معرفی رشته داروسازی

اگر کودکان معمولاً به مورد شدیدی از کووید-۱۹ مبتلا نمیشوند، چرا به واکسن سایت 3m-healthtourism کرونا نیاز دارند؟ درحالیکه کودکان و بزرگسالان علائم مشابهی از کووید-۱۹ را تجربه میکنند، علائم کودکان معمولاً خفیف و شبیه سرماخوردگی است. شما میتوانید این فاصله را برای فرزند خود به اندازۀ ارتفاع یک در یا طول یک دوچرخۀ بزرگسالان توصیف کنید. اگر کودک شما دو ساله یا بزرگتر است، در نزدیکی افرادی که در خانهٔ شما زندگی نمیکنند، میتوانید به او ماسک پارچهای بپوشانید تا از سرایت کرونا به کودک یا دیگران جلوگیری کنید. کودک خود را تشویق کنید که از طریق تماس تلفنی یا تصویری با دوستان و عزیزان خود در تماس باشد. بچهها را تا حد ممکن از هر کسی که سرفه یا عطسه میکند دور نگه دارید. اشکالی ندارد که در بیمارستان گهوارۀ نوزاد را کنار تخت خود نگه دارید، اما همچنین توصیه میشود که هر وقت ممکن است فاصلۀ معقولی از نوزاد خود داشته باشید.

اگر فرزندتان هر کدام از علائم هشداردهندۀ اضطراری را نشان داد یا با علائم و نشانههای دیگر به شدت بیمار شده است، او را به نزدیکترین مرکز اورژانس ببرید یا با شماره اورژانس محلی خود تماس بگیرید. برای مشاوره در مورد ویزیت و نوبتهای پزشکی کودکتان هم اول با مطب پزشک کودک خود تماس بگیرید، چون بسیاری از پزشکان در وضعیت موجود، ویزیت را تلفنی انجام میدهند. برای پیشگیری از خشکی و آسیب دستها در صورت شستن زیاد، کمی کرم مخصوص دست کودک نیز بعد از شستوشو به دستهایش بمالید. بعد از دست زدن به وسایل کودک، دستهای خود را بشویید. همچنین، قسمتهایی را که به راحتی کثیف میشوند، مانند میز تعویض پوشک و سطوحی که کودکتان اغلب به آنها دست میزند، مانند چارچوب تختخواب، میز تحریر، صندوق اسباببازی و اسباببازیها را تمیز کنید. FDA در اواخر سال ۲۰۲۰ برای اولین بار مجوز اضطراری استفاده از این واکسن را برای افراد ۱۶ سال به بالا صادر کرد. اگر به کووید-۱۹ مبتلا هستید یا به دلیل داشتن علائم منتظر نتایج آزمایش کووید هستید، توصیه میشود که در طول مدت بستری بعد از زایمان هنگام مراقبت از نوزاد خود از ماسک استفاده کنید و دستهای خود را تمیز نگه دارید. از فرزندان خود بخواهید بلافاصله پس از بازگشت به خانه و همچنین بعد از رفتن به دستشویی و قبل از غذا خوردن یا آمادهسازی غذا دستهای خود را بشویند.

برخی کشورها واکسیناسیون را شروع کردهاند و بعضی هنوز تصمیمی نگرفتهاند. در موارد نارد، برخی از کودکان ممکن است دچار یک بیماری جدی شوند که به نظر میرسد با کووید-۱۹ در ارتباط است. بدیهی است که برخی بیرون رفتنها مانند رفتن به فروشگاه مواد غذایی غیرقابل اجتناب است، اما سعی کنید در مواقعی بروید که حدس میزنید افراد کمتری در فروشگاههای مواد غذایی حضور دارند و اگر امکانش وجود دارد فرزندان خود را همراهتان نبرید. محدودیتهایی در مورد بیرون غذا خوردن ایجاد کنید: آشپزی در خانه بیخطرتر و سالم است. تا جایی که ممکن است فرزند خود را در خانه و دور از دیگران نگه دارید، مگر برای دریافت مراقبتهای پزشکی. اگر کودک خلط سرفه میکند، ممکن است مقداری از آن برای آزمایش ارسال شود. چقدر احتمال دارد کودک به کرونا مبتلا شود؟ ماسک صورت را به کودک زیر دو سال، کودکی که مشکل تنفسی دارد یا کودکی که به خاطر شرایطی خاص، بدون کمک گرفتن از دیگران قادر به برداشتن ماسک از صورتش نیست نپوشانید. راهکارهای مقابله و محافظت از کودکان در برخورد با شنیدههای ویروس کووید-۱۹ را بدانید.

