تحصیل در رشته تغذیه

از طرفی با شناسایی میکروارگانیسم های مفید برای بدن در حوزه تولید محصولات پروبیوتیک نیز کمک شایانی مینمایند؛ از این رو میکروبیولوژی رشته ای مرتبط با علوم تغذیه و بیوتکنولوژی سایت 3m-healthtourism است. رشته روانشناسی نیز جزو رشته های مرتبط با رشته علوم تغذیه است؛ متخصصین تغذیه که کار مشاوره ای انجام می دهند، باید روانشناسی قوی نیز داشته باشند، متخصصین مشاوره تغذیه ای از آنجا که مدام با افراد در ارتباط می باشند باید با نحوه ارتباط موثر با دیگران آشنایی داشته باشند، از طرفی متخصصین علوم تغذیه تاثیر مواد غذایی در روح و روان را نیز مطالعه مینمایند از این رو رشته روانشناسی رشته ای مرتبط با علوم تغذیه میباشد. کسانی که تمایل دارند برای دکتری علوم تغذیه امتحان دهند باید به مواد امتحانی تغذیه با ضریب ۵، فیزیولوژی با ضریب ۳ و بیوشیمی با ضریب ۳ و استعداد تحصیلی با ضریب ۱ آشنایی داشته باشند. کسانی که علاقه مند به این هستند که در گرایش سیاست های غذا و تغذیه آزمون دهند باید با مواد امتحانی تغذیه ضریب ۵، اصول و مدیریت برنامه ریزی راهبردی با ضریب ۲ و استعداد تحصیلی با ضریب ۱ آشنایی داشته باشند.

جامعه شناسی غذا و تغذیه از واحدهای درسی مشترک بین رشته کارشناسی آشپزی و دکتری سیاست های غذا و رشته علوم تغذیه است. اقتصاد خرد و اقتصاد کلان از مباحث مشترک بین رشته های اقتصاد، مدیریت و سیاست های غذا و رشته علوم تغذیه است. مباحث مربوط به فیزیولوژی بین رشته علوم تغذیه، تربیت بدنی و سایر رشته های پیراپزشکی مشترک است. در واقع یک متخصص و کارشناس علوم تغذیه با توجه به توانمندی های خود میتواند میانگین درآمد ماهیانه خود را افزایش دهد. افراد با توجه به علاقه و توانمندی های خود می توانند در هر یک از گرایش های علوم تغذیه شرکت نمایند. کشور هلند از دیگر کشورهای مورد توجه می باشد که ایرانیان تمایل زیادی به مهاجرت به این کشور دارند. زبان تحصیل رشته علوم تغذیه در کشورهای مختلف با توجه به پارامترهای متعددی تعیین میشود. موسسه مهاجرتی GO2TR در این نوشتار در رابطه با رشته علوم تغذیه، دانشگاههای برتر رشته علوم تغذیه و همچنین شرایط تحصیل این رشته در خارج از کشور به همراه هزینههای آن صحبت خواهد کرد.

دقت داشته باشید که منابع و مواد امتحانی گرایش های فوق لیسانس علوم تغذیه با یکدیگر متفاوت می باشد؛ به همین سبب پیشنهاد میشود طبق علاقه اقدام به انتخاب گرایش نمایید. اگر شما جزو دانشجویان نخبه می باشید به شما پیشنهاد میکنیم که در المپیاد های دانشجویی شرکت نمایید؛ کسب مدال های طلا نقره و برنز در المپیادهای کشوری و جهانی باعث میشود که مسیر پذیرش شما بسیار هموار گردد. سلام دوست عزیز ، بستگی به حرفه ای بودن و تخصصی بودن شما دارد همچنین اینکه بتوانید پیشنهاد کاری پیدا کنید. به احتمال زیاد می توانید اقدام کنید اما ممکن است نیاز باشد دوره های تحصیلات تکمیلی برای پوشش واحدهای غیر مشترک بگذرانید که معمولا موازی با شروع تحصیل شما یا قبل از آن می باشد. دانشگاه های آزاد و سراسری در دوره کارشناسی تنها یک گرایش را ارائه میدهند. علاقمندان به تحصیل در این رشته میتوانند در دانشگاههای سراسری و دانشگاه های آزاد مشغول به تحصیل شوند. به عنوان مثال دانشجویان فارغ التحصیلی کارشناسی ارشد گرایش علوم تغذیه میتوانند در باشگاه های ورزشی مشغول به کار شده و به عنوان مشاور تغذیه تیم های ورزشی حرفه ای فعالیت نمایند.

