رژیم و تغذیه مناسب برای دوران کرونا

هنوز مشخص نیست که ویروس میتواند از طریق مدفوع منتقل شود یا خیر، اما در این صورت فرد نباید توالت را با کسی که دارای این ویروس است شریک شود، مگر اینکه بدیهی است که گزینه دیگری نداشته باشد. یک متاآنالیز از هفت آزمایش نشان داده است که مکمل روی به طور متوسط 33 درصد از سرماخوردگی را کاهش میدهد و اینکه آیا میتواند تأثیر مشابهی بر ویروس کرونا داشته باشد، هنوز مشخص نیست! یک مطالعه نشان داده است که سوپ مرغ، مهارکننده مهاجرت نوتروفیلها است که به گفته نویسندگان میتواند توانایی ما در بهبود عفونتها را تقویت کند. اکیناسه گیاهی است که گفته میشود میتواند به جلوگیری از سرماخوردگی کمک کند. اعتقاد بر این است که سیر، یک گیاه محبوب و تند با رایحهای خاص، دارای اثرات ضد باکتری و ضد ویروسی از جمله کمک به مبارزه با سرماخوردگی است. این ممکن است برای کسانی که جمله گرسنگی تب را شنیدهاند تعجب آور باشد. دقیقاً مانند آنفولانزا ممکن است احساس گرسنگی نکنید! شواهد آزمایشگاهی نشان میدهند که قند ممکن است عملکرد گلبولهای سفید خون را مختل کند اما هیچ مدرک معتبری نشان نمیدهد که خوردن آن باعث ابتلا به عفونتهای بیشتر میشود.

بسته به نوع علائم و شدت آنها، رژیم و تغذیه مناسب برای دوران کرونا یک بیمار متفاوت از رژیم غذایی بیمار دیگری است که به این ویروس مبتلا شدهاند. آب نارگیل، نوشیدنیهای ورزشی و پدیالیت همه در این گروه قرار میگیرند. متأسفانه اینها اصطلاحات نامناسب تعریف شدهای هستند و این پیامها معمولاً با درنظرگرفتن مطالعات اپیدمیولوژی تغذیهای که به شدت تحت تأثیر رژیم اصلی (یعنی بیشتر در رژیمهای غذایی با کربوهیدرات بالا) و مصرف کنندگان سالم قرار دارند، به خطر میافتند. اگر مبتلا به این ویروس هستید، اتاق و حمام خود را جدا کنید، جدا از سایر افراد خانه! اگر در معرض خطر بالایی هستید، بهتر مصرف سرخارگل را در نظر بگیرید. با این حال، در دوزهای بسیار بالا، ویتامین C ممکن است باعث اسهال شود یا خطر سنگ کلیه را افزایش دهد (به ویژه در مردان)، بنابراین مطمئن شوید که بیش از 2000 میلی گرم در روز مصرف نمیکنید. ما اثبات نمیکنیم که این سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند اما ممکن است به فرد کمک کند تا قندهای خون خود را کنترل کند که ممکن است با کاهش خطر عفونت همراه باشد.

ما پیشنهاد میکنیم قند خون خود را با استفاده از یک گلوکومتر معمولی یا حتی بهتر از آن با اندازه گیری مداوم (CGM) اندازه گیری کنید. برخلاف آنچه ممکن است در اینترنت بخوانید، این سؤالی است که نمیتوان به طور قطعی به آن پاسخ داد. اگرچه این موضوع دلگرم کننده است، اما این فقط یک مطالعه میباشد. نوشیدن آب در صورت ابتلا به این بیماری بسیار مهم است، به خصوص اگر تب دارید که ممکن است باعث تعریق زیاد یا اسهال شود. ما در این مقاله به بسیاری از سوالات پیرامون رژیم و تغذیه مناسب برای دوران کرونا پاسخ میدهیم. علاوه بر این، ممکن است پاسخ مفید به تغذیه مجدد در افراد مسن کمتر شود. علاوه بر این، مطالعات نشان میدهند که ممکن است عملکرد برخی از سلولهای سفید خون که با عفونت مقابله میکنند را بهبود بخشد. این ماده حاوی یک ترکیب زرد روشن به نام «کورکومین» است و تحقیقات جدید نشان میدهند که ممکن است عملکرد ایمنی بدن را تقویت کند. اگر بثوراتی مانند ضایعه روی دستها یا پاهای خود مشاهده کردید، در مورد علائم خود با پزشک یا متخصص پوست تماس بگیرید، زیرا این امر میتواند عفونت ویروس کرونا باشد.

