اصول ست کردن ترکیب رنگ موکت با فرش ✔️ خدمات دکوراسیون داخلی

قالیچه به فرش هایی دست بافتی گفتی می شود که ابعاد آن از 4 متر مربع کمتر باشه و به دو دسته اصلی قالیچه سجاده ای و قالیچه پرده ای نیز تقسیم بندی می شود. فرش مدرن و کلاسیک نیز یکی دیگر از دسته بندی هایی می باشد که برای فرش های دستباف استفاده می شود، که البته لازم است به این موضوع اشاره کنیم که این تقسیم بندی برای فرش های ماشینی نیز صادق می باشد. ۶ متر باشند، قالی گفته میشود که بسته به اندازه به آنها قالی های کوچک، متوسط، بزرگ و بسیار بزرگ نیز می گویند. بافندگان از شانه های سنگین خود که از چوب وفلز ساخته شده اند برای زدن پودها و گره ها استفاده می کنند بطوریکه تار و پود ها به شدت در هم تنیده می شوند و بنابراین سطح فرش بسیار فشرده است و هیچگونه سنگریزه و شن و یا هر چیز ریز دیگری نمی تواند در آن نفوذ کند.

6. فرش دستباف فراهان: فرشی با دوام که با پشم با کیفیت زخیم بافته می شود و ارتفاع پرزهای آن اصولا بسیار کوتاه می باشد که البته باید دقت کنید که این توضیحات در مورد فرش فراهان کلاسیک و قدیمی می باشد. ناگفته نماند که این محصولاتت بی نظیر با وجود زیبایی فاخر و ستودنی در داشتن مقاومت در برابر فشار ، سایش و پاخوردگی عملکرد ضعیف تری نسبت به فرش های ۷۰۰ شانه دارند چراکه فرش های لوکس نخ خاب کوتاه تر و ضخامت و قطر کم تری داشته و در عین حال از الیافی بسیار نازک و مقاوم بافته شده اند .

1. فرش های دستباف روستایی: فرش هایی که می توان آنها را به عنوان نماد پیدایش قالی های دست بافت معرفی کرد. پلی پروپلین یا همان الفین را باید از محبوبترین الیاف مورد استفاده در فرشهای ماشینی دانست.این فرشها که تقریباً ۳۰ درصد بازار فرش ماشینی را به خود اختصاص دادهاند. فرش درشت باف: فرشی است که رج شمار آن بین ۱۵ تا ۳۰ رج است. حالا میخواهیم با توجه به جواب سوال های بالا و مواردی که الان ذکر کردیم ببینیم چگونه میتوانیم فرش ماشینی زیر پایمان را انتخاب کنیم. اما امروزه فرش های این منطقه به خاطر نظم و در گره و تار و پود زبانزد می باشند.

این قوانین و اصول دکوراسیون برای کمک به زیباتر شدن خانههای ما به خرید اینترنتی فرش وجود آمدهاند. به این صورت که پود کلفت از زیر موج یا زیگزاگ رد میشود و پود نازک به صورت شل از بالای موج رد شده و به کمک دفه یا دفتین روی پود کلفت خوابانده می شود در نتیجه گره ها از پشت فرش ،در یک راستا قرار می گیرند وغالبا پود کلفت و نازک دیده نمی شود. 6. فرش کرک ابریشم: این نوع فرش ها که به خاطر قیمت بالا خیلی رایج نمی باشد دارای پرزی از کرک و چله ای ابریشمی می باشد که گاهاً جنس چله از جنس پنبه یا همان کتان می باشد. پژوهشگران بر این عقیدهاند که ترکستان، ایران و قفقاز میباید مهد اولیهٔ این هنر بوده باشند. 6. فرش دستباف هریس: فرش هریس یکی از نمادهای هنر ایران و ایرانیان در جهان می باشد که دیدن نقش و نگارهای آن نزدیک به خوبی بازگو کننده دلیل محبوبیت این فرش در دنیا می باشد.

