۷ نکته خواندنی تغذیه ای

متخصصان علوم تغذیه با رژیم های غذایی مخصوص کمک می نمایند که بیماران از پیشرفت بیماری خود جلوگیری کرده و حتی در بسیاری از موارد بیماری خود را درمان نمایند. امکان بورس شدن در مقطع تحصیلی دکتری علوم تغذیه سختتر است. بعد از قبولی در امتحان ارشد علوم تغذیه میتوانید در این مقطع ادامه تحصیل دهید. پرطرفدارترین گرایش فوق لیسانس علوم تغذیه همین گرایش علوم تغذیه است؛ به همین سبب گرایش علوم تغذیه پر رقابت ترین گرایش کارشناسی ارشد علوم تغذیه است. علت رقابت فشرده در این گرایش امکان تاسیس مرکز مشاوره تغذیه ای است. دانشجویان فارغ التحصیل مقطع دکتری علوم تغذیه به عنوان متخصص تغذیه میتوانند در تمامی مراکز درمانی به عنوان متخصص تغذیه مشغول به کار شوند. اگر قصد دارید برای مقطع تحصیلی لیسانس از دانشگاههای معتبر پذیرش بگیرید؛ باید قبل از هر چیز هدف خود را مشخص نمایید. بنابراین مصرف میوه را به یک ساعت پس از صرف غذای سنگین موکول کنید.

دانشگاه کالیفرنیا دیویس بر روی مباحث تغذیهای بین المللی و جامعه بیوتکنولوژی صنایع غذایی تمرکز مینماید. رژیم شناسی غذایی از مباحث مشترک بین رشته آشپزی و رشته علوم تغذیه است. آشپزی یکی از رشته های هنری و لذت بخش است. منظور از مرتبط بودن رشته ها با یکدیگر این است که رشته های مشابه مباحث مشترک زیادی با یکدیگر داشته و یا در دوره های مختلف تحصیلی دارای واحدهای درسی مشترک با یکدیگر است. میکروبیولوژی نیز یکی از رشتههای مرتبط با رشته علوم تغذیه است، شناسایی میکروارگانیسم های مفید برای بدن یکی از مباحث جذاب در میکروبیولوژی است. مباحث مربوط به بیوشیمی بین رشته علوم تغذیه، بیوشیمی، نانوبیوتکنولوژی و بیوتکنولوژی مشترک است. در مقطع کارشناسی ارشد علوم تغذیه گرایش های علوم تغذیه، تغذیه بالینی، علوم بهداشتی در تغذیه، علوم تغذیه در بحران و حوادث غیر مترقبه و تغذیه ورزشی توسط وزارت بهداشت ارائه میشود. فارغ التحصیلان این مقطع میتوانند ما را در خصوص باورهای غلط غذایی آگاه سازند و همچنین به ما در خصوص نحوه صحیح مصرف مواد غذایی آموزش دهند. تغذیه پیشرفته، تغذیه جامعه، آموزش و مشاوره تغذیه، روش تحقیق در علوم بهداشتی در تغذیه، برنامه های تغذیه در سطح جامعه، ایمنی غذا، اپیدمیولوژی تغذیه، روش های آمار زیستی، بررسی و ارزیابی وضعیت تغذیه در جامعه از جمله واحدهای تخصصی اجباری این گرایش است.

پریا نایبیان گفته: سلام سوگند عزیز ممنون از همراهی شما با خونواده گوتوتیآر، بله دوست عزیز در صورت اینکه نمرات شما در دروس تعیین شده از سوی دانشگاه در حد تعیین شده باشد امکان اپلای وجود دارد. به عنوان مثال پانزدهم می تاریخ ددلاین دانشگاه آلبرتا میباشد و ممکن است دانشجویانی که بعد از تاریخ ددلاین مدارک خود را ارسال نموده اند، بررسی مدارک آنها به سال تحصیلی بعد موکول شود. اگر قصد تحصیل در دوره دکتری علوم تغذیه را دارید؛ بهتر است قبل از قبولی در دوره دکتری پایه زبان تخصصی خود را قوی نمایید. دوره کارشناسی ارشد این گرایش دارای ۳۲ واحد است که ۶ واحد آن پایان نامه و ۲۲ واحد تخصصی اجباری است. بدیهی است که کشورهای پیشرفته گرایش های متنوع تری را برای این رشته در نظر دارند. متخصصین علوم تغذیه با تجربه می توانند در صورت دارا بودن شرایط کلینیک های اینترنتی را دایر نمایند. این گرایش ترکیبی از رشته های زیست شناسی، علوم بهداشت و تغذیه میباشد. دوره دکتری علوم تغذیه حداقل سه سال است و در دو گرایش علوم تغذیه و سیاست های غذا و تغذیه در ایران ارائه می شود. متخصصین رشته علوم تغذیه در کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی نسبت به کشورهای آسیایی از جایگاه بالاتری برخوردار هستند.