مطالعات نشان میدهند که رژیم کم کربوهیدرات، پروتئین متوسط و چربی بالاتر به طور موثری قند خون را کاهش میدهد و حتی میتواند دیابت نوع 2 را معکوس کند. با این حال، هنوز هیچ شواهد قانع کنندهای وجود ندارد که نشان دهد این ماده به مبارزه با عفونتهای ویروسی مانند کرونا کمک میکند اما استفاده از توصیه میشود. با این حال، یک راه حل ساده این است که از اندازه گیری قند خون خود به عنوان راهنما استفاده کنید. بیمارانی که دیابت ندارند میتوانند به دنبال نشانههایی از افزایش تشنگی، افزایش ادرار، تاری دید و کاهش وزن باشند، همۀ اینها نشانههای قند خون است که با آزمایش خون قابل تأیید میباشد. کربوهیدراتهای تصفیه شده و قندهای ساده بزرگترین مجرمان در افزایش قند خون هستند و بنابراین احتمالاً باید از آنها اجتناب شود. چگونه میتوانید تشخیص دهید که سطح قند خون تان از حد طبیعی بالاتر رفته است؟ اگر یک عفونت ویروسی فعال در آن قسمت از بدن وجود داشته باشد، میتوانید کل علائم مرتبط با انواع دیگر عفونتهای ویروسی را در آن منطقه مشاهده کنید از جمله التهاب در گوش که میتواند شنوایی را مختل کند یا باعث وزوز گوش، سرگیجه و عدم تعادل شود.

یک بررسی سیستماتیک اخیر از آزمایشات تصادفی نشان داده است که گیاه اکیناسه ممکن است اثر محافظتی خفیفی در برابر عفونتهای دستگاه تنفسی فوقانی داشته باشد، اما به نظر نمیرسد که طول یا شدت بیماری را کاهش دهد. در حقیقت، یک مطالعه در JAMA Neurology نشان داده است که بیش از 36 درصد از 214 بیمار در ووهان، چین، در دوره کرونا، علائم عصبی را تجربه کرده اند. این متفاوت از چیزی است که مطالعات نشان میدهند اجتناب از این مواد غذایی منجر به عفونت کمتری میشود. این نظریه این است که انسانها به این دلیل پیشرفت کردهاند که احساس گرسنگی نکنند و به عنوان مکانیسم محافظتی از غذا در هنگام بیماری حاد پرهیز میکنند که ممکن است مواد مغذی ویروس را برای تکثیر محدود کنند. بر اساس اطلاعات محدود موجود، ما پیشنهاد میکنیم که بیش از 36 ساعت در هنگام شیوع ویروس کرونا روزه نگیرید، به خصوص اگر بیش از 60 سال سن دارید.

ویروس سندرم حاد تنفسی 2 همچنین در گوش میانی بیماران کرونایی تشخیص داده شده است. اگرچه در بیشتر موارد انگشت کرونایی در پا اتفاق میافتد اما دستها نیز میتوانند تحت تأثیر قرار گیرند. به همین دلیل، افرادی که کمبود روی دارند بیشتر در معرض سرماخوردگی، آنفولانزا و ویروسهای دیگر قرار دارند. اما محافظت بسیار بیشتری را در افرادی که کمبود ویتامین D12 دارند فراهم نیز میکند. اما بحث و گفتگو درباره یک سوپ خانگی خوشمزه دارای مرغ، چند سبزیجات کم کربوهیدرات و نمک واقعی بسیار دشوار است. آب میوه همچنین میتواند به فرد در دریافت برخی از مواد مغذی کمک کند و ممکن است هیدراته شدن بدن را به دلیل خوشمزه بودن آسانتر کند. به خوبی شناخته شده است که عفونتها و التهابها عوامل محرک و خطرناکی برای لخته شدن حوادث از جمله سکته مغزی هستند. در صورت بروز لخته شدن، بهترین کاری که میتوانید انجام دهید، به ویژه در هنگام شیوع ویروس کرونا، مصرف داروی رقیق کننده خون است و اگر علائم لخته شدن خون (درد، قرمزی، تورم) یا سکته مغزی (گیجی، بیحسی) را دارید، آنها را بسیار جدی بگیرید و سریعاً به بخش اورژانس بروید. کارشناسان میگویند، برخلاف سایر علائم ویروس کرونا که میتواند اثرات ماندگاری داشته باشد، به نظر میرسد توهمات هنگام عفونت کمرنگ میشوند.

