بيمارستان تخصصی و فوق تخصصی شهريار تهران

سازمان جهانی بهداشت پیوسته در حال ارزیابی تحقیقات جاری درباره دوره انتقال بیماری کووید-19 است و به اعلام جدیدترین یافتهها ادامه خواهد داد. به نظر میرسد که احتمال انتقال کووید-19 از طریق مدفوع افراد مبتلا، کم است. و نیز احتمال کمی وجود دارد که از طریق بستههایی که در شرایط متفاوت و دماهای مختلف، جابهجا، ارسال و صادر شدهاند، به بیماری کووید-19 مبتلا شویم. آیا ممکن است از طریق تماس با حیوانات به کووید-19 مبتلا شویم؟ احتمال ابتلا به کووید-19 از طریق تماس با فردی که هیچ علائمی ندارد، بسیار کم است. با اینکه بعضی از روشهای درمانی خانگی، سنتی و جدید، ممکن است علائم بیماری کووید-19را کاهش یا تسکین دهند؛ اما باید بدانیم تا امروز هیچ دارویی برای پیشگیری و درمان این بیماری ساخته نشده است. بعضی از بیماران ممکن است علائم دیگری مثل درد و کوفتگی، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال داشته باشند. هنوز دقیقاً مشخص نیست کووید-19 از چه حیوانی به انسان منتقل شده است. در محل سکونت بیشتر افراد، هنوز احتمال ابتلا به کووید-19 پایین است.

تماس با این مراکز به ارائه دهنذگان خدمات سلامت کمک میکند تا را سرعت شما را به مناسبترین مراکز هدایت کنند. اگر بیمار نیستید و از فرد مبتلا به این بیماری مراقبت نمیکنید، با زدن ماسک، فقط آن را هدر میدهید. چرا باید از فرد بیمار فاصله بگیریم؟ ضعف و دمانس: در برخی موارد، عوارض جانبی داروها ممکن است منجر به پیشرفت و یا بدتر شدن این علائم شود (به عنوان مثال به علت خستگی ناشی از داروها و یا تغییرات شناختی). بنابراین است ممکن است شما بیماری را از فردی بگیرید که به عنوان مثال فقط سرفههای خفیفی دارد و احساس بیماری نمیکند. حتما پیش از مراجعه تماس بگیرید و اگر اخیراً سفر کردهاید یا با افرادی که تازه از سفر برگشتهاند در ارتباط بودهاید، حتما این موارد را به درمانگرتان بگویید. اگر تب دارید، سرفه میکنید و به سختی نفس میکشید، به پزشک مراجعه کنید و قبل از مراجعه حتماً تماس بگیرید. در هر وضعیتی، اگر تب دارید، سرفه میکنید و بهسختی نفس میکشید، باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید تا احتمال ابتلا به بیماری (عفونت) شدید را کاهش دهید. اگر خارج از خانه کار ضروری دارید، برای تأمین موادغذایی نیاز است خرید بروید یا قرار است فرد دیگری اقلام موردنیازتان را بیاورد، حتماً ماسک بزنید تا دیگران را بیمار نکنید.

هنوز بهطور قطعی مشخص نیست که ویروس عامل بیماری کووید-19 تا چه مدت روی سطوح زنده میماند، اما عملکرد این ویروس شباهت بسیاری به انواع دیگر ویروسهای کرونا دارد. هنوز خیر. تا امروز هیچ واکسن یا داروی ضدویروسی بهطور خاص برای این بیماری ساخته نشدهاست. خیر. آنتیبیوتیکها هیچ تأثیری در جلوگیری از ابتلا به بیماریهای ویروسی ندارند و فقط در درمان عفونتهای باکتریایی مؤثر هستند. که از سرماخوردگی تا ابتلا به بیماریهای شدیدتری مثل سندروم تنفسی خاورمیانه (مرس-MERS) و سندروم تنفسی حاد (سارس-SARS) متغیر هستند. چرا قبل از مراجعه اول تماس بگیریم؟ وقتی به بازارهای فروش حیوانات زنده میروید، برای حفاظت از خود، از لمس حیوانات و سطوحی که با حیوانات تماس داشتهاند، خودداری کنید. دولت و مسئولین حوزه سلامت با تشخیص هر نمونه جدید از ابتلا به کووید-19، اقداماتی اساسی انجام میدهند. به توصیههای مسئولین بهداشت و سلامت در محل زندگی خود، عمل کنید. سازمان جهانی بهداشت در حال سازماندهی فعالیتهای موجود برای ساخت واکسن و دارو جهت پیشگیری و درمان بیماری کووید-19 است. تا از آلودگی موجود در غذاهای خام (پختهنشده) و محصولات حیوانی خام یا نیمپزشده، در امان بمانید.