پارامترهایی که در مصاحبه مورد توجه قرار می گیرد عبارتند از: میزان تسلط دانشجو به زبان انگلیسی، میزان تسلط دانشجو به منابع تخصصی زبان اصلی، میزان تسلط دانشجو به مباحث مهم در رشته علوم تغذیه، معدل دوره کارشناسی ارشد، پایان نامه دفاع شده در کارشناسی ارشد، میزان ارتباط گرایش کارشناسی ارشد و مدرک لیسانس با گرایش دوره دکتری. پذیرش در مقطع دکترا کمی سخت می باشد؛ داشتن مقاله های isi با ایمپکت فاکتور بالا، داشتن پایان نامه کاربردی، داشتن معدل بالا در مقطع لیسانس و فوق لیسانس، داشتن مدرک لیسانس و فوق لیسانس از دانشگاه های معتبر ایران، ترجمه و تالیف کتاب، مدرک زبان آیلتس یا تافل با نمره بالای ۷، شرکت فعال در همایش های بین المللی، داشتن گواهینامه های مهارتی معتبر مانند مدارک فنی و حرفه ای بین المللی در خصوص مهارت های رشته خود باعث می شود که بتوانید برای مقطع دکترا از دانشگاه های معتبر جهان پذیرش بگیرید. کارشناسان ارشد علوم تغذیه در صورتی که پایان نامه کاربردی داشته باشند میتوانند تحقیقات خود را به صورت عملی اجرا کرده و مجوز های شرکت دانش بنیان را کسب نمایند. در صورت داشتن مدرک زبان با نمره بالای آیلتس یا تافل، کسب معدل بالا در مقطع تحصیلی دیپلم و لیسانس، شرکت در همایش های معتبر بین المللی و اثبات تمکین مالی می توان گفت که شما شرایط لازم برای اخذ بورسیه تحصیلی اکثر کشورهای اروپایی را به دست آوردهاید.

رشته مهندسی کشاورزی نیز رشته ای مرتبط با رشته علوم تغذیه است. رشته مهندسی کشاورزی گرایش باغبانی در خصوص نحوه تولید مواد غذایی ارگانیک تحقیق مینماید. متخصصین علوم تغذیه در کشورهای پیشرفته به راحتی میتوانند بر روی موضوعات مختلف تحقیق نمایند این در حالی است که امکان تحقیق گسترده برای موضوعات مختلف در کشور ایران در برخی از مواقع وجود ندارد. به دلیل کمبود نیروی کار متخصص در رشته علوم تغذیه کشور سوئد از متخصصین علوم تغذیه به شدت استقبال می کند. کشور سوئد از دیگر کشورهایی است که از رشته های پزشکی و پیراپزشکی استقبال زیادی به عمل میآورد. کشور سوئد پیشرفته ترین و بروزترین نظام پزشکی را در دنیا داشته و می توانید در رشته علوم تغذیه در سوئد به درآمد بسیار بالایی برسید. به طور کلی یکی از اهداف بیوتکنولوژی صنایع غذایی و بیوتکنولوژی کشاورزی این است که بتواند گام مهمی در جهت تامین غذای جوامع انسانی بر دارد.

دقت داشته باشید که طبق مصوبه جدید وزارت بهداشت شماره نظام پزشکی به فارغ التحصیلان دکتری علوم تغذیه در صورتی که دوره کارشناسی خود را در دانشگاه های وزارت علوم گذرانده باشند تعلق نمیگیرد. شاید در اطراف خود مشاهده کرده باشید افرادی را که از بیماریهای غدد و متابولیسم رنج میبرند، این افراد قادر به مصرف هر نوع ماده غذایی نبوده و باید از رژیم غذایی خاصی تبعیت نمایند، متخصصین تغذیه بالینی و رژیم درمانی میتوانند به این افراد کمک نمایند. متخصصین علوم تغذیه تحقیق محور در کشورهای پیشرفته بر روی موضوعات اساسی و مهم تحقیق مینمایند و نقش مهمی را در پیشرفت علم پزشکی داشتهاند. مهندسان این رشته در خصوص راه های افزایش طول عمر مواد غذایی و افزایش کیفیت مواد غذایی فرآوری شده تحقیق مینمایند. شناسایی میکروارگانیسم هایی که باعث فساد مواد غذایی میشوند از مباحث جذاب در میکروبیولوژی است؛ در واقع میکروبیولوژیست های فعال در حوزه تغذیه سعی میکنند راههای فساد مواد غذایی از طریق میکروارگانیسمها را شناسایی نمایند و از این طریق جلوی فساد مواد غذایی را گرفته و عمر مواد غذایی را افزایش دهند. تجارت بین المللی و جهانی شدن از مباحث درسی مشترک بین سیاست های غذا و تغذیه و بازاریابی، تجارت بین الملل و حقوق تجارت است.