مهندسین بهداشت که در مراکز بهداشت مشغول خدمت هستند، سلامت خانوار ها را مرتب چک کرده و در صورت مشاهده بیماری های خاص و یا سوء تغذیه خانواده ها را به متخصصین مربوطه ارجاع میدهند؛ اگر مهندسین بهداشت متوجه شوند نوزادان یک خانواده به خوبی وزن گیری نکردهاند و یا رشد آنها با اختلال مواجه شده است آنها را به متخصصین تغذیه ارجاع میدهند؛ از این رو رشته بهداشت در تمامی گرایش ها با رشته علوم تغذیه مرتبط است. شاید مشاهده کرده باشید که بسیاری از افراد به صورت مادرزادی دچار بیماری های مختلف میشوند، به عنوان مثال بیماری فنیل کتونوریا بیماری ژنتیکی خاص میباشد که افراد از بدو تولد قادر به تبدیل اسید آمینه فنیل آلانین به تیروزین در بدن خود نمیباشند؛ از این رو اسید آمینه فنیل آلانین در مایعات بدن و سیستم عصبی آنها تجمع پیدا کرده و عارضه هایی چون عقب ماندگی ذهنی را برای این کودکان به دنبال میآورد. به همین سبب توصیه میشود که دانشجویان کارشناسی که قصد دارند فوق لیسانس خود را در رشته های وزارت بهداشت ادامه دهند؛ توصیه میشود که رشته های دوره لیسانس خود را نیز زیر نظر همین وزارتخانه بگذرانند. مقطع کارشناسی علوم تغذیه یک دوره پیوسته ۴ ساله است؛ دانشجویان در این دوره چهار ساله باید واحدهای دروس عمومی، پایه، اختصاصی و دروس اصلی را پشت سر بگذارند.

دانشجویان فارغ التحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف از لیسانس تا دکتری علوم تغذیه امکان کار در شرایط مختلفی برای آنها فراهم شده است. واحد درسی بهداشت عمومی از واحدهای درسی مشترک بین رشته علوم تغذیه وزیر شاخه های رشته بهداشت است. علوم بهداشتی در تغذیه از دیگر گرایش های فوق لیسانس علوم تغذیه است. کشور اتریش نیز از دیگر کشورهای اروپایی عضو اتحادیه شینگن است که مردم آن تعصب زیادی بر روی زبان آلمانی دارند، زبان تحصیل در کشور اتریش آلمانی و انگلیسی است. اما متخصصان می گویند، هر فعالیت شدید دیگر هم بلافاصله پس از غذا خوردن به استفراغ و گرفتگی عضله منجر می شود. از این نظر رشته بیوتکنولوژی رشته ای مرتبط با علوم تغذیه است زیرا یکی از اهداف متخصصان رشته علوم تغذیه بهبود منابع تامین تغذیه جوامع انسانی است. رشته علوم و صنایع غذایی رشته ای است که به بهداشت مواد غذایی و کنترل کیفیت میپردازد. طبیعتاً هر چقدر شرایط اخذ بورسیه تحصیلی را برای خود سخت تر بگیرید و بیشتر تلاش نمایید؛ راحت تر میتوانید برای دانشگاههای مطرح جهان در رشته علوم تغذیه فاند بگیرید. متخصصان رشته علوم تغذیه با بررسی تغذیه سالمندان امید به زندگی را در سالمندان افزایش داده و بسیاری از بیماری ها را کنترل، درمان و یا پیشگیری مینمایند.