3- ماسک را بردارید و خوب وارسی کنید تا پاره یا سوراخ نباشد. 8- بعد از استفاده، ماسک را درآورید، همزمان با درآوردن کشها از پشت گوشهایتان، ماسک را از جلوی دهان و لباسهایتان دور کنید تا با سطح آلوده ماسک، هیچ تماسی پیدا نکنند. از ماسکهای پزشکی استفاده کنید، تا این کالای کمیاب را هدر ندهید و همچنین از استفاده اشتباه جلوگیری کنید (توصیههای استفاده از ماسک را مطالعه کنید). چراکه این موارد ممکن است ناشی از عفونت دستگاه تنفسی و مشکلات جدی دیگر باشد. بلافاصله بعد از سرفه و عطسه، دستمال کاغذی خود را دور بیاندازید. حتما بعد از اینکه ماسک را یکبار استفاده کردید، آن را دور بیندازید. فقط در صورتی ماسک بزنید که یا علائم بیماری کووید-19 را دارید (مخصوصاً سرفه) و یا از فردی که ممکن است این بیماری را داشته باشد مراقبت میکنید. با این وجود، در حال حاضر مناطق و شهرهایی در جهان با طغیان این بیماری مواجه هستند. با این وجود، این بیماری میتواند مشکلات جدیتری را ایجاد کند: از هر 5 نفر مبتلا، یک نفر نیاز به مراقبتهای بیمارستانی دارد. با این وجود، بیماران مبتلا برای کاهش علایم بیماری باید تحت مراقبت قرار بگیرند. در چین و چند کشور دیگر، مسئولان موفق شدهاند روند طغیان این بیماری را کاهش داده یا متوقف کنند.

این بیماری در سالمندان و افرادی با بیماریهای زمینهای (مثل فشار خون بالا، بیماریهای قلبی، سرطان و دیابت) بیشتر از سایر افراد، به شکل شدید بیماری بروز پیدا میکند.این درحالی است که همچنان درمورد اینکه کووید-19 چگونه انسان را مبتلا میکند در حال آموختن هستیم. در سالمندان و افرادی که بیماریهای زمینهای مثل فشار خون بالا، بیماریهای قلبی یا دیابت دارند، احتمال وخامت بیماری بیشتر است. زیرا پرهیز از ارتباط با دیگران و خودداری از مراجعه غیرضروری به مراکز درمانی، به ارائه مؤثرتر اقدامات پزشکی کمک میکند و همین موضوع باعث میشود شما و دیگر افراد از ابتلا به کووید-19 و دیگر بیماریهای ویروسی مصون بمانید. زیرا افراد با عطسه یا سرفه حجم زیادی از قطرکها ی ریز را از دهان و بینی شان به اطراف پخش می کنند. از فردی که سرفه یا عطسه میکند، حداقل 1 متر (3 فوت) فاصله بگیرید. به همین دلیل، مهم است که از فرد مبتلا به کووید-19 حداقل 1 متر (یا 3 فوت) فاصله بگیرید.