همچنین فارغ التحصیلان دکتری علوم تغذیه میتوانند به عنوان کارشناس آزمایشگاه های غذا و دارو، کارشناس آزمایشگاه های مواد خوراکی و آشامیدنی، کارشناس کارخانجات تولید مواد آرایشی و بهداشتی، هیئت علمی و استاد دانشگاه و پزوهشگر مشغول فعالیت شوند. میانگین درآمد ماهیانه فارغ التحصیلان رشته علوم تغذیه کاملاً بستگی به مدرک تحصیلی آنها، محل خدمت و کشور محل خدمت دارد. از آنجا که رشته علوم تغذیه جزو رشته های پر طرفدار است؛ رقابت بین شرکت کنندگان کنکور سراسری فشرده خواهد بود؛ در نتیجه کسی که موفق به اخذ رتبه علمی بالا شود میتواند در رشته علوم تغذیه تحصیل نماید. با وجود صنعتی شدن جوامع و جایگزین شدن فست فودها به جای غذاهای سنتی و آبدار خطر ابتلا به بیماری های گوارشی، کبدی، قلبی و عروقی افزایش یافته است؛ از همین رو مسئولیت متخصصین رشته علوم تغذیه بیشتر شده و در نتیجه این رشته از جایگاه بالاتری برخوردار شده است. همچنین متخصصین دکتری علوم تغذیه می توانند کلینیک های مجهز رژیم درمانی را تاسیس نمایند و فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلی مختلف رشته علوم تغذیه را استخدام نمایند. افرادی که فارغ التحصیل تغذیه بالینی هستند؛ میتوانند با داشتن شرایط لازم مجوز دفتر کار را اخذ کرده و در خصوص رژیم درمانی به مراجعین مشاوره دهند.

فارغ التحصیلان این رشته همچنین می تواند گام های موثری جهت مبارزه با بیماریهای بومی بردارند. ناشناس گفته: بعد از فارغ التحصیلی تو این رشته کدوم کشورها بیشتر متقاضی این متخصصین هستند؟ وجود این متخصصین در جامعه میتواند به ما کمک کند که چگونه یک سبک زندگی سالم را در جوامع صنعتی بتوانیم پیاده نماییم. دقت داشته باشید که افرادی که مطب رژیم درمانی و مشاوره تغذیه ای را دایر می کنند نمیتوانند به صورت مستقیم بیماران را پذیرش نمایند بلکه باید با تایید پزشکان معالج، بیماران به این متخصصین مراجعه نمایند. این نکته را مد نظر داشته باشید که از آنجا که شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری سخت است، اما از طرفی دوره دکتری در کشورهای اروپایی یک دوره کاملاً تحقیقاتی به شمار میرود، دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه های مطرح اروپایی هر ماه حقوق و دستمزد دریافت مینمایند. رشته علوم تغذیه از جمله رشته هایی است که نخبگان آن علاقه زیادی به تحصیل در دانشگاه های مطرح جهان دارد. یکی از دغدغه های دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند روش های اخذ پذیرش از دانشگاه های مطرح می باشد. ورزشکاران موفق و ورزشکارانی که قصد دارند در عرصه جهانی بدرخشند باید از یک متخصص تغذیه ورزشی در کنار خود بهره مند شوند.