در داروخانه، داروساز به عنوان مسئول فنی بر اجرای امور نسخه پيچی و راهنمایی مراجعین نظارت دارد. 1) درنقش خدماتی می توانند در داروخانه به عنوان مسئول اجرای امور نسخه و راهنمایی متقاضیان خدمات دارویی نظارت داشته باشند. 2) درنقش خدماتی می توانند در داروخانه بیمارستان به عنوان مسئول نظارت بر اجرای امور نسخه پیچی و تامین داروهای بخش های مختلف بیمارستان و راهنمایی متقاضیان خدمات دارویی نظارت داشته باشد. از محلهای شلوغ دوری کنید: مقامات مسئول در بیشتر کشورها این کار را با تعطیل کردن مدارس، بستن رستورانها و لغو رویدادهای بزرگ اعمال کردهاند. به عنوان یک فرد مسئول شما هم از تجمعات غیررسمیتر بزرگ، مانند مهمانیهای تولد، بازیهای دستهجمعی بچهها در پارک یا تمام محلهای بازی و دورهمیهای اقوام خودداری کنید. به عنوان مثال، واکسن فایزر بیوانتک کووید-۱۹ (BioNTech) در حال حاضر برای افراد ۱۲ سال به بالا در کشورهای مختلف در دسترس است. کسانی که در رشته داروسازی مشغول به کار هستند می توانند در سازمان ها و موسسات دارویی تحت عنوان مدیران قسمت فعالیت کنند. یک داروساز می تواند در صنايع داروسازی و کارخانههای آرايشی ـ بهداشتی مشغول به کار شود یا در یک داروخانه به دریافت نسخه های پزشکان و آماده کردن داروهای تجویزی به بیماران بپردازد.

چرا کرونا بیشتر بزرگسالان را مبتلا میکند؟ برخی از بزرگسالان به این دلیل بیمار میشوند که سیستم ایمنی بدن آنها واکنش بیش از حدی به ویروس نشان میدهد و باعث آسیب بیشتر به بدنشان میشود. یکی از این اقدامات فاصلهگذاری اجتماعی است. با توجه به شرایط، نوزادانی که مبتلا به کووید-۱۹ هستند، یا امکان تست گرفتن از آنها وجود ندارد و هیچ علائمی ندارند ممکن است از بیمارستان مرخص شوند. در ایران هنوز امکان دریافت و تزریق واکسن کرونا برای کودکان وجود ندارد ولی بهطورکلی در دنیا بله، وجود دارد. آیا برای کودکان واکسن کرونا وجود دارد؟ آیا نوزادان و کودکان زیر یک سال هم کرونا میگیرند؟ داشتن قرارهای بازی غیرمکرر حضوری با یک خانوادهٔ ثابت یا دوست ثابتی که اقدامات پیشگیرانه را انجام میدهد ریسک متوسطی را به همراه دارد. از آنجا که افراد بدون علائم میتوانند ویروس را سرایت دهند، پرهیز از قرارهای بازی حضوری کمترین ریسک را دارد. همچنین در مورد آخرین تحولات مربوط به کووید-۱۹ اطلاعات کسب کنید؛ اما بیش از حد و با تکرار اخبار طی روز خود و کودکتان را نترسانید. همچنین میتوانند در بخش معاونت دارو و غذا مدیریت بازرسی و سیاستگذاریهای دارویی در مراکز دانشگاهی و پژوهشگاه ها فعالیت داشته باشند. همین طور می توانند در ارتباط بین کارخانه های داروسازی با مرکز تولید دارو و مسئول مجری فعالیت کنند و مسئول فنی نظارت و کارخانه های داروسازی باشند.

