان فرخ متخصص قلب هستم