فرش طرح دار

تنوع در روش تولید، اندازه، جنس، کیفیت، ظرافت، نفاست، و گونه گونی طرح، رنگ و تفاوتهای ظاهری و ساختاری همگی باعث شده است که فرشی دستباف ایران دارای فرآوردههای خاصی باشد که هر یک نام مشخصی دارد. 2. فرش تمام ابریشم: فرش های دستبافی که دارای زیبایی و قیمت بالایی می باشد و در آن الیاف استفاده شده در پرز و چله از جنس ابریشم می باشد. 1. فرش دستباف کرمان: فرش دستباف کرمان را میتوان در دسته فرش های طبیعت گرا، پرکار و پر استفاده از نقش مایه های ریز در سراسر قالی دانست که معروف ترین طرح های آن عبارتند از: سبزیکار، واگیره ای، درختی، بته ای، قاب قرآنی، تصویری، افشان و…

شباهت بسیار زیادی به فرش دستباف دارد. متراژهای فرش دستباف می تواند مقادیر مختلفی را به خود بگیرد، اما 4 استاندارد کلی وجود دارد که بیشترین میزان فروش را دارد، 6 متری، 9 متری، 12 متری و 24 متری. پیش از خرید این کالا لازم است که به چند نکتهی مهم توجه کنید. اگر اختلاف رنگی در پرز فرش وجود داشته باشد، مشخص میشود که از رنگ جوهر استفاده شده و در زمان شست و شو رنگ پس میدهد. 8. فرش دستباف ساروق : ساختار کلی و نوع بافت اصلی فرش ساروق ریز بافت می باشد که اندازه پرزها در آن بسیار کوتاه می باشد.

پیشینهٔ درهمتنیدنِ الیاف در ایران برای تولید منسوجات بهخصوص پارچه، به هزارهٔ پنجم پیش از میلاد میرسد. تاریخچهٔ بافت قالی (یا فرش) تا آنجا که دانسته شدهاست، به هزارهٔ پنجم و ششمِ پیش از میلاد در آسیای مرکزی برمیگردد. نظم در بافت قالی های این منطقه تا حدی وجود دارید که گاهاً به سختی می توان آنها را از فرش های ماشینی تشخیص داد. اخیرا رنگ های دودی، طوسی، نقره ای و زغالی در فرش ماشینی و به ویژه فرش مدرن رایج شده است. آثار گرانبها و زیبایی که از بخشهای مختلف ایران به دست آمده، گواه آن اند که منسوجات ارزشمند و بحثبرانگیزی در این دوران وجود داشتهاند، ازجمله تابوت سفالی دوران دالما، همچنین آیینهٔ مسیِ زنگزدهٔ نوعِ ایلامی در سیلک و سایر مناطق. منظور از موکت تیره، طیف رنگی یک یا دو درجه تیره تر از رنگ دلخواه تان است. موکت به رنگ خنثی و طیف رنگ روشن هماهنگی خوبی با فرش کلاسیک لاکی دارد.

انواع خاصی از فرش در هر زمان مفروضی محبوبترند، بنابراین فرشهای باب روز، حداقل برای مدتی گرانتر فروخته میشوند. علاوه بر این، باید اضافه کنیم که فرشهای ماشینی اکریلیک معمولاً دوام خوبی دارند و بنابراین بیشتر افراد هنگام خرید و انتخاب فرشهای ماشینی از این مدل پیروی می کنند. به طور کلی به قالیچه هایی که مساحت آن ها کمتر از متر مربع باشد. یا گزنفون مورخ، فیلسوف و سردار آتنی که در سال ۴۰۱ پیش از میلاد به جنگ با ایرانیان باستان پرداخته، گزارش کردهاست که ایرانیان عادت دارند روی قالیهای نرم استراحت کنند. هومر حماسهسرای معروف سدهٔ هفتم پیش از میلاد یونان صحبت از «کاناپهای که با یک قالی ارغوانی مفروش شده بود» میکند. از گذاردن مستقیم نوک تیز پایه صندلی، مبل و یا میز بر روی فرش خودداری کنید.