همچنین به یاد داشته باشید که قبل از بیرون رفتن و هنگام بازگشت، دستهای خود را بشویید و تا جای ممکن از دستکش استفاده کنید. توصیه میشود مراقبان نوزاد از ماسک صورت استفاده کنند و برای محافظت از خود دستهایشان را بشویند. سرفه و عطسه کردن درون یک دستمال و انداختن دستمال در سطل زبالهٔ دردار را به بچهها و خودتان یادآوری کنید. فرزندان خود را تشویق کنید تا هنگام دست شستن کل آهنگ «تولدت مبارک» را دو بار، یعنی چیزی حدود ۲۰ ثانیه بخوانند تا مطمئن شوند زمان کافی را صرف تمیز کردن دستهای خود میکنند. دستمال کاغذی استفادهشده را دور بیندازید و دستهای خود را بشویید. سپس دانشجویان باید به مدت 2 سال، دوره طرح نیروی انسانی را گذرانده و پس از آن بسته به میل و رغبت خود می توانند در آزمون دکتری تخصصی شرکت نمایند. 1) در داروخانه اعم از شهری و بیمارستانی در انتخاب و مصرف صحیح داروها به بیماران و پزشکان کمک نمایند. در بخش های تحقیقاتی داروساز می تواند با مطالعه پيرامونی در خصوص الگوی مصرف داروها و نوع بيماريهای منطقه، به افزايش سطح آگاهی عمومی و بهینه سازی مصارف دارویی در آن منطقه مشخص، كمک نمايد.

اگر فرزندتان ویزیت چکآپ سلامت دارد، از قبل در مورد رعایت و چگونگی اقدامات ایمنی لازم با مطب یا بیمارستانی که فرزندتان را میبرید صحبت کنید. قبل از انتخاب پايان نامه تخصصی، دانشجو بايد در امتحان جامع تخصصی که در سطح کشور برگزار می شود نمره قبولی را کسب نمايد. دانشجويان پذيرفته شده در دوره تخصصي بسته به گرايش تحصيلی خود، واحدهاي گوناگون و متنوع ديگری را (تقريبا ۴۰ واحد) در سطح پيشرفته و تخصصی می گذرانند که بخش عمده آن پايان نامه تخصصی است. سرانجام پس از نگارش و دفاع از پايان نامه به اخذ مدرک دکتراي تخصصي (P.h.D) نايل مي آيد. رشته هاي تخصصي دارو سازی که در حال حاضر در داخل کشور ارايه می گردند عبارت است از: شيمي دارويي، دارو سازی، مفردات پزشکي، فارماسیوتیكس(Pharmaceutics)، فارماکوگنوزی(Pharmacognosy)، مواد خوراکی و آب شناسی، فرآورده های آرايشی و بهداشتی، داروسازی بيمارستانی، فرآورده هاي بيولوژيک، زهرشناسی. تا اینجا تحقیقات نشان داده است که واکسن فایزر بیونتک در پیشگیری از ویروس کووید-۱۹ در بچههای ۱۲ تا ۱۵ ساله ۱۰۰ درصد مؤثر است. این واکسن نیاز به دو تزریق با فاصلۀ ۲۱ روز دارد. فاصلهٔ خود را با دیگران حفظ کنید: شما و فرزندانتان هنوز به هوای تازه و ورزش نیاز دارید، این کار به کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک میکند.

اطمینان حاصل کنید که فرزند شما و همهٔ اعضای خانوادهتان از تماس نزدیک به فاصلهٔ دو متر با افرادی که در خانهٔ شما زندگی نمیکنند، خودداری کنند. اگر اجازۀ چنین قرارهای بازی را میدهید، آنها را بیرون از خانه و در فضای آزاد برگزار کنید و مطمئن شوید که کودکان فاصلۀ دو متر از یکدیگر را حفظ میکنند. هدف از ارائه و تدریس رشته داروسازی، تربیت افراد مستعدی است که توانایی کشف خاصیت مواد مختلف در تامین سلامت جامعه را داشته و بتوانند به بهینه ترین شکل ممکن ، بهترین محصول را عرضه کنند. به موازات این تلاش دسته جمعی، نیاز به کشورهای دیگر جهت وارد نمودن دارو و عرضه آن ها با قیمت های بسیار گزاف نیز کاهش یافته و می توان به یک استقلالی در این زمینه دست پیدا کرد. از سوی دیگر، ممکن است با پیشرفت روزافزون پزشکان داروساز کشور، امکان صادر کردن دارو نیز به وجود آمده و از این طریق، موجبات بهبود چرخه اقتصادی کشور هم فراهم شود. بررسی کردن مکرر و در تماس بودن با پزشک نوزاد از طریق تلفن، ویزیت مجازی یا ویزیت داخل مطب به مدت ۱۴ روز لازم است. رشته داروسازی همان گونه که از نامش مشخص است نقش مهمی در رابطه با تولید و ساخت دارو، بررسی وضعیت دارو در بدن انسان و موجودات زنده و همچنین میزان تأثیر دارو در سلامت جامعه و کم کردن بحران های بیماری زا ایفا می کند.