یعنی دستها را با آب و صابون بشویید (بهخصوص اگر بوضوح کثیف شده باشند) یا با محلول ضدعفونیکننده حاوی الکل تمیز کنید. چرا باید بطور مرتب دستها را بشوییم؟ مبتلایانی که سابقه بیماریهای جدی دارند، باید در بیمارستان بستری شوند. با رعایت بهداشت تنفسی میتوانیم از ابتلای خود و اطرافیانمان به بیماریهای ویروسی مثل سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کووید-19 جلوگیری کنیم. مطمئن شوید که هم شما و هم اطرافیانتان بهداشت تنفسی را رعایت میکنید. سازمان جهانی بهداشت به هیچ وجه پیشگیری یا درمان کووید-19 با مصرف خودسرانه دارو به خصوص آنتی بیوتیک را توصیه نمیکند. اقدامات زیر هیچ تأثیری در جلوگیری از ابتلا به کوید-19 ندارند و حتی ممکن است مضر هم باشند. از سال 2003 به بعد، در هیچجای جهان، طغیان سارس مشاهده نشده است. در سال 2003، از نظر ساختار ژنتیکی بهم مرتبط هستند، اما بیماریهایی که ایجاد میکنند کاملاً متفاوت است. تعداد زیادی از ویروسهای کرونا که تاکنون شناختهشدهاند، موجب ابتلا به طیفی از عفونتهای دستگاه تنفسی در انسانها میشوند. چون دستهای ما با سطوح زیادی در تماس هستند و ممکن است آلوده به ویروس باشند. چون قطرکهای تنفسی عامل انتقال ویروس هستند. بیماری کووید-19 نیز عامل ویروسی دارد، بنابراین آنتیبیوتیک بر آن بیتأثیر است.

یک برنامه ی مفید کاهش دوز و موارد آموزش به بیمار در کار آزمایی هایی به نام EMPOWER و D-PRESCRIBE موجود است. همکاری با اقدامات کنترل بیماریها، به کاهش احتمال ابتلای شما و کاهش روند انتشار ویروس کمک میکند. برای حفاظت خودم و جلوگیری از انتشار بیماری، چه کار کنم؟ اگرچه تحقیقات اولیه نشان میدهدکه در برخی موارد ویروس ممکن است در مدفوع وجود داشته باشد ولی با اینحال انتشار ویروس از طریق مدفوع ویژگی اصلی شیوع این بیماری نیست. ممکن است از طریق حیوان خانگیام به کووید-19 مبتلا شوم؟ بله. احتمال آلودگی محصولات با بسته بندی کارخانه ای از طریق فرد مبتلا، کم است. تا امروز مطالعات نشاندادهاند که روش اصلی انتقال ویروس عامل کووید-19، از طریق تماس با قطرکهای تنفسی است و نه از طریق هوا. مطالعات نشانمیدهند که ویروسهای کرونا (از جمله اطلاعات اولیه در مورد ویروس عامل کووید-19) ممکن است از چندین ساعت تا چندین روز روی سطوح زنده بمانند.

به محض کسب اطلاعات بیشتر درباره تخمین مدت دوره نهفتگی یا کمون، اطلاعات بهروزرسانی میشود. پس کاملا طبیعی است که افراد نگران تأثیر طغیان این بیماری بر خود یا عزیزانشان باشند. کارکنان بخش سلامت، کسانی که از بیماران مراقبت میکنند، افراد با علائم تنفسی مثل تب و سرفه. همین موضوع از گسترش احتمالی کووید-19 و سایر ویروسها جلوگیری میکند. سازمان جهانی بهداشت روزانه اطلاعاتی مربوط به وضعیت کووید-19 درسرتاسر جهان منتشر میکند. از اینرو سازمان جهانی بهداشت به مردم تأکید میکند تا هوشمندانه از ماسکها استفاده کنند. اما ما میتوانیم برای برطرف شدن نگرانیهایمان خوب از خودمان، عزیزانمان و جامعهمان مراقبت کنیم. سارس کشندهتر از کووید-19 است اما شیوع کمتری دارد. چرا قبل از مراجعه زنگ بزنیم؟ 2- قبل از دست زدن به ماسک، حتماً دستهایتان را با آب و صابون بشویید و یا با محلولهای ضدعفونیکننده حاوی الکل تمیز کنید. آیا ویروسی که عامل ابتلا به کووید-19 است از طریق هوا منتقل می شود؟ مثلا، سارسکووی (SARS-CoV) از طریق گربه زباد و مِرسکووی (MERS-CoV) از طریق شتر عربی به انسان منتقل شدند. این بیماری میتواند از طریق قطرکهایی که با سرفه یا بازدم از دهان و بینی فرد مبتلا به کووید-19 به اطراف پخش میشود، به دیگران نیز سرایت کند.