آیا مصرف ویتامینها، مواد معدنی یا سایر مکملها میتوانند به عنوان رژیم و تغذیه مناسب برای دوران کرونا در سایت 3m-healthtourism نظر گرفته شدهاند؟ اگرچه نمیتوان گفت که آیا ممکن است در برابر ویروس کرونا از بدن محافظت کند، اما به نظر میرسد مصرف آن به صورت کوتاه مدت بیخطر است. به علاوه، همانطور که بارها ذکر کردیم، جدا کردن اثر یک ماده غذایی دشوار است زیرا اثرات هر غذایی باید در متن رژیم اصلی آن بررسی شود. رژیم و تغذیه مناسب برای دوران کرونا همانهایی هستند که برای سرماخوردگی و آنفلوآنزا استفاده میشوند، مانند میوههای سرشار از ویتامین سی و سبزیجات! به علاوه، شواهد متناقضی در مورد مزایای بالقوه مرگ و میر ویتامین سی با دوز بالا برای بیماران مبتلا به سپسیس وجود دارد. به هر روی، مهم است که اگر احساس خوبی ندارید در خانه بمانید، با پزشک خود تماس بگیرید و در مورد تحویل هرگونه غذا یا مواد غذایی بدون تماس (از طریق خانواده و دوستان) اطلاع حاصل کنید. اگر تصمیم به خوردن روی دارید، اطمینان حاصل کنید که زیر حد بالای 40 میلی گرم در روز مصرف کنید و از تجویز از طریق بینی خودداری کنید زیرا این امر خطر عوارض بویایی را به همراه دارد.

اگر هنوز احساس خوبی ندارید، مهم است که هیدراته باشید و تا جایی که میتوانید استراحت کنید. دههها است که از ویتامین C برای جلوگیری از سرماخوردگی استفاده میشود. اینکه تقویت کننده ایمنی است یا خیر، به نظر میرسد یک وعده غذایی عالی برای یک روز زمستانی باشد. در حال حاضر، از سیر به خاطر عطر، طعم لطیف و بوی غیرقابل تصور آن لذت ببرید تا اینکه برای تقویت ایمنی بدن در طی بیماری همه گیر ویروس کرونا روی آن حساب کنید. رولهای دستمال توالت را با کسی که دارای ویروس کرونا است، به اشتراک نگذارید و همیشه با درپوش بسته آن را نگهداری کنید تا شیوع میکروبها به حداقل برسند. ویتامین C محلول در آب است، بنابراین بدن هر آنچه را که لازم ندارید از طریق ادرار دفع میکند. بسیاری از افراد، شاید حتی اکثر افراد، کمبود ویتامین D13 دارند، بنابراین احتمالاً استفاده از مکمل ویتامین دی در حال حاضر بسیار عاقلانه است. در سالهای اخیر، افراد با هدف تقویت سیستم ایمنی، دوزهای بسیار بالایی از ویتامین D را مصرف میکنند. در یک آزمایش تصادفی در سال 2014 مشخص شد که افرادی که مکمل سیر مصرف میکنند کمتر سرماخوردگی دارند و نسبت به افرادی که سیر مصرف نمیکنند، سریعتر بهبود پیدا میکنند.