به عنوان مثال اگر قصد دارید که برای مقطع فوق لیسانس مهاجرت نمایید بهتر است که حداکثر بعد از دوسال از مقطع لیسانس برای این کار اقدام نمایید، هر چقدر زودتر بتوانید پس از اخذ مدرک تحصیلی برای اخذ ویزا اقدام نمایید؛ شانس شما برای اخذ ویزا بالاتر میرود. به عنوان مثال اگر شما دارای دیپلم ریاضی و فیزیک می باشید ولی قصد تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی را دارید باید بدانید دانشگاه های محدودی این شرایط را برای شما فراهم می نمایند که بتوانید با داشتن مدرک دیپلم غیر مرتبط در این رشته ها ادامه تحصیل دهید. هر کشور برای خود حداقل شرایط مالی را در در نظر گرفته است؛ شما باید با معرفی پشتیبان مالی به سفارت باید ثابت نمایید که از پس هزینه های زندگی در کشور مقصد بر میآیید، دقت داشته باشید که بیشتر ریجکت های صورت گرفته به دلایل مالی است؛ پس قبل از هر چیز در خصوص هزینه های زندگی و تحصیل در کشور مقصد به خوبی تحقیق نمایید. کسانی که قصد مهاجرت کاری به جوامع پیشرفته را دارند قبل از هر چیز باید از سواد علمی بالایی برخوردار باشند. قبل از افتتاح رستوران، سلامت افراد شاغل در رستوران و همچنین بهداشت محیط توسط بازرسان بهداشت باید مورد بررسی قرار گیرد، بازرسان بهداشت به دقت محیط را بررسی کرده و پس از اینکه از سلامت کامل آشپز ها مطمئن شدند، اجازه افتتاح رستوران به افراد داده میشود، در واقع بازرسان سلامت و بهداشت سلامت مواد غذایی، بهداشت محیط و سلامت افراد را به دقت مورد بررسی قرار میدهند؛ از این رو میتوان رشته بهداشت را رشته ای مرتبط با رشته علوم تغذیه دانست.

برخی از افراد برای دنبال کردن رشته علوم تغذیه تصمیم به مهاجرت میگیرند تا با تحصیل در خارج و در بهترین دانشگاههای جهان به رویای متصص تغذیه شدن خود برسند. به همین سبب در نظر گرفتیم تا لیستی از بهترین دانشگاه های جهان را در رشته علوم تغذیه به شما معرفی نماییم. به همین سبب متخصصان رشته علوم تغذیه به مادران این کودکان کمک مینمایند تا بتوانند با رعایت تغذیه صحیح از عارضه های این بیماری جلوگیری نمایند. برای پیشگیری از این عارضه ها کودکان باید رژیم غذایی خاصی داشته باشند. افراد داوطلب تحصیل در رشته علوم تغذیه باید در کنکور علوم تجربی شرکت نمایند. بعد از شرکت در کنکور سراسری علوم تجربی داوطلبان با توجه به رتبه علمی خود میتوانند اقدام به انتخاب رشته نمایند. رشته علوم تغذیه از رشته های بسیار پرطرفدار در زیر شاخه علوم تجربی است که دانشجویان این رشته جزو دانشجویان وزارت بهداشت محسوب میشوند.

از این رو رشته مهندسی کشاورزی با رشته علوم تغذیه مرتبط میباشد. اینکه آیا تمایل دارید رشته مقطع لیسانس شما مرتبط با دیپلم دبیرستان شما باشد یا خیر؟ فوق لیسانس علوم تغذیه در 5 گرایش تغذیه بالینی، علوم تغذیه در بحران و حوادث غیر مترقبه، علوم بهداشتی در تغذیه، تغذیه ورزشی و علوم تغذیه در دانشگاه های کشور ایران ارائه میشود. ممکن است گرایش های متنوع تری در دانشگاه های مطرح جهان نیز ارائه شود در صورت تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاه های مطرح جهان می توانید از این گرایش ها اطلاعات کسب نمایید. همانطور که قبلاً نیز بیان شد رشته علوم تغذیه جزو رشته های پیراپزشکی ارائه شده توسط وزارت بهداشت است؛ به همین سبب این رشته با بسیاری از رشته های پیراپزشکی، داروسازی و پزشکی دندانپزشکی واحدهای درسی مشترک دارد. به کمک تغذیه میتوان بسیاری از بیماریهای صعب العلاج را کنترل نمود. با بالا رفتن سن انسان در معرض بسیاری از بیماری ها قرار می گیرد. برای موفقیت در مصاحبه های عملی دوره دکتری علوم تغذیه می توانید از مشاوره های تحصیلی بهره مند شوید.

