دندان‌پزشکی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد | 3m-healthtourism

روکش دندان لایه نازکی از رزین یا پرسلن است که به طور دائم به جلوی دندان چسبانده می‌شود. گاهی اوقات لازم است دندان‌ها کمی تغییر شکل پیدا کنند تا فضایی برای روکش ایجاد شود. این روش‌ها نیز می‌توانند به‌عنوان یکی از خدمات دندانپزشکی ترمیم دندان‌ها مدنظر قرار بگیرند. همچنین یک دندانپزشک باید بطور مرتب نرمش و ورزش کند تا دچار کمردرد و پادرد مزمن نگردد. وجوه مشترک علمی وسیعی که این رشته با رشته پزشکی دارد، به دندان‌پزشک این مهارت را می‌دهد تا با شناخت همه جانبه ساختمان بدن و فیزیوپاتولوژی آن خدمات و درمان‌های لازم را در راستای تخصصی خود ارایه دهد. در این درس در ارتباط با مسایل ترمیمی و بازسازی دستگاه جونده (دندانها و ساختمان مجاور کناری صورت) از طریق پروتزهای ثابت، متحرک (پارسیل و کامل) و فک و صورت بحث می‌شود.

http://coopna.ir

همچنین در این مجله خبری توریسم سلامت از رشته دندانپزشکی دانشجویان به کارآموزی می‌روند و از نزدیک با بیماری های دهان و دندان آشنا شده و با نظارت اساتید در پایان این دوره همچون یک دندانپزشک عمومی به تشخیص و درمان بیماری می‌پردازند. اصلی‌ترین رقیب رشته پزشکی برای انتخاب در بین داوطلبین کنکور با رتبه‌های برتر درانتخاب رشته تجربی، رشته دندانپزشکی است. به طوری‌که امروزه به دلیل سهولت تحصیل در این رشته و درآمد بالای آن حتی با مدرک دکتری عمومی نسبت به رشته‌های پزشکی و داروسازی، به عنوان اولین انتخاب داوطلبین در ردیف اول دفترچه انتخاب رشته جا خشک کرده است. مگر اینکه با روحیه فرد سازگار نباشد یا علاقه ویژه‌ای به رشته‌های دیگر داشته باشد.دندانپزشکی، که به عنوان طب دهان نیز شناخته می‌شود، که شامل مطالعه، تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌ها، اختلالات و شرایط حفره دهان است. اگرچه در درجه اول با دندان‌ها در بین عموم مردم شناخته شده است، اما رشته دندانپزشکی یا پزشکی دندانپزشکی محدود به دندان نمی‌شود بلکه مفصل گیجگاهی فکی و سایر مفصل‌های پشتیبانی کننده، عضلانی، لنفاوی، عصبی، عروقی و آناتومیک را شامل می‌شود.

حرفه دندانپزشکی هم از این قاعده مستثنا نیست و به دلیل تخصصی بودن آن درآمد بیشتری دارد. کشورهایی مانند ایرلند، سوئد، ژاپن، استرالیا، ایالات متحده، اسپانیا از بهترین کشورها برای شغل دندانپزشکی به حساب می آید. اگر در قصد تحصیل دراین رشته و مهاجرت را دارید، بهتر است از الان برای مهاجرت به این کشورها و داشتن یک شغل عالی برنامه ریزی کنید. شغل هایی مانند متخصص پروتز، ارتودنسی، دندانپزشک، جراح فک و صورت از پردرآمد ترین شغل ها دراین حرفه در دنیا به حساب می آیند. در گذشته افراد تنها برای کارهای ضروری به دندان پزشکان مراجعه می کردند اما امروزه افراد علاوه بر کارهایی مانند پر کردن، کشیدن، جرم گیری و ….، به دندانپزشکانی که تخصص کارهای زیبایی مانند بلچینگ، کامپوزیت، لمینت، اصلاح خط لبخند، ایمپلنت و ….، مراجعه می کنند.

  • ممکن است مراجعه کنندگان هنگام انتخاب بهترین برند کامپوزیت دچار سردرگمی شوند.
  • تیتانیوم مورداستفاده در این ایمپلنت‌ها ماده‌ای ایمن است که به استخوان اجازه می‌دهد در اطراف آن رشد کند.
  • علاقه واقعی زمانی اتفاق می‎‌افتد که با اطلاع دقیق از جزئیات ورود به یک رشته، سختی‌ها، مشکلات و … باز هم مصمم به انتخابمان باشیم.
  • انواع ارتودنسی دندان متناسب با شرایط فک، موقعیت قرارگیری دندان‌ها، سن بیمار، میزان شدت بیرون‌زدگی دندان‌ها ارائه می‌شود.
  • واسه تخصص میشه اگه شهریه دوره تحصیل رو بدی نیازی به گذراندن طرح نداری الان دانشگاه آزاد دوره تخصصش اینجوریه.
یعنی خوشبختانه کشور ایران نیز مانند سایر کشورهای جهان در جهت پیشگیری و اهداف بهداشتی حرکت کرده و بسیاری از بیماری‌ها را مهار و کنترل کرده است. از سوی دیگر در چند سال اخیر رشد پزشکان و دندانپزشکان نسبت به نرخ رشد جمعیت افزایش یافته است. برای مثال اگر تا ۲۰ سال قبل به ازای هر ۲۵ هزار نفر یک دندانپزشک وجود داشت حال به ازای هر ۵ یا ۶ هزار نفر یک دندانپزشک وجود دارد. البته ذکر عوامل فوق به معنای آن نیست که هیچ فرصت شغلی برای دندانپزشکان جوان وجود ندارد بلکه در بسیاری از شهرستانهای کشور، ایران هنوز شاهد کمبود دندانپزشک هستیم.

برترین دانشگاه های رشته دندانپزشکی در ایران

باید مراقب بود کلا احتمال انتقال بیماری از مریض به پزشک یا دندانپزش وجود ولی اگه کسی رعایت کنه و مراقب باشه بعیده طوریش بشه. اما این رو هم در نظر داشته باش هر شغلی خطرات و مشکلات خودشو داره مثلا یک مهندس عمران پولدار شاید بره سر ساختمان آجر بیفته رو سرش ضربه مغزی بشه! یک معلم ممکنه شاگرد پررویی بهش بخوره دعواشون بشه سر چیزی با مشت بکوبه تو دماغ معلم! خوب باید معلم با توجه به شخصیت هر دانش اموز بدونه چطور حرف بزنه باهاش چطور رفتار کنه که این مشکلات براش پیش نیاد!

آشنایی با دندانپزشک عمومی و 32 کار مهمی که برای ما انجام می دهد

توسط دکتر زادان فرخ

دکتر زادان فرخ متخصص قلب هستم