در کارخانه جات داروسازان عهده دار وظایفی مانند بررسی کیفیت داروها و نظارت بر اجرای فعالیت های آزمایشگاهی و ساخت دارو ها در واحدهای تولیدی دارو هستند. تقویت دانش و توانایی ها در زمینه های ختلفی مانند تولید لوازم بهداشتی و آرایشی، توانایی اداره داروخانه ها، ساخت دارو، کنترل کمی و کیفی محصولات و … افرادی که در رشته دارو سازی فارغ التحصیل میشوند میتوانند در کارخانه های داروسازی مانند صنعت ساخت کنترل دارو همچنین در واحدهای تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی و یا در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور فعالیت داشته باشند. افراد داروساز می توانند به عنوان شخصیت پژوهشی با توجه به اهدافی که دنبال می کند در مورد اثر مصرف دارو مطالعه داشته باشند و همچنین می تواند با مطالعه نوع بیماری ها و افزایش آگاهی پزشکان در مورد بیمار کمک کنند و همینطور می توانند به قسمت پژوهشی کارخانه داروسازی نیز خدمات ارائه دهند. همچنین داروساز به عنوان مشاور دارویی پزشکان، پرستاران و بیماران آنها را در انتخاب و مصرف صحيح داروها راهنمایی می نماید. که برای بیمار قابل مصرف باشد هم از دیگر نقش های یک دکتر داروساز می باشد. علاوه بر موارد مذکور، رشته داروسازی در برنامه ریزی برای حل مسائل مرتبط با دارو و سلامت در سطح ملی، پیشگیری از سمیت و عوارض جانبی داروها و اطلاع رسانی داروها، شناخت کامل خصوصیات داروهای موجود در فارماکوپه دارویی و راهنمایی بیماران و مشاوره پزشکان در استفاده درست از داروها و دیگر موارد مرتبط با دارو درمانی هم نقش دارد.

اگر فرزند شما علائم کرونا را دارد و فکر میکنید ممکن است مبتلا به کووید-۱۹ باشد، با پزشک او تماس بگیرید. حیطه شغلی رشته داروسازی از تنوع زیادی برخوردار است. دور ماندن از افراد و تجمعات مهمترین کاری است که شما میتوانید برای محافظت از خود و خانوادهتان انجام دهید. بعد از کسب تجربه لازم و سرمایه کافی می تواند برای خود داروخانه تاسیس کنند. بچهها هم میتوانند با دوستان خود به صورت تصویری گفتوگو کنند یا از طریق قابلیت ویدیوکال برنامههای موجود فعالیتهای موازی مانند نقاشی، رنگآمیزیهای مختلف یا بازی با لگو را انجام دهند. علاوه بر تمام موارد فوق می توان موارد دیگری را نیز از اهداف رشته داروسازی دانست که در ادامه شرح داده شده اند. توصیههای بهداشتی پیشگیری از کرونا، قرنطینه و جداسازی کودکتان در صورت لزوم را دنبال کنید. با توجه به شیوع کووید-۱۹ باید واکسنهای کودکان را به تأخیر انداخت؟ در صورت نیاز، دز دوم را میتوان تا شش هفته پس از دز اول تجویز کرد. در مورد اقدامات لازم در صورت ابتلا به آنفلوانزا در طول بارداری یا ابتلای کودکتان به آنفلوانزا، اطلاعات لازم کسب کنید. 2) با ارائه اطلاعات صحیح به پزشک و بیمار باعث کاهش عوارض سمی و جانبی داروها گردد.