در صورت امکان از سفر به این مناطق خودداری کنید؛ بهخصوص اگر سالمند هستید یا دیابت، ناراحتی قلبی یا کلیوی دارید. زیرا احتمال ابتلای شما به کووید-19 در این مناطق بیشتر است. با این حال، چندین کارآزمایی بالینی برای آزمودن داروهای سنتی و جدید در حال انجام است. اگر اخیراً به جایی سفر داشتهاید، حتما این موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید. راه اصلی اانتشار این بیماری، از طریق قطرکهای تنفسی است که با سرفههای فرد مبتلا در محیط پخش میشود. به هرحال، وجود خطر انتقال از طریق مدفوع، دلیل مضاعفی است تا دستها را مرتباً بعد از استفاده از توالت و قبل از غذا خوردن بشوییم. گاهی انسانها نیز از طریق حیوانات به این ویروس مبتلا و باعث انتقال آن به افراد دیگر میشود. آیا ممکن است از طریق مدفوع فرد بیمار، به کووید-19 مبتلا بشویم؟ بازگشت علائم می تواند با استفاده از جایگزین های غیر دارویی و یا شروع مجدد درمان دارویی با حداقل دوز موثر کنترل شود و همزمان پایش مستمر بیمار و در نظر گرفتن کاهش مجدد دوز دارو برای وی صورت گیرد. عدم تبعیت از مصرف دارو: عدم تبعیت از مصرف دارو ها می تواند به دلایلی همچون عدم رضایت از دارو ها، سختی در مصرف دارو، بروز عوارض جانبی و یا عدم فایده مصرف دارو برای بیمار می باشد.

اگر در نزدیکی یک فرد مبتلا به کووید-19 باشید و آن فرد سرفه کند، شما از طریق تنفس این قطرکهای حامل ویروس ممکن است به این بیماری مبتلا شوید. کووید-19 عموماً از طریق قطرکهای پخش شده هنگام سرفه یا عطسه یا حرف زدن فرد بیمار منتقل میشود. بهداشت تنفسی به معنای پوشاندن دهان و بینی با آرنج خم شده یا دستمال کاغذی در هنگام عطسه و سرفه است. موثرترین راههای پیشگیری از ابتلا به کووید-19، عبارتند از: شستوشوی مرتب دستها، استفاده از دستمال کاغذی یا آرنج خم شده برای پوشاندن صورت در هنگام سرفه و رعایت فاصله حداقل 1 متری (3 فوت) از افرادی که سرفه یا عطسه میکنند. موثرترین راهها برای محافظت از خود و دیگران در برابر کووید-19 عبارتند از: شستشوی مرتب دستها، استفاده از دستمال کاغذی یا آرنج خم شده برای پوشاندن صورت در هنگام سرفه و رعایت فاصله حداقل 1 متری (3 فوت) از افرادی که سرفه یا عطسه میکنند. با ماندن در خانه، فاصله خود با سایرین را رعایت کنید.