آمار زیستی و فیزیولوژی انسانی پیشرفته ویژه فعالیت ورزشی از جمله دروس پایه فوق لیسانس تغذیه ورزشی است. برای این که بتوانید درآمد خود را در حوزه علوم تغذیه افزایش دهید، میتوانید علاوه بر تاسیس مطب به صورت مجازی در شبکه های اجتماعی مختلف نیز مشغول فعالیت شوید. کارخانجات و بیمارستان های خصوصی برای استخدام میتوانند مبالغی کمتر و یا بیشتر را تعیین نمایند و این کاملاً بستگی به مدیر مراکز نامبرده دارد. میانگین درآمد ماهیانه این افراد به مدیر و کارفرمای مراکز نام برده بستگی زیادی دارد. دانشگاههایی که از آنها نام برده میشود جزو بهترین دانشگاه های دنیا در رشته علوم تغذیه بوده که در لیست کیو اس نیز دارای رتبه بالایی هستند. برخی از دانشگاه ها نیز به سبب تعاملاتی که با دانشگاههای خارج از مرز کشور خود دارند؛ زبان تحصیل آنها متفاوت با زبان رسمی همان کشور است. به همین سبب متخصصان رشته علوم تغذیه، تغذیه سالمندان را نیز بررسی مینمایند. فارغ التحصیلان این رشته میتوانند برای گروه های مختلف ورزشی رژیم غذایی تنظیم کرده و به تناسب اندام ورزشکاران کمک نمایند، که بتوانند وزن خود را افزایش یا کاهش دهند و یا وزن خود را کنترل نمایند. مشاوره تغذیه ای، پایش عملی رژیم غذایی تجویز شده و بررسی وضعیت تغذیه بیماران از جمله مهارت های فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد علوم تغذیه بالینی است.

بیوشیمی متابولیسم، بهداشت و مسمومیت های غذایی، اصول و نگهداری مواد غذایی، میکروب شناسی مواد غذایی، شیمی و تجزیه مواد غذایی، اثر فرآیند بر ارزش غذاها، فیزیولوژی تغذیه، اثر فرایند بر ارزش غذاها، تغذیه اساسی ۱ و ۲، داروشناسی، اصول ایمونولوژی، اکولوژی غذا و تغذیه، پاتوفیزیولوژی، کاربرد رایانه در علوم تغذیه، مدیریت خدمات غذایی، زبان تخصصی، اصول تنظیم برنامه های غذایی، کارآموزی بخش صنایع، کارآموزی تغذیه در بیمارستان ها از دروس اصلی مقطع لیسانس علوم تغذیه هستند. داشتن مقالات معتبر isi با ایمپکت فاکتور بالا و داشتن پایان نامه کاربردی در مقطع کارشناسی ارشد و همچنین اخذ معدل بالا در مقطع کارشناسی ارشد و لیسانس و دیپلم و داشتن نمره بالای زبان در تافل یا آیلتس از شرایط لازم برای اخذ بورسیه تحصیلی دانشگاه های مطرح جهان است. دانشجویان فوق لیسانس علوم تغذیه بالینی باید ۳۲ واحد درسی را پشت سر بگذارند که چهار واحد آن مربوط به پایان نامه و ۲۸ واحد آن مربوط به دروس تخصصی است.

برخی از دانشگاه ها مانند دانشگاه آلبرتای کانادا و دانشگاه یو بی سی قبولی و شرکت در آزمون gre را جزو شرایط لازم ندانسته و طبق رزومه پژوهشی فرد پذیرش صورت میگیرد. لازم به ذکر است که داوطلبان آزمون ارشد علوم تغذیه باید حتماً درس زبان را بالای ۲۵ درصد بزنند در غیر این صورت کارنامه آنها تصحیح نشده و جزو مردودین اعلام خواهند شد. برخی از کشورها هستند که فرهنگ چند ملیتی دارند؛ زبان تحصیل در آنها بیش از دو زبان است. کشور بلژیک از کشورهای بسیار مورد توجه است؛ که هر ساله میزبان تعداد زیادی دانشجوی بین المللی در رشته های مختلف است؛ از طرفی شهروندان کشور بلژیک از ملیتهای مختلف بوده و کشور بلژیک دارای یک فرهنگ چند ملیتی می باشد، از این رو زبان تحصیل در کشور بلژیک آلمانی، فرانسوی، هلندی و انگلیسی میباشد. اگر فارغ التحصیلان لیسانس علوم تغذیه قصد دایر کردن دفتر کار را داشته باشند؛ باید حداقل دارای ۳ سال سابقه کاری در زمینه علوم تغذیه باشند. فیزیولوژی فعالیت ورزشی، روش های آزمایشگاهی تغذیه ورزشی، فعالیت ورزشی، تغذیه و سیستم ایمنی، روانشناسی در تغذیه ورزشی، دوپینگ و داروشناسی ورزشی و تغذیه و کنترل وزن ویژه ورزشکاران از جمله دروس انتخابی فوق لیسانس تغذیه ورزشی میباشد.

توسط دکتر زادان فرخ

دکتر زادان فرخ متخصص قلب هستم