بهترین نخ استفاده شده در فرش ماشینی نخ 100% اکرولیک هست منظور از 100% یعنی تمام الیاف تار فرش اکرولیک باشد . ناگفته نماند که شانه و تراکم همزمان بر کیفیت و ظاهری فرش تاثیر گذار خواهد بود اما تاثیر ایجاد شده بر ظاهری قوی تر از تاثیر ایجاد شده بر کیفیت و ویژگی های فنی است . محال است از فرش های با کیفیت و زیبای فرش اصل دیدن نمایید و قیمت ارزان این محصولات شما را برای خرید وسوسه نکند . برخی از ویژگیهای فرش تبریز باعث شده هیچ نمونهی داخلی و خارجی؛ هم رده و همتراز با این فرش نباشد. باغ یادآورندهی بهشت موعود، رایج ترین نمونهی منظره بافی است. قطعاً قالی را می توان نسبت به سایر ابعاد فرش که در ادامه آشنا می شویم، محبوب ترین و پر کاربردترین گزینه معرفی کرد، تا جایی که حتی ما از نام قالی به عنوان جایگزین فرش نیز استفاده می کنیم.

در این نوع قالی ها، تارها به اندازه تقریباً یک قطر نخ با یکدیگر فاصله دارند. فرش یا قالی تمام ابریشم ، اصطلاحا به فرش هایی گفته می شود که تمام نخ های پرز و یا به اصطلاح تمام نخ های خاب فرش و چله آن از ابریشم باشد. به طور کلی به به قالیچه های کوچکی که به اندازه ی پاگرد جلوی در بافته می شود در اصطلاح پادری می گویند. طرحی که پشت فرش ماشینی دیده میشود، به اندازهی طرح پشت فرشهای دستباف رنگارنگ نیست. بافت تخت یک پوده است و به شیوهی حصیری بافته میشود یعنی در هر رج، چله زیر و رو می شود و تارها، یکی در میان از پشت قالی دیده میشوند. فرش را روی سطح صافی قرار دهید یا اگر فرش کوچکی دارید، آن را از جایی آویزان کنید. در برابر نور خورشید به نسبت مقاوم است و رطوبت کمتری را به خود جذب میکند.

بارزترین ویژگی این دسته ظرافت بافت و ظاهر زیبای فرش ها است . بعضی از فرش های شنل با استفاده از ترکیبی از چند نوع الیاف بافت میشود که به آن فرش درصد دار گفته میشود. قالی های یزد همیشه نسبت به قالی های کرمان ارزش کمتری داشته اند. عمر و ماندگاری فرش دست باف نسبت به همه ی کف پوش های دیگر بیشتر است و برای پاکیزگی و تنظیف قابلیت بسیار بالایی دارد. کشور ایران بزرگ ترین تولید کننده و صادر کننده فرش دستباف می باشد که می تواند تا سه چهارم تولید جهانی را بر عهده داشته باشد همچنین این کشور دارای بزرگ ترین فرش دست بافت تاریخ که 5600 متر مربع اندازه آن است را دارا می باشد به دلیل وجود تنوع فراوان در بین فرشهای دست بافت همه ساله نمایشگاه های صنایع دستی و فرش در سراسر ایران و حتی نقاط دیگر جهان راه اندازی می شود.

رنگ سرمهای یکی از مناسبترین رنگها برای مبل است. در فرش دستباف مدرن جنس کار عوض نشده است و چیزی که تغییر کرده است نوع طراحی، بافت، شکل ظاهری، رنگها و کمی هم مواد اولیه استفاده شده می باشد که مهمترین آن استفاده از نقوش ریز و مینیمال می باشد که دارای اشکال هندسی ساده و حجیم می باشد که این اشکال با فاصله زیاد از هم دیگر قرار گرفته است. البته گاهاً مشاهده می شود که افراد ترجیح می دهند متراژهای 6 و 9 متری را انتخاب کنند که بتوانند در زمان تپغییر دکوراسیون و یا تغییر آپارتمان با انعطاف و قدرت عمل بالایی همراه باشند. همانطور که می دانید دسته بندی اصلی که در مورد فرش وجود دارد؛ دو مورد ماشینی و دستباف می باشد که ما در گذشته راه های تشخیص فرش دستباف و ماشین را به طور دقیق بررسی کرده ایم و در این مقاله سراغ انواع فرش دستباف رفته ایم و آن را از نظر متراژ، جنس، بافت و طرح که مهمترین مشخصات یک قالی برای خرید می باشد، بررسی خواهیم کرد.