در بسیاری از کشورها موارد ابتلا به ویروس جدید کرونا مشاهده شده و در چندین کشور نیز طغیان این بیماری گزارش شدهاست. دوره نهفتگی یا کمون بیماری، یعنی مدتی که از زمان ورود ویروس به بدن تا بروز علائم بیماری طول میکشد. با لمس چشمها، دهان و بینی با دستهای آلوده، ویروس به آنها منتقل شده، از طریق این نواحی به بدن شما وارد میشود و میتواند شما را بیمار کند. جدیدترین اطلاعات درباره طغیان بیماری کووید-19 را از طریق وبسایت سازمان جهانی بهداشت و مسئولین بهداشت عمومی کشور یا محل زندگیتان، پیگیری کنید. سازمان جهانی بهداشت بیوقفه، جدیدترین تحقیقات این موضوع و دیگر موضوعات مرتبط با کووید-19 را رصد میکند و بهمحض انتشار یافتههای جدید، حتما اطلاعات را بروزرسانی خواهد کرد. طغیان کووید-19 میتواند کنترل شده و انتشار آن متوقف شود، همانطور که در چین و چند کشور دیگر اتفاق افتاده است. چون مسئولین بهداشت و سلامت کشور و محل زندگی شما، تازهترین اطلاعات مربوط به وضعیت بیماری در منطقه شما را در دست دارند. سازمان جهانی بهداشت به محض انتشار نتایج این آزمایشها، اطلاعات بهروز را منتشر میکند. تازهترین وضعیت مناطق آلوده به کووید-19 را دنبال کنید (شهرها یا مناطقی که کووید-19 در آنها بطور گسترده در حال انتشار است).

آیا مصرف آنتیبیوتیک در جلوگیری از ابتلا به کووید-19 یا درمان آن مؤثر است؟ آیا کووید-19 از فرد فاقد علائم بیماری، به دیگران منتقل می شود؟ این کار همچنین برای حفاظت از خودتان، جلوگیری از گسترش ویروس و ابتلای دیگران مؤثر است. این ویروس تا چه مدت روی سطوح زنده میماند؟ این قطرکها ممکن است حامل ویروس باشند. رایجترین دوره کمون این بیماری 5 روز است. ویروس کرونایی که به تازگی کشف شده است موجب بیماری عفونی کووید-19 میشود. اگر فکر میکنید سطحی به ویروس آلوده است، به راحتی میتوانید با موادضدعفونیکننده تمیزش کنید تا از خود و دیگران در برابر ابتلا به این بیماری محافظت کنید. چرا نباید به این نقاط سفر کنیم؟ آسیب های درمان با این دسته ی دارویی شامل افزایش خطر کلستریدیوم دیفیسیل، شکستگی مفصل ران و اختلال در جذب ویتامین B12 می باشد. برای مراقبت از خود، حتما دستهایتان را بطور مرتب و با دقت بشویید. 9- بلافاصله بعد از درآوردن ماسک، آن را در سطل زباله دردار بیندازید. روش صحیح پوشیدن، درآوردن و دورانداختن ماسک چیست؟ کمبود ماسک مشکلی جهانی است. 6- ماسک را روی صورت بگذارید.

با اینحال همچنان شرایط غیرقابل پیشبینی است؛ بنابراین پیوسته آخرین اخبار درباره طغیان این بیماری را دنبال کنید. آنتی بیوتیکها فقط باید با تجویز پزشک برای درمان عفونتهای باکتریایی استفاده شوند. آیا باید برای حفاظت از خودم ماسک بزنم؟ سعی کنید با فشردن نوار نازک فلزی یا قسمتی که سفتتر است، ماسک را متناسب با بینیتان حالت دهید تا ثابت بماند. با اینکه در هنگکنگ یک مورد از ابتلای یک سگ به این بیماری گزارش شده بود، تا امروز هیچ موردی از اینکه سگ، گربه و هرگونه از حیوانات خانگی ممکن است کووید-19 را منتقل کنند، گزارش نشده است. این ویروس نوظهور و بیماری ناشی از آن، تا قبل از شروع طغیان اخیر در دسامبر سال 2019 در شهر ووهان،کشور چین، ناشناخته بود. زیرا ویروسهایی که ممکن است روی دستهایتان باشند با شستشوی (صحیح) دستها با آب و صابون و یا استفاده از محلولهای ضدعفونی کننده حاوی الکل، از بین میروند. دستهایتان را با آب و صابون بشویید یا با محلولهای ضدعفونیکننده حاوی الکل تمیز کنید.

