انواع PLC پنل های کنترل پی ال سی و نحوه کار آنها آموزش برق

انواع PLC پنل های کنترل پی ال سی و نحوه کار آنها آموزش برق

به این معنا که سه بخش اصلی آن از هم جدا می‌شوند و می‌توان ماژول‌های تغذیه، CPU، ورودی و خروجی‌ها را در کنار هم قرار داد، این مدل بیشترین قابلیت توسعه را به متخصص PLC می‌دهد. ترکیبی از S7-300 و Operator Control است و علاوه بر اینکه کار کنترلی را انجام میدهد, بر روی نمایشگر آن میتوان پیغام ها , قیمت پی ال سی رخدادها مقادیر مربوط به فرآیند را دید و دستوراتی را نیز توسط صفحه کلید روی آن اعمال نمود. پی ال سی C7 زیمنسنسبتاً قدیمی و Compact بوده و انواع مختلف دارد که توانایی آنها با هم متفاوت است.

PLC ماژولار

انواع پی ال سی زیمنس در طبقه بندی محصولات زیمنس,در زیر مجموعه ی محصولات سیماتیک SIMATIC قرار میگیرند. تمامی زبان های برنامه نویسی به صورت اعداد و حروف هستند و از یک استاندارد تبعیت می کنند. برای نوشتن برنامه پی ال سی ها باید سیستم های کامپیوتری یا Programmer Console تهیه کنید. زیمنس در هنگام تولید پی ال سی ها نسخه های نرم افزاری مختص PLC های خود را ارائه می دهد.

تغییر عملکردها و تابع‌ها به‌راحتی و تنها با فشار دادن یک دکمه قابل انجام است و نیازی به سیم‌‌کشی‌های مجدد و زمان‌گیر نیست. اندازه کوچک این سری با طراحی یکپارچه نیاز به قطعات اضافی فراوان را از میان برداشته و قیمت این سیستم‌ها را بسیار کاهش داده ‌است. علاوه بر این، استفاده از لوگو زیمنس به‌عنوان پیش‌پردازنده سیگنال برای پی ال سی‌های دیگر امری بسیار مرسوم است.

معمولاً وقتی که صحبت از انواع پی ال سی می‌شود، این دو دسته بیشترین پاسخ رایجی است که در صنعت خواهید شنید. نسبت به سری 300 ارزان تر تمام می شود و قابلیت توسعه دادن و افزودن برخی ماژول ها به آن وجود دارد. این پی ال سی برای کاربردهای معمولی و ساده، بسیار خوب جواب می دهد. حال که با کاربرد plc و انواع آن آشنا شدیم باید بدانیم که کدام برندها بهترین PLC ها را تولید می‌کنند. در ادامه دو نموه از بهترین برندهای تولیدکننده پی ال سی در دنیا را معرفی میکنیم. دستگاه پی ‌ال‌ سی بیشتر بر اساس تعداد ورودی‌ و خروجی‌هایی که دارد طبقه بندی می‌شود.

  • این کنترلر برای جبران خطای ماندگار به کار می رود، زیرا تا وقتی که خطایی در خروجی وجود داشته باشد، زمان انتگرال گیر تغییر پیدا می کند و در نتیجه خطای خروجی به مرور کاهش می یابد.
  • در نوع تک منظوره بعد از نصب سیستم، طرح کنترل ثابت و غیر قابل تغییر است.
  • پیشرفته‌ترین امکانات مانند وجود lcd بر روی این cpu ها که امکان برنامه‌نویسی و مانیتورینگ را به اپراتور و مهندسین برق می‌دهد، در محصولات تولیدی این سری وجود دارد.
  • در ترانزیستورها هیچ قطعه مکانیکی استفاده نشده است و به همین دلیل سرعت کلیدزنی بالاتری دارند.

طبق تصویر زیر در این حالت می توان از فضای خالی بین ماژول ها نیز استفاده کرد. بر خلاف کنترلرهای منطقی ماژولار این کار باعث اختلال در عملکرد سیستم رک نخواهد شد. یکی دیگر از مزایای ویژه مدل رک قابلیت استفاده از دو CPU در کنار یکدیگر است. در این نوع PLC با معیوب شدن یکی از CPU ها بالافاصله پردازنده دوم وارد عمل شده و وظایف سیستم بدون قطعی ادامه پیدا خواهد کرد.

به طور کلی، انواع مختلف پی ال سی ها در چهار دسته کلی قرار می گیرند. ما در ادامه این متن، نه تنها به معرفی و بررسی کلی و دقیق این چهار دسته بندی می پردازیم، بلکه برخی از برند های معروف تولیدکننده پی ال سی ها را نام می بریم و به بررسی ان ها می پردازیم. بدون تردید، کمپانی زیمنس آلمان در ردیف معتبرترین تولیدکنندگان پی ال سی در سطح جهان محسوب می شود.

خرید اقساطی پی ال سی

C7 به صورت کمپکت بوده و انواع مختلف دارد که توانایی آنها با هم متفاوت است. برای برنامه نویسی این PLC ها علاوه بر STEP7 زیمنس نرم افزار Protool نیز روی کامپیوتر مورد نیاز است که با استفاده از آن میتوان پیکر بندی و تنظیمات پنل مانیتورینگ زیمنس را انجام داد. پی ال سی مخفف عبارت Programmable Logic Controller است، که به معنای کنترل‌کننده منطقی قابل‌برنامه‌ریزی است. مینی پی ال سی‌ها تعدادی بین 128 تا 512 ورودی-خروجی را پشتیبانی می‌کنند که البته باز هم برای یک سیستم کنترلی میزان قابل توجهی است.

انواع برند های پی ال سی:

توسط دکتر زادان فرخ

دکتر زادان فرخ متخصص قلب هستم