امکان بورسیه شدن در رشته علوم تغذیه برای دانشگاه های معتبر جهان به شرط دارا بودن شرایط وجود دارد. برخی از کشورهای جهان مانند اتریش شرط ورود به مقطع لیسانس را قبولی در کنکور سراسری ایران میدانند؛ یعنی شما باید در ابتدا در کنکور سراسری ایران قبول شده و پس از گذراندن یک سال تحصیلی در دانشگاه های ایران برای ادامه تحصیل در کشور اتریش اقدام نمایید؛ از طرفی باید بدانید که زبان تحصیل در مقطع لیسانس در کشور اتریش آلمانی می باشد و باید شما دارای مدرک زبان آلمانی باشید. این که شما میخواهید برای چه مقطع تحصیلی پذیرش بگیرید، امری مهم می باشد زیرا شرایط پذیرش در هر مقطع می تواند متفاوت باشد. شما با داشتن مدرک هر یک از زبان های نامبرده میتوانید برای اخذ بورسیه تحصیلی کشور بلژیک اقدام نمایید. زبان تحصیل در هلند انگلیسی و آلمانی بوده؛ از این رو به شما توصیه میشود اگر دارای مدرک زبان آلمانی هستید، می توانید به غیر از آلمان و اتریش برای کشور هلند نیز اقدام نمایید.

اگر قصد دارید که برای مقطع فوق لیسانس از دانشگاههای جهان پذیرش بگیرید باید بدانید که اکثر دانشگاهها به ارتباط بین رشته لیسانس و رشته ی فوق لیسانس اهمیت می دهند؛ در واقع امکان تغییر رشته از لیسانس به فوق لیسانس برای اخذ پذیرش تقریبا وجود ندارد. اگر قصد تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی را دارید بهتر است که رتبه علمی شما زیر ۱۵۰۰ باشد. دانشگاه های علوم پزشکی تهران، تبریز، شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی شیراز این گرایش را ارائه میدهند. ارائه خدمات تغذیه ای برای بیماران و برنامه ریزی برای تغذیه بیماران در بیمارستان، عضویت در مراکز تغذیه همگانی برای شرکت در فعالیت های فرآوری غذا از جمله مهارت های فارغ التحصیلان علوم بهداشتی در تغذیه است. برخی از متخصصین تغذیه دوره های لیزر درمانی را نیز پشت سر گذاشته و با روش های نوین چاقی های موضعی را برطرف مینمایند. متخصصین علوم تغذیه می توانند با فرا گرفتن مهارت هایی به رفع چاقی های موضعی نیز کمک زیادی نمایند. تفاوت تغذیه بالینی با علوم تغذیه چیست؟

هرچه یک جامعه پیشرفته تر باشد سلامت شهروندان برای آن جامعه مهم تر خواهد بود؛ نقش رشته علوم تغذیه در جوامع پیشرفته امروزی پر رنگ تر شده است. بسیاری از افراد متخصص و افرادی که از وضعیت مالی مطلوبی برخوردار هستند؛ به دنبال راه هایی برای مهاجرت میباشند؛ مهاجرت کاری میتواند یکی از مطمئن ترین راه های مهاجرت به کشورهای پیشرفته باشد. آلمان به دلیل اقتصاد قوی که دارد همواره مورد توجه متخصصین رشته های مختلف قرار گرفته است. دانشگاه کارولینای شمالی، دانشگاه تگزاس، دانشگاه جورجیا، دانشگاه وسترن رزرو، دانشگاه آلاباما در بیرمنگام، دانشگاه میشیگان، دانشگاه آریزونا، دانشگاه نوتردام، دانشگاه فناوری ویرجینیا، دانشگاه کرنل، دانشگاه تگزاس آستین، دانشگاه کالیفرنیا برکلی، دانشگاه نیویورک، دانشگاه فلوریدا، دانشگاه ایالتی اوهایو، دانشگاه پوردو، دانشگاه کالیفرنیا دیویس و دانشگاه تافتز در بوستون بهترین دانشگاه های رشته علوم تغذیه در جهان هستند. دانشگاه تافتز در بوستون بر روی مباحثی چون سیاست جهانی غذا و تغذیه، اقتصاد سیاستگذاری غذایی و تغذیه ای تاکید میکند. دقت نمایید که این فارغ التحصیلان میتوانند بر تولید و ساخت مواد غذایی آرایشی و بهداشتی در کارخانجات نظارت داشته باشند که تولید مواد نامبرده طبق استانداردهای معین بین المللی انجام شود.