فرموله کردن ماده یعنی تبدیل ماده به قرص، کپسول، شربت و … هرچند این اقدامات ممکن است دشوار به نظر برسند یا با روحیهٔ شما سازگار نباشند، با این حال به خودتان یادآور شوید که آنها همیشگی نیستند. این امر به ویژه برای شیرخواران و کودکان زیر دو سال بسیار مهم است. در این مطلب با برخی از سؤالات شما بر اساس منابع علمی و بهروز دنیا در مورد کرونا در نوزادان و کودکان آشنا شوید. پزشک تعیین میکند که آیا آزمایشهای تشخیصی کووید-۱۹ را بر اساس علائم و نشانههای فرزند شما انجام دهد یا خیر و اینکه آیا فرزند شما با کسی که مبتلا به کووید-۱۹ است تماس نزدیک داشته است یا خیر. از جمله کارهای دیگری که می توانند انجام دهند ارائه دادن خدمات دارویی به بیمارستانها و داروخانه ها و مرکز های آرایشی بهداشتی و خدمات درمانی است. از علائم و نشانههای کرونا در نوزادان و کودکان آگاه باشید، از اینکه چرا کودکان ممکن است کرونا بگیرند، بدانید که چرا کودکان ممکن است به شکل متفاوتی تحت تأثیر کرونا قرار بگیرند، آیا برای کودکان هم واکسن کرونا وجود دارد و چه کاری میتوانید برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا انجام دهید. یکی از مواردی که باید والدین به آن توجه کنند این است که با شیوع بیماری کرونا، نباید سایر بیماریها را نادیده گرفت.

واکسن کووید-۱۹ میتواند از ابتلای فرزندتان به ویروس کووید-۱۹ و انتقال آن به دیگران جلوگیری کند. اگر فرزندتان به کووید-۱۹ مبتلا شود، واکسن کووید-۱۹ میتواند از شدید بودن بیماری او جلوگیری کند. ویزیتهای چکآپ سلامت فرزندتان را دنبال کنید. سطوح بخشهای مشترک خانه را که مکرراً لمس میشوند هر روز تمیز کنید، از جمله میزها، دستگیرههای در، صندلیهایی با پشتی سخت، یعنی سطوح غیرنرم، پریزهای برق، ریموت کنترل، لوازم الکترونیکی، دستگیرهها و دستههای وسایل، میزها، توالتها و سینک ظرفشویی. نوزادانی که تست کووید-۱۹ آنها منفی باشد، میتوانند از بیمارستان به خانه فرستاده شوند. چگونه از ابتلای کودکان به کرونا پیشگیری کنید؟ فقط سعی کنید دو متر بین خانوادهتان و دیگران فاصله نگه دارید. سعی کنید این روزها خودتان غذا درست کنید. شستن درست دستها با کودکان را تمرین کنید. حتماً صابون را کامل از روی اسباببازیها بشویید و آنها را خشک کنید. به کودکان خردسال نشان دهید که چگونه صابون را به بین انگشتان و انتهای انگشتان، از جمله انگشت شست و پشت دستها برسانند.

علاوه بر رشته های ياد شده، فارغ التحصيلان رشته دارو سازي عمومی می توانند در تخصص های علوم پايه پزشکی نظير: بيوشيمی، انگل شناسی پزشکی، ميکرب شناسی پزشکی، فيزيولوژی، آمار حياتی، تغذيه، ايمونولوژی، ويروس شناسی و ژنتيک نيز شرکت نمايند. علاوه بر رشته پزشکی و دندانپزشکی که از پر طرفدار ترین رشته های گروه علوم پزشکی به شمار می روند “رشته داروسازی” را هم می توان جزو رشته های بسیار پر طرفدار گروه علوم پزشکی قرار داد. از آنجا که هر فردی میتواند ناقل بدون علامت کووید-۱۹ باشند، در حال حاضر توصیه میشود همهٔ افراد بالای دو سال در مکانهای عمومی از ماسک صورت استفاده و فاصلهگذاری اجتماعی را هم رعایت کنند. در صورت امکان، از فرزند خود بخواهید از اتاق خواب و توالت جداگانه از سایر اعضای خانواده استفاده کند. ارزش تکرار مجدد را دارد که فاصلهگذاری اجتماعی اقدامی بسیار مهم برای محافظت از شما و خانوادهتان است و محدود کردن تماستان با افراد خارج از خانواده میتواند گسترش کووید-۱۹ را کاهش دهد. برای کاهش سرعت گسترش ویروس و برای جلوگیری از پیشبینیای که در آن مراکز درمانی به دلیل افزایش ناگهانی بیماران پر میشود، کارشناسان توصیه میکنند که همهٔ مردم برای کاهش ارتباط نزدیک با افرادی خارج از خانوادهشان، اقدامات لازم را انجام دهند.