اين ويروس مي تواند به طور مستقيم سلولهايي كه در مجراي دستگاه گوارش قرار دارند را آلوده كند، به همين دليل برخي از بيماران با آزمايش نمونه مدفوع مي توانند ويروس را مثبت نشان دهند، حتي اگر نتايج حاصل از سواب بيني منفي شود. مطالعه ای نشان داده است که بیمارانی که تحت درمان با داروهای ضد انعقاد قرار گرفته اند، نتایج بهبود یافته ای را در بخش مراقبتهای ویژه و خارج از آن انجام داده اند. برخی مطالعات نشان داده است که تقریباً 30 درصد از افراد مبتلا به موارد شدید این ویروس، دچار عوارض لخته شدن میشوند. ادعای دیگر این است که خوردن مواد مغذی گیاهی کافی عملکرد ایمنی بدن را بهبود میبخشد و خطر عفونت را کاهش میدهد. اما به طور کلی، رژیم واحدی وجود ندارد و تمام مواد غذایی همانهایی هستند که برای سرماخوردگی و آنفلوآنزا مفید هستند. تمام آنچه که تاکنون در مورد ویروس کرونا (کووید-19) میدانیم، نشان میدهند که علائم از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت هستند. سایر آزمایشها با کیفیت بالا برای تأیید مفید بودن سیر برای سرماخوردگی یا سایر عفونتهای دستگاه تنفس فوقانی مورد نیاز هستند.

در لیست CDC که اخیراً گسترش یافته است از علائم رایج کرونا، یک مورد برجستهتر است. شایعترین علائم از نظر CDC (مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده) شامل تب، سرفه خشک و تنگی نفس هستند. تب، سرفه و تنگی نفس تنها علائم هشداردهنده عفونت ویروس کرونا نیست، حتی اگر شایعترین آنها باشند! اگر متوجه شدید قند خونتان به سمت بالا میرود یا نگران علائم هیپرگلیسمی خود هستید، بلافاصله با پزشک تان تماس بگیرید. با این حال، شواهد دیگر نشان میدهند که افزایش حاد میزان قند خون ممکن است خطر عفونت و عوارض را افزایش دهد. بنابراین منطقی است که ما میخواهیم این افزایش قند خون را محدود کنیم. با این حال، در طی یک همه گیری حاد که خطر فوری عفونت بیش از حد معمول است، ممکن است زمان خوبی برای امتحان روزه داری نباشد، با توجه به احتمال کاهش موقتی ایمنی! دریافت مقدار زیادی میوه، سبزیجات و دانهها یک توصیه معمول است که در بسیاری از سایتها دیده میشود اما شاید یک رژیم و تغذیه مناسب برای دوران کرونا محسوب شوند. هیچ درمان خاصی برای انگشتان کرونایی وجود ندارد اما یک استروئید موضعی با قدرت بالا ممکن است التهاب را کاهش دهد.

یک بررسی سیستماتیک از 25 آزمایش تصادفی در سال 2017 نشان داد که به نظر میرسد مصرف مکمل ویتامین D دارای اثر محافظتی خفیف در برابر عفونتهای دستگاه تنفسی در اکثر افراد مبتلا به ویروس کرونا است. اما برخی از افراد ممکن است درد عضلانی، خستگی، سردرد، گلودرد و علائم دستگاه گوارشی مانند اسهال را تجربه کنند. سپس، هرچه زمان میگذشت و مردم موارد بیشتری را میدیدند، شروع به تشخیص برخی از علائم کردند که کمی معمولتر بودند. مطمئناً بدن میتواند ویتامین D را به تنهایی هنگامی که پوست در معرض نور آفتاب است جذب کند، بنابراین سعی کنید هر زمان که میتوانید کمی آفتاب بگیرید. این همۀ ما را در جامعه دانشگاهی کمی گیج کرده است زیرا این یکی از تهاجمی ترین بیماریها در مورد لختههای خون است که ما تاکنون دیدهایم. منطقی است که میتوانید با غذا خوردن با محدودیت زمانی کوتاهتر ادامه دهید، اگرچه هیچ دادهای در این مورد وجود ندارد. تمامی اين مسائل در مورد بهداشت دقيق دست بسيار باورنكردني و مهم است، به ويژه اگر ويروس از طريق مدفوع و دهان منتشر شود. محققان خاطرنشان كردهاند كه بيماری وخيم نيز میتواند باعث شنوايی کم شود و تلاشهای بهداشت عمومی مانند ماسک و فاصله فیزیکی توصیه شده برای کاهش سرعت انتشار ویروس، میتواند موارد شنوایی که قبلاً نادیده گرفته شده است را نشان دهد.

توسط دکتر زادان فرخ

دکتر زادان فرخ متخصص قلب هستم