ویروسهای کرونا خانواده بزرگی از ویروسهای شایع در سایت 3m-healthtourism حیوانات هستند. 10- حتما بعد از درآوردن و دورانداختن ماسک ، بهداشت دستها را رعایت کنید. 7- پایین ماسک را به سمت چانه بکشید تا دهان و چانه کامل پوشانده شوند. دستهایتان را بطور مرتب و کامل با آب و صابون بشویید یا با محلولهای ضدعفونیکننده حاوی الکل تمیز کنید. اولین و مهمترین کار، شست و شوی مرتب و کامل دستها و رعایت بهداشت تنفسی است. مطمئن شوید که محدودیتهای اعمال شده مرتبط با سفر، جابهجایی و دورهمیها را میدانید و رعایت میکنید. اقدام بعدی، دنبال کردن و رعایت موارد بهداشتی توصیه شده توسط مسئولین بهداشت در محل زندگیتان است؛ مثل اعمال محدودیتهای لازم در مسافرت رفتن، جابهجایی و دورهمیها. اگر پیش از مراجعه زنگ بزنید، این امکان را به ارائهدهندگان خدمات بهداشتی میدهید تا سریعاً شما را به مراکز درمانی مناسب ارجاع دهند. حتما نکات بهداشتی مرتبط با موادغذایی را رعایت کنید. چرا بهداشت تنفسی را رعایت کنیم؟ سازمان جهانی بهداشت پیوسته در حال ارزیابی تحقیقات جاری درباره راههای انتقال بیماری کووید-19 است و به اعلام جدیدترین یافتهها ادامه خواهد داد. بیماران دارای چندین نسخه یا مراجعه کننده به مراکز درمانی متعدد: افرادی که تحت مراقبت چندین پزشک قرار دارند و یا از یک مرکز درمانی به مرکز دیگری انتقال پیدا کرده باشند، ممکن است به طور سهوی مصرف داروهایی راکه باید برای بیمار قطع شود، ادامه دهند.

مراقبتهای لازم برای همه در مقابل ویروس جدید کرونا را مطالعه فرمایید. در صورت بروز تب، سرفه و تنگی نفس، حتما پیگیر مراقبتهای درمانی باشید. مراقبتهایی که در موارد فوق شرح داده شد را انجام دهید (مراقبتهای لازم برای همه). برای بیمارانی که در حال مصرف کمترین دوز دارو هستند، مصرف دارو به صورت یک روز در میان می تواند کمک کننده باشد. یک الگوریتم (الگوریتم 1) پیشنهاد می کند. آگاهی از شرایط محل زندگی و جایی که قصد رفتن به آن را دارید، مهم است. اگر احساس بیماری میکنید یا حتی فقط علائم خفیفی مثل سردرد، تب 37.3 درجه سانتیگراد یا بیشتر یا آبریزش بینی دارید، در خانه بمانید تا علائم برطرف شود. اگر احساس بیماری میکنید در خانه بمانید. چه کسانی احتمال دارد به نوع شدید بیماری کووید-19 مبتلا شوند؟ برای پیشگیری و درمان کووید-19 دارو یا درمان خاصی وجود دارد؟ آیا کووید-19 واکسن، دارو یا درمان خاصی دارد؟ آنتیبیوتیکها نباید برای پیشگیری یا درمان بیماری کووید-19 استفاده شوند. طبق تخمینهای موجود، مدت دوره کمون بیماری کووید-19 بین 1 تا 14 روز است.

توسط دکتر زادان فرخ

دکتر زادان فرخ متخصص قلب هستم