۸۰/۰ متر باشد ذرع و چارک اطلاق می شود.

فرش کلاردشت که به فرش«خرسک» نیز شهرت دارد، یک هنر بومی این منطقه بوده و نقشههای موجود در آن نیز الهام گرفته از تراوشات ذهنی است و بهعبارتی با توجه به زمختی که دارد، برگرفته از طبیعت و موقعیت کوهستانی سرمای سخت این منطقه است و با گذر زمان بهعلت مهاجرت از دیگر استانها مثل کرمانشاه، فارس و کردستان به مازندران و کلاردشت این هنر به این منطقه راه یافته است. فرشی که آن را انبوب نیز گویند… البته توجه داشته باشید که در استفاده از رنگ طلایی زیادهروی نکنید. استفاده از رنگ صورتی نیز برای مبل چندان باب نیست و هرکسی دست به انتخاب آن نمیزند؛ اما کافیاست تا تصویری از دکوراسیون مبلمان صورتی رنگ با فرش سفید ببینید تا این ذهنیت را کنار بگذارید. در بین انواع فرش دستباف این نوع قالی ها دارای قیمت بالاتری نسبت به سایر گزینه ها می باشد و امروزه نیز نمونه های جدیدی در نمایشگاه ها ارائه می شود که ادعای هزاررج را دارند.

با نگاهی به نقشهٔ جغرافیا امروزه منطقهٔ وسیعی شامل کشورهای آسیای صغیر، ترکیه، قفقاز، ایران، ترکمنستان، پاکستان، افغانستان، هند، تبت، چین، مصر، اسپانیا و حتی کشورهای شبهجزیرهٔ بالکان مانند رومانی را مییابیم که هنر و صنعت قالیبافی در آنها وجود دارد؛ ولی آنطور که پژوهشگران گفتهاند، ایرانیان نخستین قومی بودهاند که به قالیبافی پرداختند و در این زمینه سرآمد جهانیان شدند. اگر چه ماشین آلات نیز میتوانند فرشهایی که دارای یکنواختی و کیفیت بالا هستند را تولید کنند اما فرشهای دستباف دارای گرههای قوی تر و با دوامی بالاتر بوده و از مواد بهتری ساخته شدهاند. این ارزان بودن نیز دلیل دارد و آنهم قیمت پایین و در دسترس بودن مواد اولیه این نوع فرش ها می باشد و اگر دنبال یک خرید اقتصادی برای خودتان می باشید توصیه می کنیم که حتماً فرشهای با جنس پشم بیشتر دقت کنید. قیمت فرش فانتزی ماهور هم قیمت فرش 1200 شانه تراکم 3600 گل برجسته است چون با نخ اکریلیک که بهترین جنس نخ است، بافته شده است.

در این میان، مجتمع تجاری یا مرکز خرید «سرای ابریشم» هم، با معماری ساختمانی خاص به عنوان یک فروشگاه بزرگ تخصصی عرضه فرش های ماشینی، فعالیت خودش را شروع کرده است. البته در این میان، از قالیهای كرمان، تاثیر بیشتری گرفتهاست؛ مخصوصا از زمانی که در بافت قالی، از نقشه استفاده میشود. فرش که به آن قالی هم گفته می شود، در واقع پوششی است که ایرانیان از زمانهای گذشته تا به امروز برای نرم نگهداشتن بسترشان قالی پهن میکنند. ۱۰/۱ متر می باشد ذرع و نیم گفته می شود. ۸۰/۰ متر باشد ذرع و چارک اطلاق می شود. بهترین مارک فرش دستباف که فرش های مدرن ارائه می دهند؟ بسیاری از فرش های تبریز در نهایت ظرافت و دقت بافته شده و بسیار نازک رویهگیری میشوند. گام سوم: از شوینده مناسب و مخصوص استفاده کنید! طرح گنبد نیز یکی از طرح های فرش تبریز است که در آن از رنگهای لاکی و آبی به عنوان رنگ غالب و زمینه استفاده شده است.

توسط دکتر زادان فرخ

دکتر زادان فرخ متخصص قلب هستم