گياه شناسی دارويی، اشکال دارويی، تغذيه و رژيم درمانی، مواد خوراکی نظری، مديريت در داروسازی، درمانشناسی، اطلاعات دارويی، شيمی دارويی، فارماکولوژي، مفردات پزشکی، فرآورده های دارويی بيولوژيکی، فيزيکال فارماسی، روش های دستگاهي، سمشناسی، بيوفارماسی، داروسازی صنعتی، کنترل ميکروبی دارويی، کارآموزی صنعت، زبان تخصصی، مقدمات داروسازی، گياه شناسی داروسازی، کارآموزی داروخانه. بيولوژی نظری، فيزيک نظری، رياضيات پايه و مقدمات آمار، شيمی عمومی، بيوشيمی، فيزيولوژی، شيمی آلی، تشريح، اصول خدمات بهداشتی، آمار حياتی، شيمی تجزيه، ميکروب شناسی نظری و عملی، انگل شناسی و قارچ شناسی، ايمونولوژی، کمک های اوليه، کامپيوتر. آیا کودکان هم باید ماسک بزنند؟ علائم کرونا در کودکان چیست؟ کودکان در هر سنی میتوانند به بیماری ویروس کروناویروس ۲۰۱۹، به نام کووید-۱۹ (COVID-19) مبتلا شوند. بیشتر کودکان در عرض یک تا دو هفته بهبود مییابند. وظایف یک داروساز چیست؟ سیستم ایمنی بدن با افزایش سن ضعیف میشود. نمونه سپس به آزمایشگاه ارسال میشود. چرا کودکان واکنش متفاوتی به کووید-۱۹ نشان میدهند؟ از مسافرتهای غیرضروری خودداری کنید. رعایت دستورالعملهای جلوگیری از شیوع ویروس کووید-۱۹میتواند مخصوصاً برای بچهها مشکل باشد. با رعایت اقدامات احتیاطی فردی میتوانیم از دیگران محافظت کنیم. پاسخ هنوز مشخص نیست. در تمام فضاهای عمومی داخلی و فضاهای خارجی از ماسک صورت استفاده کنید، به خصوص در مکانهای شلوغ و پرجمعیت که در آن خطر انتقال کرونا بالاست. طول دوره تحصیل برای دانشجویان داروساز بین 5 تا 6 سال بوده و ابتدا وارد مقطع دکتری عمومی می شوند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی داروسازی به شرط داشتن معدل کل بالاتر از ۱۵، دانشجو مي تواند در امتحان دوره تخصصی شرکت کند. افراد مسن بیشتر از کودکان و جوانان، احتمال داشتن بیماریهای زمینهای مانند دیابت و بیماریهای قلبی را دارند. اسباببازیها، به ویژه اسباببازیهای مخملی و پرزدار را مرتب بشویید و کاملاً خشک کنید. کودکانی که بیماری قلبی مادرزادی، بیماریهای ژنتیکی یا بیماریهای تأثیرگذار بر سیستم عصبی یا متابولیسم دارند نیز ممکن است ریسک بالاتری برای ابتلا به بیماری جدی ناشی از کووید-۱۹ داشته باشند. سندرم التهاب چند سیستمی در کودکان (MIS-C) یک بیماری جدی است که در آن برخی از بخشهای بدن مانند قلب، ریهها، عروق خونی، کلیهها، دستگاه گوارش، مغز، پوست یا چشم به شدت ملتهب میشوند.

توسط دکتر زادان فرخ

دکتر زادان فرخ متخصص قلب هستم