در رشته باغبانی راه های صحیح انبار مواد غذایی آموزش داده می شود. به عنوان مثال دانشجویان رشته تغذیه بالینی و رژیم درمانی میتوانند در خصوص رژیم های مناسب برای افراد مبتلا به سرطان روده تحقیق نمایند. به صورت کلی می توان گفت اگر شما جزو متخصصین تحقیق محور هستید؛ کشورهای پیشرفته شرایط بهتری را برقرار مینمایند. فارغ التحصیلان لیسانس علوم تغذیه میتوانند به صورت گروهی با سایر دانش آموختگان این رشته در مقاطع تحصیلی بالاتر کلینیک های رژیم درمانی را تاسیس نمایند. پارامترهایی که لیست کیو اس برای رتبه بندی دانشگاه ها در نظر گرفته است، دقیق تر از سایر پارامترهایی است که سایر موسسات برای رتبه بندی در نظر گرفتهاند. اگر به رشتههای تغذیه انسان، تغذیه مولکولی و سلولی و متابولیک، میکروبیولوژی مواد غذایی علاقه دارید و جزو نخبگان هستید؛ میتوانید برای دانشگاه فلوریدا در شهر گینزویل آمریکا اقدام نمایید. میکروب شناسی عمومی و انگل شناسی از واحدهای درسی مشترک بین رشته علوم تغذیه و بسیاری از رشته های زیستی وزارت علوم مانند میکروبیولوژی و بیوتکنولوژی است.

بعد از قبولی در آزمون دکتری علوم تغذیه داوطلبان باید آماده سایت 3m-healthtourism مصاحبه عملی شوند. تغذیه در دوره های زندگی، تغذیه گروه ها و شرایط ویژه، خدمات تغذیه ای در نظام مراقبت های بهداشتی، رژیم درمانی ۱ و ۲، روش تحقیق در علوم بهداشتی، اصطلاحات پزشکی و بیمارستانی، سمینار تغذیه، پروژه، بیماری های ناشی از سوء تغذیه، اصول آموزش و مشاوره تغذیه ای، ارزیابی وضع تغذیه، اصول برنامه ریزی و مدیریت برنامه های تغذیه ای از واحدهای دروس اختصاصی هستند. با داشتن مدرک آیلتس بالای شیش و نیم، شرکت در همایش های بین المللی معتبر، داشتن گواهی حضور در سمینار های معتبر و کارگاه های آموزشی، تالیف و ترجمه کتاب، نوشتن مقاله های متعدد مانند مقاله های پژوهشی و یا مقاله های مروری، چاپ شدن مقاله ها در نشریه های معتبر علمی داخلی و خارجی، داشتن معدل بالای لیسانس با داشتن مدرک لیسانس از دانشگاه های سراسری ایران شما به راحتی می توانید برای مقطع فوق لیسانس از دانشگاه های معتبر جهان پذیرش بگیرید. در پایان با ارائه سمینار و دفاع از پایان نامه می توانید وارد حوزه های کاری مختلف شوید. همانطور که قبلاً نیز بیان شد رشته علوم تغذیه در کشورهای پیشرفته از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است؛ با توجه به این موضوع برخی از متخصصین تغذیه جایگاه واقعی خود را در کشور ایران به دست نیاورده اند و یا به درآمد مطلوب در این رشته در ایران نرسیده اند و یا قصد دارند در کنار کار کردن همزمان در بهترین دانشگاه های مطرح جهان نیز تحصیل نمایند؛ به همین سبب قصد مهاجرت کاری به کشور های پیشرفته را دارند.

توسط دکتر زادان فرخ

دکتر زادان فرخ متخصص قلب هستم